Hai hoxe noventa e seis anos, o 13 de xuño de 1929, tivo lugar na capela das Irmás Doroteas de Tui un singular acontecemento: a visión da Santísima Trindade por Sor Lucia, a vidente de Fátima que por aqueles anos residía no convento tudense.
A
devoción a Nosa Señora de Fátima e as súas revelacións ou visións, en 1917, aos
tres pastoriños de Aljustrel: Francisco e Jacinta Martos e a súa curmá Lucía de
Jesús Rosa dos Santos, que contaba daquela con dez anos de idade, son
actualmente un fenómeno universal cunha ampla popularidade.
Xa
en “Tudensia” nos temos ocupado nun post do ano 2020 sobre a relación de Tui
con esta devoción e nomeadamente coa figura de Sor Lucia: https://tudensia.blogspot.com/2020/05/sor-lucia-e-tui.html
no que recolliamos o seguinte:
Tras comunicar ás autoridades eclesiásticas as visións e
no decurso do proceso de verificación das mesmas, Lucía (que nacera en 1907)
con apenas catorce anos é levada, polos responsables da diocese Leiria, ao
Instituto Van Séller (coñecido como Asilo de Vilar) en Porto onde chega o 17 de
xuño de 1921 e que estaba a cargo das Irmáns Doroteas. Alí recibe formación
académica e a que, naquela altura, se consideraba propia da condición feminina.
Non retornou a Aljustrel nin nos períodos vacacionais, recibindo si a visita da
súa nai en Porto ou Braga, onde pasaba as estadías de verán na casa da familia
Vasconcelos ou na Quinta do Formigueiro, propiedade do bispo de Leiria.
Aos 18 anos Lucía manifestou o seu propósito de seguir á
vida relixiosa na Congregación das Irmás de Santa Dorotea de Paola Frassinetti,
as “Doroteas”. Como apuntamos en Portugal non existían centros de formación
para as órdenes relixiosas que foran trasladados ao exterior. As Doroteas tiñan
o seu noviciado en Tui -logo da súa expulsión de Portugal coa implantación da
República-, e ata a nosa cidade se traslada Lucía, chegando o 24 de outubro de
1925. Unha decisión que pretende tamén afastala da presión dos devotos e dos
medios de comunicación.
O proceso de formación establece, primeiramente, un tempo de postulantado que realizará na casa que as Doroteas tiñan en Pontevedra, onde residirá dende o 25 de outubro de 1925 ata o 20 de xullo de 1926 en que regresa a Tui. O convento tudense estaba daquela no paseo da Corredoura, hoxe cuartel da Garda Civil, pois o actual convento de Martínez Padín se inicia en 1926 e tarda dous anos en construírse. Lucía tomará o hábito o 2 de outubro de 1926, pasando o seu período de noviciado completando a súa formación, realizando a súa profesión o 3 de outubro de 1928. Unha cerimonia que terá lugar xa no novo convento tudense inaugurado o 3 de abril do mesmo ano de 1928.
Con outras compañeiras profesas continúa na casa tudense
das Doroteas ata realizar a súa “profesión perpetúa” o 3 de outubro de 1934.
Aos poucos días é destinada de novo á casa de Pontevedra onde permanecerá ata
que, unha vez máis regresa a Tui, en maio de 1937. Do convento da rúa Martínez
Padín xa non sairá ata que, en maio de 1946, se lle ordena retornar a Portugal.
Visita por vez primeira, dende 1921, os lugares das aparicións, en Cova de
Iria, e a súa terra natal de Aljustrel, dun xeito case anónimo. É destinada á
Casa de Sardão, en Vila Nova de Gaia, cerca de Porto. Pero aos dous anos,
renovando os seus desexos de retiro e soidade, o Papa Pío XII concédelle
ingresar no Carmelo de Santa Tereixa de Coimbra, onde chega o 25 de marzo de
1948, profesando como carmelita descalza o 31 de maio de 1949. Neste convento
redactou os dous últimos volumes das súas Memorias e os “Llamamientos del
Mensaje de Fátima”. Retornou unicamente a Fátima, en 1967, coa visita de Paulo
VI e no 1982 e no 2000 nas visitas de Xoán Paulo II, participando nesta última
data na beatificación de Francisco e Xacinta. No Carmelo de Coimbra permanecerá en vida de oración ata a súa
morte o 13 de febreiro de 2005.
Na súa estadía en Galicia Sor Lucía tivo diversas
visións, tanto en Pontevedra como en Tui. Na nosa cidade viviu unha experiencia
mística de singular relevancia.
Poco se habla de su estancia en la ciudad fronteriza, que
sin duda fue -literalmente- trascendental. Allí, el 13 de junio de 1929, la
hermana Lucía tuvo una visión de la Santísima Trinidad y del Inmaculado Corazón
de María, durante la cual la Virgen le comunicó que "había llegado el
momento de participar a la Santa Iglesia su deseo de consagración de Rusia y la
promesa de su conversión"
![]() |
A capela de Tui tal e como estaba cando Lucía tivo a aparición |
Estando a solas Lucía, la capilla se iluminó y sobre el
altar apareció una Cruz iluminada (Dios-luz del mundo) que llegaba hasta el
techo. En otra luz más clara, sobre la parte superior (de la Cruz-Redención) se
veía un rostro de un hombre con cuerpo hasta la cintura (Dios-Padre-fuente de
Gracia y Misericordia); sobre el pecho una paloma (Espíritu Santo), y un hombre
crucificado (Jesucristo-Encarnación).
Un poco más abajo de la cintura se veía un cáliz y una
Hostia (Eucaristía) que desprendía gotas de sangre que resbalaban por el rostro
del Crucificado y de la herida de su costado y que caían en el cáliz
(sacrificio de la Santa Misa). Debajo del brazo derecho de la Cruz estaba A
Nossa Senhora con su Inmaculado Corazón en la mano izquierda. Debajo del brazo
izquierdo de la Cruz, unas letras grandes escritas con agua cristalina vertidas
sobre el altar bordaban las palabras "Gracia y Misericordia".
Continua o relato “entendí que era el Misterio de la Santísima Trinidad que se
me enseñó, y yo recibí luces acerca de este misterio que no se me permite
revelar.
Completa a súa narración coa petición expresa da Virxe
para que o Papa e todos os bispos
“consagren a Rusía a mi corazón, prometiendo salvarla por
este medio”. Su confesor le aconsejó escribir todo lo que había percibido en
esa visión sobrenatural para ponerlo en conocimiento del Papa.
A teofania tudense de Sor Lucía posúe una singular carga
teolóxica ao recoller os principais misterios do cristianismo, a Encarnación e
a Redención que Deus obra a través do seu fillo, Xesús… para transmitir ao
mundo unha mensaxe certa, o xuizo de Deus para os homes é “gracia e
misericordia” de aí a insistencia dos pastoriños da Fátima na conversión
persoal e colectiva para participar da gracia e da misericordia amorosa de
Deus.
A mensaxe de Fátima agroma nun momento de crise e
turbulencia, nun tempo de grandes transformacións no mundo, é certamente
esperanzadora, de confianza, pois o que triunfa, o que permanece é a gracia e a
misericordia de Deus para todos os homes. Unha mensaxe actual tamén para os
nosos tempos cheos de incertezas, onde sobresae a certeza da fe, da
"gracia e misericordia", do amor incondicional de Deus polo home e a
humanidade.
Sor Lucía residiu en Tui máis de dezasete ano no convento
das Doroteas, co nome de “Sor Dolores” que tomou ao vestir o hábito,
participando na vida da comunidade relixiosa e como, moitas das súa compañeiras
doroteas, colaborando en diversas tarefas apostólicas nas parroquias do
entorno, especialmente como catequista de nenos e nenas nas parroquias de Tui e
Rebordáns. Lembro como miña nai comentaba que compartira con Sor Lucía estas
labores catequéticas, que mantiña unha especial discreción na súa actividade,
asumida tamén por todos os que coñecían a súa identidade colaborando esta
discreción, pois ninguén facía referencia algunha a súa condición de vidente de
Fátima. Tamén no convento tudense redactou parte das súas memorias, en concreto
catro volumes, escríbelle ao Papa, segue en relación coa Igrexa de Portugal,
recibe contadas visitas (como a de Josemaría Escrivá de Balaguer, fundador do
Opus Dei, que nunha estadía co seu amigo e bispo de Tui, Fr. José López Ortiz,
visita á vidente de cara á implantación da súa organización en Portugal), vive,
en definitiva, con sinxeleza e discreción case anónima.
Posiblemente, mantendo o espírito de Lucía, as relixiosas
Doroteas tudenses nunca promoveron ou potenciaron especialmente este lugar
certamente singular, en contraste, por exemplo, con Pontevedra onde existe unha
Capela ou Santuario das Aparicións e cuxo culto é amplamente difundido. Certo
que acollen con hospitalidade e simpatía a cantos se achegan ata a capela tudense lembrando á memoria da
Irmá Lucía e a súa visión.
Lembrar
hoxe este aniversario da visión da Trindade por Sor Lucía e a celebración o 24
de outubro do centenario da súa chegada a Tui é coa intención de reivindicar a
oportunidade que supón para a nosa cidade a presenza de Lucia perante dezasete
anos entre nós e a potencialidade da visión mística que tivo no convento das
Doroteas tudenses.
Unha
oportunidade tanto no ámbito relixioso, pois a súa visión e a mensaxe que
promove manten a súa actualidade pero en contadas ocasións proclámase este
anuncio dende o propio lugar onde Lucia o recibiu como un don que logo nos
transmite. Son numerosas as peregrinacións que dende a nosa terra se encamiñan
a Fátima e practicamente ningunha visita o convento tudense escenario da visión
máis teofánica que tivo Sor Lucía.
Aínda
máis resulta sorprendente que esa visión trinitaria de Lucía no convento
tudense sexa amplamente coñecida en todo o mundo, como “Visión de Tui” e siga
sendo moi escasamente coñecida pola nosa veciñanza. Unicamente unha placa
colocada na fachada do convento das Doroteas, na rúa Martínez Padín, promovida
en outubro de 2005 pola asociación cultural “Civitas Tudensis” en colaboración
co Concello de Tui.
Pero
tamén é unha oportunidade ata agora inexplorada no ámbito do turismo relixioso,
pois cabe lembrar que no pasado ano 2024 o Santuario de Fatima recibiu 6,2
millóns de peregrinos, procedentes de ata 88 países. Un número significativo
destes peregrinos estranxeiros logo percorre outros lugares ligados ao culto á
Nosa Señora de Fátima. Velaí o caso de Pontevedra, onde existe un Santuario das
Aparicións -recentemente remodelado- e que conmemorará, cun ano xubiliar, o
centenario da visión que Sor Lucía tivo nese lugar o 12 de decembro de 1925.
Cabe
sinalar tamén que unha alta porcentaxe dos peregrinos que realizan o Camiño
Portugués teñen unha motivación espiritual que se enriquecería cunha visita e
atención relixiosa neste lugar da visión da irmá Lucía. Unha difusión desta
manifestación teofánica tudense entre os peregrinos a Fátima e a creación das
necesarias condicións de acollida para estes grupos abre unha nova vía de
actuación no ámbito do turismo relixioso que Tui non debe deixar de explorar,
incorporando a visita á nosa cidade nos circuítos deste tipo de turismo
relixioso no futuro.
Comentarios
Publicar un comentario