Ir al contenido principal

"Darwin en Australia" do profesor Albino Prada en "La Voz de Galicia"


O profesor da Universidade de Vigo e columnista habitual de "La Voz de Galicia", Albino Prada, publicou o pasado domingo 3 de abril unha columna sobre o Bispo Rosendo Salvado, unha figura tudense que está investigando, que merece ser reproducida polo seu interese neste blogue. Noraboa ao profesor Prada, estreitamente vencellado á nosa cidade, por este artigo quen acredita o interese da figura do egrexio P. Salvado e as importantes lecturas que podemos realizar do seu labor en Australia.


Darwin en Australia

Albino Prada

La Voz de Galicia” - Domingo 03 de mayo de 2009


Ver en: http://www.lavozdegalicia.com/opinion/2009/05/03/0003_7692457.htm

Celebramos los 150 años de la publicación de El origen de las especies. Como es bien conocido, la lúcida y esclarecedora teoría darwinista se nutrió de lo observado en un prolongado viaje alrededor del mundo entre los años 1831-1836 en el navío Beagle. Casi al final de él se hizo, antes de su regreso a Londres, una breve escala en Australia.

En su diario, del 12 de enero de 1836, Darwin se refiere a un encuentro con los indígenas o salvajes anotando que si por un lado «... por nada del mundo se deciden a cultivar la tierra, edificar casas, ni establecerse en punto fijo en ninguna parte; ni siquiera quieren tomarse el trabajo de cuidar los ganados que se les dan», por el otro observa cómo debido al alcohol, las enfermedades contagiadas y la usurpación de sus tierras «donde quiera que el europeo endereza sus pasos parece que persigue la muerte de los indígenas». Estaríamos, en suma, ante nómadas irredentos que aplastarían nuestra barbarie civilizada.

Y eso habría sido absolutamente así de no haber sucedido que, solo diez años más tarde (7 de enero de 1846), llegase a Australia un misionero benedictino, oriundo de Galicia, que había salido casualmente del mismo Londres. Ignoro si el tudense fray Rosendo Salvado -así se llama nuestro hombre- había comprado y leído el diario de Darwin, entonces de muy reciente publicación. En cualquier caso, también él se encontró con aquellos salvajes desnudos, antropófagos ocasionales y analfabetos..., aunque muy pronto se percató de su sabiduría y de su particular ética.

También se convenció de que la única posibilidad que tenían los aborígenes de sobrevivir a aquella marabunta de proscritos, deportados y ganaderos era convertirlos en agricultores, adaptarlos a la llamada civilización. Y lo consiguió en su modélica misión-granja de Victoria Plains bautizada como Nueva Nursia. Un empeño en el que se empleó a fondo durante más de tres décadas, como ya recogía, entre otros, el diario Western Australia's Times el 17 de noviembre de 1867.

Apenas a los tres años de llegar a Australia realizó un viaje a Europa que lo llevó de nuevo a Londres el 27 de abril de 1849 (se cumplen ahora 160 años), es decir, solo trece años después del regreso de Darwin. Acompañado de dos de aquellos salvajes, Conaci y Dirimera, compareció en la Real Sociedad de Geografía con la idea de convencer a los que opinaban que los australianos no podían ser civilizados -ignoro si nuestro celebrado naturalista estaba allí-. Y parece que sus nativos dejaron maravillados a aquellos sabios.

Quizás la anécdota más reveladora de su particular refutación, de la distancia que Darwin atribuyó a los aborígenes respecto a los europeos, se resuma en la de la nativa Sarah Cann, que se encargó a la perfección de la oficina telegráfica de la granja y misión benedictina de Victoria Plains ya en 1876. Asunto que mereció el envío de una nota oficial del gobernador inglés al ministro de las Colonias en Londres.

Aunque no es menos cierto que, salvo en la isla utópica de fray Rosendo, los indígenas australianos estuvieron casi siempre más cerca del exterminio -anunciado por Darwin- que de la cultura occidental.

(*) A fotografia corresponde aos dous aborixes que acompañaron a Salvado nesta Europa.

Comentarios

Entradas populares de este blog

A lenda do túnel baixo o MIño

As lendas ou narracións populares, transmitidas oralmente, relatan xeralmente acontecementos ficticios que se teñen por reais, en moitas ocasións mesturados con feitos históricos. Pola súa capacidade de evocación, pola súa transmisión xeracional as lendas conforman un acervo do que chamamos patrimonio inmaterial que cómpre recoller e preservar. Na nosa cidade conservamos varias lendas vencelladas ao caracter histórico da nosa localidade, ao seu caracter fronteirizo e consecuentemente a súa fortificación fronte aos posibles invasores. A máis asentada no imaxinario colectivo tudense é a relativa ao “túnel” que comunica Tui coa outra beira do Miño, coas terras de Valença. Resulta moi significativa esta lenda pois testemuña como na mentalidade dos tudenses a fronteira e a súa condición de limite, de aillamento fronte ao estranxeiro era superada polas nosas xentes que a través do túnel escapaban destas “imposicións” e mantiñan a comunicación coas terras irmáns que as estructuras políticas t…

A Semana Santa tudense e as súas posibilidades

Xa na noite do Venres Santo xorde de novo unha reflexión sobre a Semana Santa tudense, pois quizais na nosa cidade non chegamos albiscar as súas potencialidades como elemento que forma parte do noso acervo patrimonial que temos a responsabilidade de conservar, sen privala da súa dimensión relixiosa, e dende esta valorización é tamén un posible recurso turístico para Tui, pois poucos lugares de Galicia teñen unha riqueza similar nestas xornadas.


Neste mesmo blogue temos sinalado que inmediata celebración das festas patronais de San Telmo distorsiona a visión destas xornadas de celebración do misterio pascual de Xesús, configuradas como un preludio das festas e, consecuentemente, infravaloradas non xa na súa dimensión espiritual senón na súa significación cultural. Cómpre valorizar as actividades litúrxicas ou para-litúrxicas destas datas, pois, independentemente da súa significación relixiosa ou espiritual, conservan requintadas expresións da nosa historia colectiva da que somos custodi…

Ricardo Blanco Cicerón

O pasado martes 15 de decembro foi inaugurada no Museo do Pobo Galego, en Santiago de Compostela, unha exposicion que co titulo de “Olladas dunha época” recolle unha escolma das fotografias do chamado “Fondo Blanco-Cicerón” que se custodia no devandito Museo. Como podemos comprobar na portada do catálogo que acompaña a este “post” a cidade de Tui é unha das protagonistas desta mostra que amosa unha selección das fotografías que conformaban a colección de Ricardo Blanco-Cicerón (Tui 1844 – Santiago 1926). Son na súa meiranda parte instantáneas da época do cambio de século, entre 1890-1910, e que respostan ao interese coleccionista de D. Ricardo que conformou ao longo da súa vida a, posiblemente, a máis ampla colección de caracter cultural que teña existido en Galicia: obxectos prehistóricos, artísticos, etc. que nutren hoxe en boa medida os museos da nosa terra. Esta mostra organizada conxuntamente polo Museo do Pobo Galego e o Centro Galego de Artes da Imaxe poderá ser visitada na nosa…