A historia contemporánea da cidade de Tui e a súa contorna segue aínda escasamente coñecida pola veciñanza tudense. Un dos episodios máis notables, nas primeiras décadas do século XX, foi a importante mobilización dos labregos de Galicia reclamando o fin do sistema foral, polo cal estaban obrigados a inmensa maioría dos nosos campesiños ao pago dunha renda anual polo dominio útil da terra aos titulares da mesma; dende os procesos desamortizadores os eclesiásticos foron substituídos polos rendistas, fidalgos e burgueses que compraran estes títulos forais. Unha mobilización que tivo un dos seus fitos o 28 de novembro de 1922 cando no decurso dunha manifestación contra un embargo polo impago de rendas forais, tres persoas resultaron mortas polos disparos da Garda Civil en Sobredo - Guillarei.
Monumento aos mártires de Sobredo, 1932 |
Xa en Tudensia nos
temos ocupado hai algún tempo desta temática; nos remitimos a aquel post aos
interesados en afondar ao respecto: http://tudensia.blogspot.com/2013/11/notas-sobre-o-agrarismo-tudense-e-os.html
Dende os inicios do
movemento agrarista Tui tivo un papel importante neste proceso, pois amais de
contar con sociedades de agricultores en todas as parroquias, posúe a
capacidade organizativa para acoller, en xullo de 1922, o Congreso Rexional
Agrario no que acordouse fundar a Confederación Rexional de Agricultores
Galegos baixo a presidencia de Basilio Álvarez. A este congreso asisten
delegados de 133 entidades parroquiais, das Federacións Provinciais Agrarias de
Pontevedra e Ourense e de 7 federacións locais, en representación entre todos
de case 60.000 labregos.
Neste intre de fortaleza
do movemento agrario a resposta foron as accións xudiciais e gubernativas contra os
labregos-foreiros morosos, que non pagaban as súas rendas anuais en prazo. Pouco tempo despois é detida toda a directiva da sociedade de
Ribadelouro, polo que comeza unha folga xeral en todo o sur de Galicia, que en
Tui coincide – aquí abrimos o debate sobre a unidade de acción entre obreiros,
agora xa dirixidos pola CNT que será o principal sindicato tudense ata a Guerra
Civil,e os agrarios- cunha folga xeral ao longo do mes de novembro, que provoca
detencións de destacados sindicalistas ou a clausura de locais societarios.
Neste ambiente de
tensión se chega ao 28 de novembro de 1922, no que o xuíz e a Garda Civil
preséntanse en Sobredo-Guillarei para lle embargar os bens a un dos veciños que
non paga os foros ao rendista tudense José Sarmiento, representante do
ordoñismo e que mesmo fora Alcalde de Tui. Unhas dúas mil persoas acoden en
solidaridade co embargado e a Garda Civil disolve a manifestación a tiros.
Cándida Rodríguez, de Pazos de Reis, Joaquín Estévez, de Soutelo,
e Venancio González, de San Estevo de Budiño, morren e outras sete persoas resultaron
feridas e moitas detidas.
Venancio González Romero, dirixente agrario de San Estevo de Budiño, un dos mártires de Sobredo |
A mobilización que se
produce en toda Galicia é moi importante, mesmo no Congreso do Deputados en
Madrid ábrese un debate por mor destes tráxicos sucesos, nun momento en que era
Ministro do Interior o deputado polo distrito tudense, Mariano Ordoñez. Pero
esta folga significou tamén un aumento da represión sobre obreiros e labregos: se clausuran locais, a detención de moitos dos seus dirixentes, entre eles un
dos protagonistas dos acontecementos que é desterrado: Severino Estevez, un
emigrante de Guillarei forxado no sindicalismo portuario de Buenos Aires e de
orientación anarquista que, tras o seu retorno, impulsou o movemento
asociativo. Pero esta represión non logra rematar coa conflitividade no campo
que non finalizará ata a completa redención (que non abolición) dos foros, iniciada na Ditadura de
Primo de Rivera.
A repercusión dos
sucesos de Sobredo na opinión pública foi de grande alcance ao igual que as mobilizacións que provoca. Na prensa se recollen numerosos artigos e escritos arredor do “mártires
de Sobredo” con iniciativas que estarán acesas moitos meses despois evidenciando
o impacto que estas mortes tiveron na opinión pública e en todo o movemento
agrario e sindicalista.
Achegamos hoxe un poema
publicado no decenario agrarista de Ponteareas, e auténtico voceiro do
movemento asociativo agrario, “El Tea” que dirixía o avogado ponteareán Amado
Garra Castellanzuelo, a quen están dedicados estes versos, publicados nun número
especial do xornal de 1 de abril de 1923 que recolle a homenaxe realizada a Amado Garra. O autor é o
poeta luso-galaico Alfredo Pedro Guisado e o titulo do poema: Sobredo.
Alfredo Guisado naceu na Santa Justa lisboeta un 30 de outubro de 1891, fillo dun emigrante de Pías (Ponteareas), Venancio Guisado, casado con Benedicta Abril, de Mondariz; o seu pai e tío fundaron na Praza da Figueira no Rossio o restaurante “Os Irmaos Unidos”, que logo rexerá Venancio Guisado, converténdose nun dos locais habituais das novas xeracións de intelectuais e artistas.
Alfredo Pedro Guisado
inicia moi novo a súa actividade poética, publicando en 1913 o seu primeiro
libro, “Rimas da noite e da tristeza” que recolle os seus versos de anos
anteriores, moitos deles publicados en “El Tea”. Portugal vivía neste anos o
nacemento do novo réxime republicano, instaurado no ano 1910, e Alfredo Guisado
formará parte, xa dende os seus tempos de estudante de Liceo, do Partido
Republicano Portugués e na década dos 20 acadou diversos postos de relevancia
política: vereador da Cámara Municipal de Lisboa, vice-presidente da mesma,
gobernador civil substituto de Lisboa, Presidente do Consello Xeral de Xuntas
de Freguesías de Lisboa e da Federación das Xuntas de Freguesías de Portugal e
finalmente no ano 1925 foi elixido Deputado da Asemblea da República. O golpe
militar do ano seguinte cortou a súa carreira política e levou a Alfredo
Guisado á oposición ao novo réxime salazarista, sempre dentro do estreito marxe
que deixaba o marco legal. Foi durante moitos anos director adxunto do diario
“A República”, único xornal que ficará como voceiro das correntes
republicano-liberais na prensa portuguesa, mantendo unha irreprochable
traxectoria de defensa dos ideais democráticos. Inda que acadou a titulación en
Dereito, nunca exerceu a non ser a título gratuíto. Morre un 30 de novembro de
1975 e a prensa lisboeta, ocupada no remuíño informativo daqueles tempos non
dan sequera a noticia.
Notable poeta Alfredo
Guisado, ou Pedro de Meneses como asina boa parte das súas obras, é un dos
principais renovadores da lírica portuguesa contemporánea. Foi un dos
impulsores xunto a Fernando Pessoa, Marío de Sá Carneiro ou José Almada
Negreiros da revista “Orpheu” –ideada segundo moitos no restaurante do seu pai-
que marca o inicio dunha nova época na historia de poesía portuguesa,
achegándolle os aires das novas vangardas europeas. Compre destacar a estreita
vinculación de Guisado e Pessoa, sendo no primeiro evidente a influencia do
“paulismo” pessoano nalgunha das súas obras, especialmente, “Ánfora” (1918)
recoñecida polos críticos como a súa mellor publicación. Anteriormente tiña
editado “Rimas da Noite e da Tristeza” (1913), “Distancia” (1914), “As Treze
Baladas das Maos Frias” (1916) e “Máis Alto” (1918). Publica posteriormente “A
Lenda do Rei Boneco” (1920) e “As cinco chagas de Cristo” (1927).
No ano 1921 edita
“Xente d’aldea”, escrito en lingua galega e que conta na portada cunha
ilustración do seu amigo Alfonso Daniel Rodríguez Castelao. Neste libro evoca
Alfredo Guisado as súas vivencias de nenez en terras de Pías. Pero a relación
de Alfredo Guisado coas terras de Ponteareas ten tamén outra dimensión. Foi un
afervoado agrarista colaborando con este movemento socio-político en numerosas
oportunidades. Foi presidente da Sociedade de Agricultores de Pías, cando se
funda, en 1917, a Cooperativa Agrícola de Ponteareas foi nomeado inspector da
mesma, xa anos antes fora en Lisboa impulsor e primeiro presidente da “Unión
Agraria”. A miúdo as páxinas do decenario agrarista ponteareán “El Tea”
recollen as súas palabras e discursos en actos políticos na capital lisboeta, dende a que se desprazaba con asiduidade ata as terras de Pías e a súa "Casa das Camelias".
Para saber máis sobre
Guisado os interesados poden consultar o artigo titulado “Alfredo Pedro “Guisado
(1891-1975), un poeta portugués de Pías (Ponteareas)” que publiquei en A Trabe
de ouro: publicación galega de pensamento crítico, Nº. 80, 2009, págs. 109-127.
O poema que agora
reproducimos combina a habelencia poética de Guisado co seu compromiso co
movemento agrario e o recoñecemento aos Mártires de Sobredo que testemuñan o
compromiso de Galicia e as súas xentes a prol do progreso: pro Sol nacer,
aparece todo de sangue o nacente.
¡Sobredo!”
A D. Amado Garra.
I
Galicia, a Santa das
frores,
Das fontes, das romarías,
Dos namorados pastores
Que cantan nas noites
frías
As tristezas dos
amores.
Galicia, a sempre
esquecida,
Que mans alleas
prenderon,
Que inda vive
adormecida
Na torre donde a
meteron
Os que lle rouban a
vida.
Galicia, a Santa a quen
reza
Meu corazón, libertade,
Pra que en miña Alma
pareza
Hirmán da miña
Tristeza,
Triste nay desta
Soedade.
A Soedade é filla
d’ela.
Deulle beixos, deulle
abrazos.
Quixo levarlla Castela,
Tuvo medo de perdela
Defendeuna nos seus
brazos.
Foi a unica riqueza
Que lle deixaron
quedar,
Cando un dia o
despertar,
Deixa de ser a Tristeza
Pra ser a Alma a
cantar.
II
Sinto que Galicia
chora.
¿Que ten ela, que lle
pasa,
Que lle fixeron agora?
¡Galica, a nosa Señora
Do altar da miña Raza!
Y-eu sinto de monte en
monte,
Boca en boca, alto, sin
medo,
Na sombra do arboledo,
No triste soñar da
fonte,
O mismo berro: -
¡Sobredo!
E un berro que dá vida
Porque nos fala de
morte,
Un berro qu’ é fouce
erguida,
Que deixa Galicia
forte,
Vencedora e non
vencida.
Que todos veñan
serenos,
Boa estrela vay guiar,
No eido quedan os nenos
Y-o mismo así os
pequenos
Pr’a victoria han de
rezar.
Todos xuntos, frente a
frente.
Chegou a hora. Amañece.
Porque -sabedeo tod’a xente
–
Pr’o Sol nacer, aparece
Todo de sangue o
nacente.
ALFREDO PEDRO GUISADO
(El Tea, 1/04/1923)
Estes versos de Alfredo Guisado serven para lembrar de novo esta efeméride que tinguiu a Tui de sangue e espanto, pero tamén a determinación de que o movemento impulsado polo agrarismo, cun enorme apoio social, era xa irrefrenable. Hoxe o monumento de Camilo Nogueira (inaugurado no ano 1932 e reconstruído no 1988 cos restos conservados logo da súa destrución con dinamita en 1936) é un memorial daquelas vítimas e do asociacionismo agrario, que anualmente lembra o Instituto de Estudios Agrarios “Mártires de Sobredo”.
Comentarios
Publicar un comentario