Ir al contenido principal

No esquecido MC aniversario do martirio de San Paio

Cúmprese este 26 de xuño o MC aniversario do martirio de San Paio na cidade de Córdoba, na corte califal. Un acontecemento de importante alcance espiritual ou relixioso, pero tamén histórico, que lamentablemente, coa excepción da parroquia de San Xoán Bautista e San Paio de Albeos en Crecente, pasa esquecido para a inmensa maioría dos tudenses, xa como cidadáns desta localidade xa como membros da dioceses de Tui-Vigo.

Imaxe de san Paio no s retablo da capela de Santa Catalina, Catedral de Tui. Sec. XVIII

A figura de san Paio (nomeado en castelán como Paio ou Pelagio, nome este último co que é lembrado na cidade de Córdoba) ten interese, tanto como referencia principal do santoral tudense como pola continuidade, ao longo dos séculos, do seu culto e da súa devoción alimentada con diversos discursos ao longo do tempo. San Paio é posiblemente a figura máis salientable do santoral da nosa diocese e na nosa cidade están baixo o seu patrocinio dúas institucións educativas (o Seminario e o Instituto) con máis de cento cincuenta anos de traxectoria.

É dabondo coñecida a súa historia, o neno deixado como refén polo seu tío, o bispo Hermoxio, en Córdoba na corte de Abderramán III e que tras tres anos de retención e diante do rexeitamento ás insinuacións de carácter político e logo sexual do califa é martirizado á idade de trece anos, estendéndose axiña o seu culto.

No ano 2012 co gallo do milenario do seu nacemento a asociación Amigos da catedral de Tui organizou unha exposición conmemorativa da que demos conta, no seu momento, nun post neste blog: https://tudensia.blogspot.com/2012/09/pulcher-pelagius-unha-lectura-teoloxica.html e da que tomamos alguns texto nesta entrada.

Paio nace no ano 912, segundo as biografías da época, en Tui, aínda que unha tradición conservada ata os nosos días sitúa este natalicio na parroquia de Albeos, en Crecente. Paio era membro dunha importante familia da alta aristocracia galaica que xogaba naquel momento un papel protagonista na vida social e política do reino de León. Velaí a razón pola que o seu tío, o bispo Hermoxio, participa na batalla de Valdejunquera (Navarra) xunto as tropas dos reis Sancho de Pamplona e  Ordoño II de León sendo tomado prisioneiro xunto o bispo de Salamanca Dulcidio polos musulmáns e trasladado á capital do califato, Córdoba.

Como era práctica habitual naquel tempo, para a liberación do bispo tudense é solicitado un elevado rescate que o propio interesado ten de xestionar na súa terra, deixando namentres como refén no cativerio cordobés ao seu sobriño, Paio, daquela un neno de arredor de dez anos de idade. A estadía carceraria de Paio, pola súa condición nobiliaria, posúe certos privilexios, como era habitual naqueles tempos. Paio que xa comezaría a súa formación en Tui prosegue agora con ela, e así o seu biógrafo Raguel sinala que era casto, sobrio, apracible, prudente, atento á oración e asiduo á lectura, non esquecía os preceptos do Señor e promotor de boas conversas.

Podemos conxecturar que Paio mantivese relación coa comunidade mozárabe cordobesa, que dalgún xeito tutelaría ao rapaz, o que explicaría a actuación destes cristiáns logo do seu martirio ao apresurarse a recoller os seus restos das augas do río Guadalquivir e custodialos como reliquias martiriais.

Sant Pelayo, Jacques Callot, 1636, BNF

Non sabemos concretamente as razóns, posiblemente ligadas a unhas negociacións sobre o seu rescate que se dilatan en exceso, polas que Abderramán III chama ao mozo á súa presenza. A corte cordobesa daquel tempo era un dos lugares de mais elevada cultura do mundo, e o califa promovía as artes, as letras, o pensamento... nunha corte onde ocupaban altas responsabilidades na xestión tanto escravos como criados ennobrecidos que garantían a súa fidelidade ao califa, e na que existía, amais dos eunucos do harén califal, unha tradición de practicas homosexuais con mozos. Considerando ambos elementos entendemos o diálogo entre Abderramán e Paio, que para acceder á sala califal debe mudar de indumentaria. Alí élle ofrecida unha alta dignidade naquela corte, xunto ao convite a adherirse á fe en Mahoma –este era un costume preceptivo establecido para os cristiáns que desempeñaran calquera función naquela corte- que rexeita decididamente. Logo de certas insinuacións sexuais dalgúns cortesáns e do propio califa Paio proclama, aínda con máis forza, a súa negativa provocando a súa condena a morte. Para os cristiáns a morte de Paio é un martirio glorioso, para os musulmáns unha execución xusta

Froito do relato de Raguel e da utilización posterior do seu culto a figura de Paio estivo de sempre vencellada á súa castidade, entendida como abstención do goce sexual e das relación co mesmo sexo, realzando así a acusación de homosexualidade dos musulmáns nun contexto de Reconquista. Esta acusación era unha poderosa arma de propaganda da monarquía que explicaría, en parte, a difusión do seu culto. Esta dimensión da vida de Paio ten chegado aos nosos días, promovida pola Igrexa, remarcando a castidade como unha virtude oposta aos ditados morais de época contemporánea. No franquismo, no contexto do chamado “nacionalcatolicismo”, documentamos o emprego da figura de San Paio. “Pelayos” era o nome da organización xuvenil dos requetés ou carlistas, que ao unificarse en 1938 coa organización xuvenil da Falanxe, os “Flechas”, deu lugar a unha publicación xuvenil denominada “Flechas y pelayos”.

Pero hai outra acepción de casto que abrangue mellor a condición vital de Paio e non é tan reducionista; casto é aquel que se axusta ao que considera licito, neste caso á lei divina, á lei natural. Neste contexto unha persoa xusta é tamén unha persoa casta. Velaí como a castidade de Paio é expresión dunha condición máis profunda, da vida de alguén que procura vivir, como sinala Raguel, nos preceptos do Señor. Este biógrafo expresa que a beleza exterior de Paio –que atrae ao Califa- é expresión dunha beleza interior proporcionada por unha vida baseada na fe en Cristo. É o exemplo do “miles” cristián, unha imaxe recorrente na representación iconográfica de Paio, un mozo adornado pola beleza da cultura, do coñecemento e mesmo pola súa beleza física pero sobre todo pola beleza da súa vida interior e de oración que explica que desbote os ofrecementos do Califa por ficar con aquelo que Paio estima superior.

Esta condición de Paio, dunha vida de valores alternativos aos do mundo no que vive, que é feliz coa súa condición, coa súa vivencia chegando a preferir o martirio á renunciar a súa identidade, posúe, logo dun milenio, unha vixencia certamente sorprendente. No contexto actual, dunha cultura globalizada que tenta uniformizarnos e mesmo dunha fe e dunha Igrexa reducidas a ámbitos cada vez mais minoritarios, lembrar a figura de Paio é comprender como a afirmación da propia identidade, neste caso, a súa condición de cristián plenifica ás persoas ata convertelas en alternativa ao seu entorno que, tantas veces, envolve e atorde.

Óleo conservado na sancristía da Catedral de Tui

O propio titulo que coa que Raguel cualifica ao noso mártir, “pulcher”, relaciona a figura de Paio coa súa condición de persoa fermosa, pero que tamén podemos traducir por glorioso, excelente, bo... Esta beleza, interior e exterior, de San Paio é transmitida pola Igrexa ao longo dos séculos a través da arte, vehículo privilexiado dunha comunicación que ten coma obxectivo conmover ao espectador. As modernas teorías da comunicación foron sempre empregadas pola Igrexa que comprendeu que a comunicación por medio das emocións, da sensibilidade é moito máis eficaz que simplemente a verbal. Os elementos patrimoniais arredor de San Paio evidencian este papel de transmisores dunha experiencia de fe. A súa iconografía o representa xeralmente como un mozo ben parecido acompañado da palma, que simboliza a súa condición de mártir, e cunha espada que traspasa a súa gorxa, testemuñando a súa tráxica morte, desmembrado polos seus verdugos, contribuíndo a ese carácter simbólico fronte aos musulmáns.

As reliquias de San Paio foron trasladadas por Ramiro III dende Córdoba no ano 967 ao mosteiro a él dedicado en León e que fora fundado polo seu antecesor Sancho I. Segundo diversas fontes no ano 988 a causa dun ataque de Almanzor á cidade de León as reliquias foron trasladadas a Oviedo ao mosteiro de San Xoán Bautista que posteriormente adoptaría o nome de San Paio, onde seguen na actualidade. No ano 1925 as monxas beneditinas de Oviedo entregaron unha reliquia do noso santo á catedral tudense, logo da petición do Bispo e Concello de Tui.

Unha curiosidaden, no ano 1582 é designado bispo de Córdoba o tudense Antonio Mauricio de Pazo e Figueroa, que fora presidente do Consello de Castela, que a rexera ata 1586. Tras a súa participación no concilio provincial de Toledo, que lembra aos bispos a obriga de cumprir as disposicións do Concilio de Trento, decide a creación dun seminario na diocese, que funda en 1583 baixo o patrocinio de “San Pelagio” ocupando o mesmo lugar onde fora martirizado, entre o alcázar -actual pazo episcopal- e o río Guadalquivir.

O relato do martirio de san Paio o coñecemos gracias a o texto da Passio sancti Pelagii, de Raguel, que como sinala o investigador tudense Celso Rodríguez Fernández na edición crítica do texto[i]debió ser escrita muy pronto. Lo cierto que fue redactada antes del traslado a León de las reliquias del mártir adolescente, por tanto, con anterioridad al año 967, pues se dice expresa y concretamente que su cabeza la guarda entonces -tenet- el cementerio de S. Cipriano y su cuerpo, el de S. Ginés-“

Sobre a autoría deste escrito Celso Rodríguez afirma: “en cuanto al autor de la Passio ha podido ser un cordobés coetáneo del mártir, lo que explicaría que hable de los compañeros de prisión de este como de personas vivas a las que ha oido -si bien también cabe que las noticias le llegasen indirectamente-, y lo que justificaría que se refiera a los cementerios de S. Cirpiano y de S. Ginés escuetamente sin más determinación, como si fuesen conocidos de él; de este cordobés nos da el nombre el Pasionario II de Cardeña, que se halla en El Escorial. Se pronuncia en los siguientes términos “Raguel presbiter doctor fuit huius passionis cordobensis”. Aunque este aserto no decide defintivamente la cuestión de la autoría, por que el genticilio “cordobensis” puede concordar aquí no con “persbiter” o “doctor” sino con “passionis”, lo que indicaría simplemente que la pasión y muerte de Pelayo se dió en Córdoba, sin embargo, mientras no haya ulteriores descubrimientos contrarios al informe del caradignense, es noble y justo que aceptemos como datos históricos genuinos el nombre de Raguel y su pertenencia al presbiterio de Córdoba”.

Pasionario tudense, sec. XIII. Arquivo Catedral de Tui

A catedral de Tui conserva nun códice coñecido como “Pasionario tudense” o texto desta Passio de san Paio. Tras o amplo estudo crítico e tradución do mesmo Celso Rodríguez conclúe que o códice tudense é copia directa do códice primixenio e mesmo que este relato puido ser encargado pola igrexa tudense a este presbítero Raguel: un cordobés judío mozárabe -el nombre Raguel es un nombre bíblico de raíz hebrea-. Continua nas súas conclusións afirmando: “resulta admirable como las ideas y noticias se escogen, disponen y expresan de modo que casi continuamente resuenen en ellas y evoquen pasajes bíblicos (...) de lo más curioso e interesante que se observa en el uso bíblico frontal es la influencia del “misdrash” o “derash”, que explica la no “literalidad” sino imitación como método más frecuente del sagrado texto. El procedimiento rabínico y cristiano del “misdrash” se manifiesta en que el relato pasiomartirial de Pelayo se interpreta a la luz de la palabra revelada y ésta se ilumina con la pasión y muerte del mártir y aquel documento se redacta con admirable adaptación a los futuros lectores y oyentes del mismo, que han de ver en Pelayo un modelo de fe y demás virtudes hasta las últimas consecuencias” (...) es sorprendente la enorme atención que Raguel, sin renunciar a la sencillez y diafanidad, presta a los recursos literarios, con lo que sabe dotar su obra de edificación, destinada a la recitación y al canto, de un carácter icástico, muy cercano a la eficaz transmisión audiovisual”.

"Passio" de San Paio no Pasionario tudense

Sirva esta ampla referencia para salientar a importancia do códice denominado “Pasionario tudense” que custodia o Arquivo da Catedral de Tui, unha peza, en pergameo, do século XIIII que contén diversos textos que recolle varios relatos pasionais así como as misas e oficios litúrxicos que se realizaban na catedral tudense entre elas a “Passio Pelagii”, expresión do culto e da liturxia catedralicia dedicada a este santo tudense dende a alta Idade Media.

Finalmente, lembrar os importantes actos realizados na nosa cidade no ano 1925 para conmemorar o milenario do martirio do mozo tudense. Un programa que ten estudado Avelino Bouzón Gallego[ii] e Antonio Hernández Matias[iii]. Do traballo de este último reproducimos un resumo desta conmemoración: Diez apretadas páginas del Boletín diocesano nos permiten el seguimiento de esta efemérides: acompañando primero -camino de Oviedo- a la Comisión que había de recoger y trasladar la reliquia, encabezada por el Deán de la catedral y el Sr. Alcalde; la entrada en Galicia, con recibimiento especial de la Reliquia en las catedrales de Lugo y Orense; su llegada a Tui en medio del fervor popular imaginable, procesión y solemnisimo Te Deum en la catedral; solemnísimos cultos durante el septenario previo y el día de la Fiesta (26 de junio); y la celebración de los Juegos Florales (el día 27 por la tarde) con la consiguiente adjudicación de premios y la intervención especial de D. Manuel Senante “grandilocuente tribuno católico y director de El Siglo Futuro (Senante era un dos dirixentes do Partido Integrista no parlamento español) se subraya también la presencia en la ciudad de los Srs. Obispos de Orense y Lugo, Autoridades (provinciales y locales) y de un  nutrido grupo de “peregrinos” llegados desde Vigo”.

Daqueles actos temos a sorte de contar cunhas marabillosas fotografías de Ruth Matilda Anderson que visitou Tui naquelas xornadas legándonos unha impresionante testemuña gráfica da celebración do milenario de San Paio.

No 1924, a Hispanic American Society encargoulle a unha das súas fotógrafas que marchase a Galicia a intentar capturar todas as cousas que os tempos modernos estaban a facer desaparecer. Como ela, outros fotógrafos estaban a percorrer outros recunchos de Europa na procura do mais enxebre, do mais típico. Ruth Matilda Anderson, que acababa de facer 30 anos e que estudara para mestra (aínda que a fotografía dedicación profesional do seu pai se imporá na súa actividade) acompañada por Alfred Anderson, o seu pai, estivo en Galicia. Entre 1924 e 1925, Ruth Matilda e Alfred Anderson percorreron Galicia, fotografando. Ruth voltará entre 1925 e 1926 con outra fotógrafa da The Hispanic American Society, Frances Spalding, para rematar a expedición censal de como era Galicia nos anos 20. A misión de Anderson en Galicia era clara: capturar a esencia da vida e os costumes galegos, cun enfoque particular na vestimenta tradicional e outros aspectos da cultura material. Con todo, o seu traballo foi moito máis alá desta tarefa inicial. Durante case un ano e medio, Anderson percorreu as cidades e aldeas galegas, documentando non só o traxe tradicional, senón tamén a paisaxe, a arquitectura, os mercados, as festividades e, sobre todo, ás persoas.

O legado de Ruth Matilda Anderson é inmenso. Realizou máis de sete mil fotografias durante a súa estancia en Galicia, e adquiriu outras tres mil de fotógrafos locais, todas destinadas á colección da Hispanic Society of America. Este vasto arquivo fotográfico é unha das documentacións máis completas sobre Galicia realizadas por unha persoa estranxeira, e o seu valor transcende o visual. A súa obra non só documenta a Galicia do seu tempo, senón que a conecta cunha visión máis ampla e universal da fotografía documental.

Da viaxe quedan xunto ás fotografías os diarios que Alfred Anderson escribiu durante a súa aventura. Recolle a súa estadía en Tui nos días 26 e 27 de xuño de 1925 coincidindo cos actos do milenario do martirio de San Paio que recolle nunhas fermosísimas imaxes. O relato de Alfred Anderson sobre a estadía en Tui é o seguinte:

26 de junio

Nos encontramos esta mañana en La Rúa (Petín). A las 8:40 salimos en tren. Cambiamos de coche en Monforte. En Orense hicimos parada para comer. Llegamos a Guillarey a eso de las cuatro de la tarde. Partimos para Tuy en autobus y llegamos en pocos minutos.

Allí estaban celebrando un gran festival y las calles engalanadas y había montones de gente por todas partes. Fuimos al Hotel Moderno, pero la moza nos dijo que ya no había habitaciones. Así que fuimos al Hotel Generosa, tuvimos mucha suerte, porque nos tocaron dos habitaciones delanteras bien agradables en el segundo piso.

Por la tarde hubo música en el parque cerca del río, los jóvenes bailaban y parecían disfrutar muchísimo, a pesar del polvo tan espeso que era difícil respirar. Después hubo unos fuegos artificiales espectaculares. Ruht hizo muchas fotos de las procesiones, y le encantó cuando el obispo paró justo delante de ella, se puso su magnífico gorro y le permitió tomar una foto. También tomamos por la tarde un par de películas en la iluminación de la Catedral. El canto es fantástico. Tiene a un hombre que canta acompañado de una banda de música y que se escucha perfectamente.




27 de junio

Esta mañana asistimos a los actos en el parque, donde montaron un escenario provisional con un decorado muy bonito. Fue un cambio notable para mi eso de estar rodeado de gente agraciada y bien vestida. Entre la multitud se veían hombres con levitas, sombreros de copa, buenos zapatos de piel. Las mujeres con los pechos profundamente adornados, usaban largas peinetas en el pelo del tamaño de un abanico pequeño. Sobre las peinetas llevaban unas mantillas negras preciosas que le cubrían la cabeza desde la frente y llegaba hasta más abajo de la parte de atrás de las rodillas. Las mantillas al pasar por las peinetas formaban una especie de pequeña casita en la que había un ramillete de flores. Esta tarde hay fuego en el otro extremo de nuestro bloque (Hotel Generosa). Hay mucho movimiento, pero la mayor parte de él se gasta en griterío y carreras. No veo a nadie haciéndole nada al fuego.[iv]



A presenza de Ruth Matilda Anderson en Tui ben merece dedicarlle unha atención específica pois documenta outros aspectos da vida colectiva tudense da segunda década do século XX de grande interese.

Con estas liñas de Tudensia queremos rescatar do esquecemento a celebración do MC aniversario do martirio de san Paio, unha figura de enorme proxección histórica e que, una vez máis, coloca a Tui nun lugar protagonista da historia de Galicia e España. Un legado que por mágoa non somos capaces, como sociedade, de recuperar, revitalizar e reivindicar como parte substancial xa non da nosa identidade senón do noso estar no mundo.



[i] Rodríguez Fernández, Celso: La pasión de S. Pelayo. Edición crítica, con traducción y comentarios. Universidade de Santiago de Compostela e Universidade de Vigo, 1991.

[ii] Bouzón Gallego, Avelino: “Celebración del milenario del martirio de San Pelayo en Tui (925-1925)” en Castellum Tyde, revista do Instituto de Estudios Tudenses, nº 3, 2010/2011, pp.289-304.

[iii] Hernández Matias, Antonio: “El milenario del martirio de san Pelayo y la ciudad de Tui. Evocación de la llegada a Tui de la venerada reliquia del niño mártir” en Tui. Museo y Archivo Histórico Diocesano, vol. VII, 1994, pp.31-49.

Comentarios

Entradas populares de este blog

A fábrica de galletas "La Peninsular"

Temos sinalado neste blog en diversas oportunidades o descoñecemento que posuimos da historia contemporánea de Tui fronte a outros períodos históricos moito mais investigados que a nosa historia mais recente. Aspectos como a vida política tudense na primeira metade do século XX seguen esperando un achegamento como tamén os procesos e dinámicas socias desenvolvidos no noso territorio. Hoxe ofrecemos en Tudensia un post sobre a fábrica de galletas “La Penínsular” que abrangue case medio século da vida económica tudense. Achegamos a información ofrecida polo profesor de historia económica da Universidade de Santiago de Compostela, Angel Ignacio Fernández González, no seu blog “Galicia Agraria” nun documentado post sobre a industria de galletas en Galicia nos principios do século XX. Aportamos a rica e moi completa información que achega profesor Fernández algunha pequena referencia da nosa autoria colocadas como notas. http://galiciaagraria.blogspot.com.es/2012/03/gall...

Emma Álvarez Besada a primeira tudense doutora en medicina

O legado dunha comunidade está conformado por un conxunto de bens materiais, que adoitamos denominar patrimonio, xunto cun amplo abano de elementos inmateriais que definen o seu carácter e a súa pervivencia no tempo. Entre estes bens intanxibles ou inmateriais ocupan un lugar non menor aquelas personalidades que ao longo do tempo teñen deixado unha pegada perdurable na memoria colectiva ou aquelas outras que, ás veces esquecidas ou non recoñecidas, expresan na súa traxectoria fitos senlleiros para a vida colectiva. Hoxe queremos recuperar dende Tudensia unha desas figuras olvidadas pero que no seu momento histórico tiveron unha pegada significativa na vida social e colectiva da nosa cidade e de alén dos seus termos xeográficos. As novas demandas sociais se expresan tamén na historiografía que investiga aos grupos sociais discriminados ou marxinados nos diferentes momentos do pasado. Retrato de Emma Álvarez Besada, foto da orla da Facultade de Medicina de Madrid, 1931 Unha revis...

Bo Nadal cun texto de Manuel Lago González: “Noite Boa” (1892)

Felicitamos hoxe aos seguidores de Tudensia estas festas do Nadal recuperando un breve texto, non o chamaría nin relato, sobre como se celebraba a Noiteboa nas aldeas de Tui nas últimas décadas do século XIX, nun momento en que os labregos galegos vivían nunha economía de subsistencia e nunhas moi duras condicións de vida. Anxo no capitel do arco triunfal da igrexa de San Domingos de Tui, sec. XV Trátase dun texto de Manuel Lago González publicado o 24 de decembro de 1892 no xornal tudense “La Integridad”. Daquela Manuel Lago era un presbítero que formaba parte do claustro de profesores do Seminario tudense e que tiña unha activa participación como xornalista e na vida social en Tui. Ao xornalismo entregouse Lago con verdadeira ardentía e a tarefa que se impuxo foi querer incorporar a defensa das tradicións e os intereses de Galicia ao ideario católico de signo integrista (oposto radicalmente ao liberalismo). Este texto, que non foi publicado posteriormente a súa edición en “La Int...