O pasado 16 de abril cumpríronse
cen anos do nacemento en Tui do poeta, escritor e animador cultural Emilio
Álvarez Blázquez; ao rematar o ano deste aniversario non podemos deixar de
lembrar a este persoeiro que ten deixado un amplo legado cultural, ligado tamén
en boa medida a estas terras do Baixo Miño.
Nado en Tui no 1919, Emilio era
fillo do médico Darío Álvarez Limeses e de María Bláquez Ballester, que casaron
en Tui logo de chegar Darío coa súa recente licenciatura en medicina ao ser
contratado como médico hixienista polo Concello tudense en 1905 e María que
retornara da súa Cuba natal xunto coa súa familia.
Darío Álvarez Limeses, que viña
dunha familia cunha longa tradición ligada ás letras, terá unha destacada actividade na vida social
tudense ao longo da súa vida. Colaborador nos medios de comunicación local,
promotor de agrupacións musicais, de caza ou deportivas… Foi un destacado
militante de Izquierda Repúblicana, partido que dirixía Manuel Azaña. Tras o
golpe militar do 18 de xullo de 1936 Darío Álvarez Limeses colaborou co Comité
de Defensa da República que encabezaba o alcalde, e correlixionario seu,
Guillermo Vicente de Santiago. Tras a derrota e a conseguinte entrada das
tropas sublevadas o 26 de xullo, foi detido e sufriu un consello de guerra que
culminou co seu fusilamento o 30 e outubro de 1936, xunto con outros cinco
compañeiros. Unha traxedia que marcará a vida da familia Álvarez.
Darío Álvarez e María Ballester
tiveron seis fillos: Darío (1910), Celso (1913), Xosé María (1915), Alfonso
(1917), Emilio (1919) e Álvaro (1921). Criados na casa familiar do barrio do
Rollo mantiveron todos, no tempo que viviron en Tui e ao longo da súas vidas,
unha relevante presenza pública, seguindo a tradición paterna.
Sen embargo a traxedia familiar,
incrementada coa morte de Celso por unha enfermidade contraída na guerra, vai
acompañada dun ambiente certamente duro que nunha pequena cidade como Tui
resulta especialmente opresivo; mesmo a familia será sancionada cunha multa de
2.500 pesetas (unha fortuna daquela) por ter falado mal do “Glorioso Alzamiento
Nacional”. A familia vive dos ingresos de Darío, o fillo maior, médico en
exercicio dende 1932, casado coa tudense Carmiña Gándara. Éste se traslada a
Vigo onde monta unha pequena clínica e leva consigo a súa nai e aos seus
irmáns, que deixan Tui o 21 de abril de 1941. Na cidade olívica desenvolverán
todos a súa actividade profesional pero tamén unha ampla e dilatada actividade
social e cultural que fan desta familia un referente da cultura de Galicia na segunda
metade do século XX. Tui seguirá sendo unha referencia vital irrenunciable na
vida da familia ata a actualidade.
Emilio, xunto co seu irmáns
Alfonso e Álvaro, foi estudante de bacharelato no Instituto de Segunda
Enseñanza de Tui, creado pola II República no antigo cuartel de San Domingos,
cursando neste centro o quinto curso no ano 1935, xunto ao seu irmán Alfonso,
logrando a calificación de “sobresaliente con derecho a matrícula de honor” en
“Psicoloxía e lóxica” e en “Fisioloxia e hixiene”. No ano seguinte, ao cursar
sexto curso, os alumnos de “Ética e dereito” realizan un ciclo de conferencias,
que abre Emilio Álvarez Blázquez cunha disertación sobre “Federalismo”.
Emilio naquel Instituto participa
xunto co profesor Xesús Ferro Couselo na fundación e vida de “Tude: revista
editada por los estudiantes de Bachillerato del Instituto de Tuy”, na que
figura como subdirector. Nos tres números desta revista publica diversos
traballos: “Camino de Santiago”, crónica dunha excursión a Compostela, “Un apóstol
tudense – El P. Salvado, evangelizador de Australia”, “Sobre el concepto de
filosofía” e un breve relato en galego titulado “Brétema” do que recollemos un
anaco:
Non sei: a miña ledicia tristeira de hoxe non é de chorar nin de rir. A
gargallada fuxe dos beixos; as bagoas dos ollos. Os beizos fican murchos i-os
ollos tremosos. Non chorar nin rir é unha maneira de estar; non chorar nin rir,
cando hai anceios de fagueolo, é unha maneira de ser.
I eu son eisi, d-isa maneira de ser. Por iso, hoxe, na miña casa de poeta,
dende a solaina de pedra que mira ao Norde i-ao Sul, n-ista mañá bretemosa de
Marzal, ollo o espazo e non vexo a paisaxe, esculco o esprito e non me alcontro
n-il. A paisaxe non está no espazo; eu non estou en min. No espazo está o
esprito; en min está a paisaxe.
Instalado en Vigo coa súa familia
en 1942, en 1944 comeza a impartir clases no Colexio Mezquita e dende 1947
traballa no Consulado de Uruguai, no que chegará ao pouco a ocupar o cargo de
Chanceler, ata a súa morte. Dende 1960 compatibilizará este traballo cunha función administrativa no Colexio de
Farmacéuticos. Casou en 1964 e morre en Vigo o 22 de setembro de 1988.
Dende pouco despois da súa
chegada a Vigo participa xunto cos seus irmáns Darío e Xosé María na tertulia
do Café Derby xunto con Valentín Paz Andrade, Xaime Isla, F. Fernández del
Riego, Plácido R. Castro, Urbano Lugris, Laxeiro… Impulsor de numerosas
iniciativas culturais como a fundación –cos seus irmáns- da editorial Castrelos
ou a colección de poesía Salnés, en editorial Galaxia, que dirixía xunto a
Celso Emilio Ferreiro e Francisco Fernández del Riego.
Xunto a Celso Emilio Ferreiro e
Camilo J. Cela
Nalgunha ocasión el mesmo se
recoñece preguizoso para a escrita e por tanto posúe unha obra curta en
cantidade pero non en calidade. En 1947 asina un guión teatral, “El zapatero de
cristal”, que con escenografía de Pucho Boedo foi estreado no Teatro “García
Barbón” de Vigo. Nestes anos colabora co seu irmá Xosé María –ao que sempre se
sentiu estreitamente ligado- no “Libro del
por qué” (1946) e noutra peza teatral “Los pazos altivos” estreada en Xixón en
1947.
Nese mesmo ano publica xunto co
seu irmá Xosé María na colección “Benito Soto” o libro “Poemas de ti e de min”.
Cómpre salientar que esta colección que dirixen Sabino Torres e Celso Emilio
Ferreiro, é a primeira colección de poesía publicada en Galicia logo de 1936, e
o libro dos Álvarez Blázquez é a primeira obra en galego nesta colección.
“Poemas de ti e de min” en realidade son dous libros nun mesmo volume, cada un
coa súa cuberta. Os poemas de Emilio son dezasete.
No ano 1957 en recoñecemento ao
seu labor literario a Real Academia Galega nomeouno como académico
correspondente.
Foi colaborador asiduo en “Faro
de Vigo” con traballiños de carácter literario. Tamén noutros medios escritos
(Galicia emigrante, Nordés. Alba, Logos, Numen, Grial...) en numerosas
oportunidades empregando o pseudónimo de Ronsel. Moitos destes traballos sobre
todo en “Galicia emigrante” estarán dedicados á Tui e ao Baixo Miño (abordando
temas como a lamprea, o meixón, contos, etc.). Testemuña deste amplo abano de
escritos arredor de temas tudenses é o artigo “Canción del Miño” publicado no
libro das festas de San Telmo de 1972 do que tomamos estes párrafos:
“De los trechos, es decir de la vida del Miño, yo escojo el de su muerte
que comienza en Tuy, al pie de la Alameda, que fue de domincos, huerto de paz
hasta que llegó la muerte de madrugada. Había allí, en mi niñez, árboles que
también murieron de la mano del hombre y sus copas sumergian en el espejo del
río la invertida imagen de los nidos, como vasos de vida y esperanza. También
las estrellas se copiaban, y se copiaba, aunque pareza milagro, la delicada
cinta que los mirlos anudaban al tallo de la tarde, cuando la tarde no era más
que una inmensa camelia apoyada en el borde de los montes.
Al pie de Tuy, al pie de Valença de Minho, el río entra en agonía y por eso
le nace aquella curva majestuosa, aquella doblada gracia de sus rberas, como si
quisiera volverse atrás y echar una mirada alas vegas feraces, donde, cuando no
es la sazón del pan, crecen, como corazones, amapolas portuguesas. Allé le dce
adiós a la larga caminata de los días, con un nostálgico recuerdo, para aquella
lejana linfa que llaman Fonmiñá, delgado hilo de donde le viene la vida
impetuosa”.
Emilio Álvarez Blázquez acada
moita sona como orador, pronunciando numerosas conferencias, charlas, homenaxes
etc tanto en Galicia como tamén en Uruguai onde foi convidado polo Centro
Galego. Por aqueles anos, 1964, gaña o Premio de Poesía Galega de Buenos Aires
cun poemarío que nunca chegou saír do prelo.
Haberá que agardar ata o ano da
súa morte para a edición do seu segundo libro: “O tempo desancorado (Poemas para María Blázquez)”, un libro de
poemas centrado na memoria da súa nai dende a nostalxia da infancia feliz aos
tempos tristes dos choros sen desbotar outras temáticas pero na mesma liña que
no seu primeiro libro: o amor, a natureza, a pregaria…
Xesús Alonso Montero, no limiar
do libro coa “Poesía galega completa e
textos en prosa” de Emilio Álvarez Blázquez (Xerais, 2005) o define como “xílgaro de corazón tenro e verso delicado,
naceu cos merlos da primavera, eses merlos que nunca desapareceron do seu
espírito nin sequera nos momentos en que a crueldade de certos homes se ensañou
con el e cos seus”.
Para rematar estas liñas de
recoñecemento a Emilio Álvarez Blázquez reproduzo dous poemas, un dedicado a
Tui do seu libro “Poemas de ti e de min” e unha panxoliña, de aires populares
miñotos, coa que aproveito para desexar feliz aninovo 2020 a todos os lectores.
TERRA DE TUI
O Monte de San Xulián,
coa Cruz, coa ermida, coa fonte,
co Ceo case na man.
Verdes panascos de Frinxo,
onde se deitou o sol
a ver pasar o camiño.
Terra baixa de Baldráns,
O río, ao pasar, levouse
A primavera pra o mar.
San Mamede de Guillarei
Que ten a paisaxe rota,
Ai, miña nai, polo tren.
San Miguel de Pexegueiro,
Tan, lonxe, que se me esquece
Que estiven alí de neno.
Festa no Monte, ai, lalá,
A man dereita da alma
Ao subir como ao baixar...
VILANCICO DA FRONTEIRA
Se o Neno nacera en Tui,
viría de Portugal
moita xente a ver a Luz
E catro días arreo
abririase a fronteira
de cantares e ailelelos.
E virían os soldados
da Garda Republicana
co coronel dacabalo.
E mulleres de Valença
de Ganfei e de Barcelos
todas vestidas de festa.
E mariñeiros do Miño
con peixes de prata nova
e salmóns nun capachiño.
E na porta do Portal
o Arcebispo de Lisboa
daría a bicar a man...
(Nadal, 1977)
Este artigo foi publicado no xornal dixital "Comarcas na rede": https://www.comarcasnarede.com/colaboradores/a-porta-das-trabancas/no-centenario-de-emilio-alvarez-blazquez/
Comentarios
Publicar un comentario