Ir al contenido principal

O relato tudense do século XI da viaxe de Trezenzonio (San Terzón) á illa do Paraíso



Xosé Luis Méndez Ferrín é un dos referente da literatura en Galicia cun amplo abano de obras de grande altura, pero xunto con elo é tamén un estudoso da historia literaria do país e da súa cultura. Entre outras moitas actividades publica semanalmente unha páxina, no suplemento do sábado de “Faro de Vigo”, que baixo o suxestivo título de “No fondo dos espellos” ofrece sempre unha páxina de interese sobra a cultura de Galicia.

Mapa mundi do Beato da catedral de Burgo de Osma - 1086
Represetación de Galicia e o Faro - Torre de Hércules

No pasado mes de decembro de 2019 publicou ata tres artigos sobre un texto ou relato do século XI titulado “Trezenzonio de Solistitionis Insula Magna”. De escritor descoñecido, redactado polo monxe Trezenxonio, describe a súa chegada a Galicia, despoboada tras a invasión árabe, chegando ata o Faro Brigantium (Coruña) e tras ollar unha illa, achégase ata ela nunha barca. A illa é paradisíaca e conta cunha gran basílica dedicada a Santa Tegra. Permanece sete anos na illa ata que recibe o mandato de abandonala, pese a súa resistencia. Os alimentos que transporta dende a illa no seu retorno como proba da súa estadía podrecen ao chegar a terra, descubrindo que Galicia xa está repoboada. Remata o seu relato Trezenzonio dicindo que retorna a Tui onda o seu bispo Adelfio “que me educara, na infancia, en erudición e liberdade igual ca un pai educa aos seus fillos”.

Tal como sinala o relato a súa acción se situaría no século VIII, tras a conquista árabe da Península Ibérica, e aínda que a súa estadía na illa a cifra en sete anos (cifra simbólica), o contexto xeográfico que presenta no relato diriamos que pasaron arredor de tres séculos, aínda que o bispo tudense Adelfio está documentado nas últimas décadas do século VII (denantes da invasión árabe). A oración que recita Trezenzonio ao iniciar a súa viaxe evoca textos da liturxia visigótica o que xustificaría a mención ao bispo Adelfio que está presente nos concilios de Toledo XV e XVI dos anos 699 e 693 respectivamente. Incongruencias temporais que non afectan ao relato e o seu interese.

Polo seu interese intrínseco e para todo o que logo comentaremos cómpre coñecer o relato de Trezenzonio que nos achega Xosé Luis Méndez Ferrín no referido artigo de “Faro de Vigo”.

Traducción do relato galego-latino do século XI “Trezenzonio de Solistitionis Insula Magna” segundo o texto fixado por Manuel C. Díaz y Díaz: “Visiones del Más Allá en Galicia durante la Edad Media”. Compostela 1985.

Eu, Trezenzonio, resolvín escribir sobre o que a Illa Magna Solistición é. E non tanto da súa fragante amenidade como da santidade no seu ámbito. Quixen deixar constancia dalgunhas cousas e contala con concisión. Resúltame imposíbel, certo, reflectir a prolixidade da materia que escollín. Reducirei a un compendio minúsculo todo o que poidera dicirse do estado e situación da illa citada.

E ben, cando as poboacións de Galicia toda foran extirpadas polos ismaelitas infieis e transformadas en toqueira de feras, eu, Trezenzonio, entrei senlleiro nas soedades de Galicia. E, despois, de pervagabar polas bisbarras ermas, cheguei ao Faro de Brigantium. Ao eu exergar de lonxe o seu cumio, fun achegándome máis e máis, con estupor sumo, para comprender de que se trataba.


Daquela, eu ascendo ao alto do Faro e acho que estaba alí o Espéculo coa súa enorme magnitude e o seu poderoso fulgor. Ao raiar o sol, o Espéculo fornecía a visión esplendorosa do todo o que no mar hai. A luz ao ferir no Espéculo aumentou o poder da miña ollada ordinaria. Dúas ou tres veces eu vin, entre as máis remotas ondas do mar, unha illa. Descín do Faro pensando para min como podería viaxar a aquela illa.

E construín un barco con moito traballo e durante moitos días sen comer cousa que non fose verduras ventureiras e carne de animais salvaxes. Subín á nau non sen antes facer, postrado, oración a Deus con estas verbas: “Gárdame, Señor, ou custódiame, xa que á túa fiúza me encomendo e me poño so o arbitrio da túa vontade, rei de reis, e creador de todas as cousas cantas hai. Xa que a Pedro Apóstolo tendiches a mao cando afondaba no mar, a min, pecador, dame tamén o auxilio da túa destra. E guíame, tirándome o medo e sen perigo á Illa que te dignaches revelarme. Era case a hora prima cando eu, Trezenzonio, subín a bordo daquela nave.

E navegando felizmente a foz do río Berbecaria, que leva á Illa, arribei en bon estado sendo hora case sétima. E desembarquei nun campo longo cuxo fin non alcanzaba a ver. Camiñando durante oito días, din chegado á extrema daquel campo. Alí vin unha basílica de marabillosa grandeza e admirábel obra. Era alta de case 51 cóbados. De anchura, 61. O xiro redondo era de 300 estadios. Por parte: ousos, 8; pórticos, 4; sagrarios, 10. Había alí catro tesouros encheitos de riquezas, ou sexa: códices e obxectos prezosos de liturxia sacramental. A basílica estaba pisada de lastros cristalinos e esmeraldinos, de xacinto e carbúncolo. En meogo da igrexa, un altar marmóreo. En roda del, esteos de ouro sobre  pavimento de vidro purísimo. Os manteis do altar estaban tecidos de fío de ouro e facían imaxinar a refulxencia do Sol.

Sobre o altar de santa Tegra, que alí ten o seu xacigo, un epitafio dicía que a basílica estaba en honra fabricada e dedicada á Santa. Na parte dereita, un sepulcro feito dunha pedra prezosa mais de nome ignoto. Na cabeceira deste sepulcro líase unha placa marmórea así inscrita: “Aquí xacen Cirilo e o seu discípulo Flavio”.

Eu, Trezenzonio, naquela illa morei só, alimentándome con carnes de ave e carneiro e mais do mel que fabricaban as abellas… en (días) cuxo número non pode ser contado. Alí, o perfume que exhalaba a herbaxe e as mazáns non podería ser descrito. Alí, o vivir era egrexio: nin calor excesivo, nin inverno importuno, senón primavera permanente. Non se coñecía a noite tebregosa senón unha luz clara de estrelas eternais. En troques, arredor da Illa Solistición, adensábase unha néboa e unha escuridade que ollos ningúns podían penetrar senón con permiso da divina revelación. En verdade, nos sete anos da miña permanencia na Illa de Solistición mau pensamento ningún me perturbou nin tristura nin morriña nin fame posuíron a miña vida. Nin idea sórdida, máis sempre a saciedade, o gozo e a ledicia. Tampouco me dominou a somnolencia, senón na cantidade que a humana natureza na súa fraxilidade requere.

Mesmamente non me semella suficiente a admiración que sinto polas marabillas que vin naquel lugar. Vin coros de anxos que salmodiaban a unha voz, noite e día. Na festa de Santa Tegra, cada ano vía algo mais marabilloso: como eran coros outros espíritos celestes que tamén modulaban psalmos. Máis de que serviría se eu, Trezenzonio, fose describindo, unha a unha, todas as cousas extraordinarias que vin na Illa Magna? A beleza e amenidade daquelo é inenarrábel. Pola mañá, os anxos ao partiren deixaban sobre o altar migallas de pan e mais viño. Cando eu comía e bebía aqueles relevos a miña alma enchíase dos arrecendos deliciosos de xeito que durante varios meses vivía satisfeito sen probar outro alimento.

Na parte interior dunha columna marmórea víase inscritos os nomes da Illa Magna de Solistición e o do río, que era Beruocaria.

Transcorrido, pois logo, un círculo de sete anos, lembro que ouvín, con desagrado, unha admonición anxélica que me ordenaba deixar a illa paradisíaca sen gastar mais tempo nela. Q que foi, despois? Eu resistinme a abandonar a Illa. E unha sorte de lepra atacoume da cabeza aos pés e, cegueira, os ollos. Doenzas intolerábeis que Deus me mandaba! Tras dunha terceira admonición, acatei a orde e foime restituída a saúde. Amosóuseme no litoral unha pequena embarcación á cal, compunxido, subo. E sempre gobernado pola divina mao, fun tocar nuns ribas, non maiores, da costa. A carne da ovella e o peixe que levaba a bordo en tanto que vituallas, tan pronto como atracaba en podremia fedorenta se converteron. Camiñando 50 millas cheguei ao Faro de Brigantium: este  xa en parte derruído. Tamén o estaba a cidade de Cesárea. Galicia, a cal eu deixara deserta, pareceume poboada, aínda que pouco, por novos habitantes.



E eu, Trezenzonio, chego a Tui en procura de Adolfio, bispo daquela cidade, que me educara na infancia, en erudición e libertade, igual ca un pai educa aos seus fillos.

Na seguinte semana, sábado 21 de decembro de 2019, na referida sección “No Fondo dos Espellos” do suplemento do sábado de Faro de Vigo Méndez Ferrín afondaba na relación entre este relato de Trezenzonio e a cidade de Tui coas seguintes palabras:

Nun punto impreciso do século XIII situamos Golparro, escuro xograr do que se conserva nos Cancioneiros unha senlleira cantiga de romaría que se refere ao santuario dedicado a San Treençon. Comeza así

“Mal faç’eu velida, que ora non vou/veer meu amigo pois que mandou/que foss’oje con el ena sagraçon/ fazer oraconlai San Treeçon,/d’ir ei coraçoni a San Treeçon

Poema de Golparro no Cancioneiro da Biblioteca Nacional de Lisboa

Ou sexa que o mozo e a rapariga eternos da nosa lírica gloriosa De Amigo desexan pero non poden un encontro amoroso so o pretexto da festa na ermida de San Treeçon: máis ou menos tal é o delgado argumento do poemiña, que aínda se prolonga paralelisticamente nunha segunda estrofa. Un alto escritor e sabio filólogo, Darío Xohán Cabana, pensa que o San Treeçon de Golparro e o Trezenzonio que protagoniza a viaxe a illa de Solistición son a mesma figura e un mesmo santo. No Fondo dos Espellos concordamos con Darío Xohán Cabana.

J.J. Nunes ocupárase de Golparro e San Treeçon no Boletín da RAG, XIII, 1928. O estudoso portugués auxiliado a tempo polo cóengo arquiveiro da catedral soubo que existía en Tui, en San Xohán do Porto, unha capela que gardaba o corpo de San Treeçon. Máis recentemente en 2017 Gabriela Edith Striker (La devoción a San Treeçon… ARTUHUM) ocupouse debidamente do mesmo asunto.

Golparro - firma en la Tavola Colocciana, 1266

Ao ser fundado o convento de Dominicanos en Tui, o corpo e culto de San Treeçon foille encomendado a estes frades. Houbo grande festa e romaría a San Treeçon con fieis de ambas orelas do Miño, até que o bispo de Tui Pedro de Herrera Suárez ordenou pórlle fin ás celebracións e suprimir o culto a este santo non debidamente canonizado. O cal sorprende, dado que en Galicia santos e santas que non foron certificados  e rexistrados en Roma e reciben adoración irregular son lexión. Este don Pedro foi bispo de Tui entre 1620 e 1630. En canto ao nome do santo, el, alén de Treeçon, foi chamado case sempre Xohán acompañado do apelido realizado tamén cómo Teresson, Trason, Taraçon, e algunha outra variante que teremos ocasión de mirar. Voltemos ao tema da identidade Treeçon/Trezenzonio. Aquí, no Fondo dos Espellos, onde se mesturan os tempos, os nomes e as identidades, alén das apariencias formais que nos fan familiares as formas Treeçon e Trezenzonio existen numerosas coincidencias que nos remiten a Tui e a súa diocese. Recordemos que, á volta da illa Magna de Solistición, Trezenzonio vai a Tui, onde exercía como bispo o que fora aio do protagonista: un determinado Adelfio. Sábese que en Tui rexeu un prelado de tal nome no século VII e estando xa Galicia baixo o dominio visigótico toledán. Elemento central do relato de Trezenzonio é a basílica marabillosa e sobrenatural consagrada a Santa Tegra e na cal xace despoxo mortal dela. Danos á vista o feito de que, sobre o mesmo Miño que domina Tui, réndese, aínda nos nosos días, culto a Santa Trega. Todo poido funcionar como diremos ou de xeito semellante.

Un descoñecido autor tudense escribiu en latín a estoria dun santo local que narra en primeira persoa a Viaxe ao Alén, segundo un tópico multiforme cuxo modelo famoso é a Navigatio Brandani ou “Navegación de San Brandán”. O acto da escrita produciuse, segundo Díaz y Díaz, no século XI. Os acontecemento fictivos sucédense desde a invasión musulmana no século VIII e rematan antes da destrución de Tui, por obra dos homes do rei Olaf de Noruega no ano 1014. Introdúcese no conto un anacronismo: a presenza dos bispo Adelfio vivo, o cal sabemos acudiu ao Concilio de Toledo no ano 688. A presenza dominante do sepulcro de Santa Trega na narración de Trezenzonio e, realmente nas proximidades de Tui, acentúa a centralidade desta cidade no plano ficcional e no plano verídico. Sen esquecernos que, no taboleiro, aparece no século XIII unha cántiga que ilustra a presenza, sempre en Tui, dun santo local de nome Treeçon que se aproxima ao extraño nome de Trezenzonio.

E aínda outra coincidencia: coñecemos, nos nosos Cancioneiros, o nome do poeta que rubrica a serie de cántigas de romaría referidas á ermida cuxos vestixios aínda poden apreciarse hogano, nunha illa (sempre hai unha illa neste asunto máxico) da liña de costa que estreman Bueu e Marín. Este poeta medieval leva, nos Cancioneiros, o nome de Nuno Treez. Gardará, o apelido, relación tamén con Trezenzonio? A onomástica, por veces, compórtase cunha plasticidade informal. Se Hermenegildus poido reducirse a Mendo e, despois, a Men. Trezenzonio podería ter sido capaz de resumirse en Treeçon, e logo, en Treez porque a fonética histórica ás veces coñece a anomalía.

No seguinte post de Tudensia realizaremos unha contextualización deste relato e da devoción a San Trezón en Tui.

Comentarios

Entradas populares de este blog

Un poema en galego de D. Basilio do ano 1957

A figura de D. Basilio, cóengo maxistral na catedral tudense e profesor durante varias décadas no Instituto San Paio, continua a ser lembrada por moitos tudenses pola súa erudición, especialmente no que atinxía á historia da nosa cidade como pola súa singular personalidade. Neste blog conmemoramos hai algúns anos o centenario do seu nacemento, o 14 de abril de 1911, ( https://tudensia.blogspot.com/2011/04/hoxe-centenario-do-nacemento-de-don.html ) reproducindo un breve artigo publicado no libro das festas de San Telmo dese mesmo ano  2011. Sinalabamos daquela que era unha persoa sumamente austera, todos o lembramos coa “teja” cubrindo a súa cabeza, a súa faciana morena, sempre vestindo unha raída sotana, fumando os “bisonte” sen boquilla que ofrecía a cantos a él se achegaban, a súa conversa sempre mesturada con referencias teolóxicas. Case todas as tardes, primeiro pedaleando na súa bicicleta, e anos máis tarde sobre a súa vella mobilette (algún día tivo de ser nova pero a miña le

A fábrica de galletas "La Peninsular"

Temos sinalado neste blog en diversas oportunidades o descoñecemento que posuimos da historia contemporánea de Tui fronte a outros períodos históricos moito mais investigados que a nosa historia mais recente. Aspectos como a vida política tudense na primeira metade do século XX seguen esperando un achegamento como tamén os procesos e dinámicas socias desenvolvidos no noso territorio. Hoxe ofrecemos en Tudensia un post sobre a fábrica de galletas “La Penínsular” que abrangue case medio século da vida económica tudense. Achegamos a información ofrecida polo profesor de historia económica da Universidade de Santiago de Compostela, Angel Ignacio Fernández González, no seu blog “Galicia Agraria” nun documentado post sobre a industria de galletas en Galicia nos principios do século XX. Aportamos a rica e moi completa información que achega profesor Fernández algunha pequena referencia da nosa autoria colocadas como notas. http://galiciaagraria.blogspot.com.es/2012/03/gall

Emma Álvarez Besada a primeira tudense doutora en medicina

O legado dunha comunidade está conformado por un conxunto de bens materiais, que adoitamos denominar patrimonio, xunto cun amplo abano de elementos inmateriais que definen o seu carácter e a súa pervivencia no tempo. Entre estes bens intanxibles ou inmateriais ocupan un lugar non menor aquelas personalidades que ao longo do tempo teñen deixado unha pegada perdurable na memoria colectiva ou aquelas outras que, ás veces esquecidas ou non recoñecidas, expresan na súa traxectoria fitos senlleiros para a vida colectiva. Hoxe queremos recuperar dende Tudensia unha desas figuras olvidadas pero que no seu momento histórico tiveron unha pegada significativa na vida social e colectiva da nosa cidade e de alén dos seus termos xeográficos. As novas demandas sociais se expresan tamén na historiografía que investiga aos grupos sociais discriminados ou marxinados nos diferentes momentos do pasado. Retrato de Emma Álvarez Besada, foto da orla da Facultade de Medicina de Madrid, 1931 Unha revis