Ir al contenido principal

Bo Nadal coa iconografía do pórtico da Catedral

No amplo acervo patrimonial que custodiamos os tudenses a presenza de bens ligados á vida eclesial é moi amplo, derivado, especialmente, da condición episcopal da nosa cidade ao longo de moitos séculos.

A iconografía, entendida como a descrición por medio de imaxes dun tema ou asunto, xoga sempre un relevante papel na configuración destes bens patrimoniais, pois a Igrexa ten entendido, ao asumir a tradición xudía da que nace, a importancia destas representacións simbólicas, pois o signo é un elemento consubstancial á súa vida litúrxica e cultual, xa que as imaxes e representacións son expresión dunha realidade transcendente que nos queren comunicar e transmitir. É por medio dos elementos simbólicos como a Igrexa explicita ás realidades sobrenaturais, os misterios da fe, a presenza de Xesucristo en medio do seu pobo.


As principais afirmacións da fe cristián son a Paixón, Morte e Resurrección de Xesús e, como necesario paso previo, a súa Encarnación como fillo de María e fillo de Deus. Son a pascua da Resurrección e a pascua do Nadal. Aínda ata hai ben pouco non resultaba estraño escoitar neste tempo navideño a expresión “felices pascuas”, que rememoraba esta afirmación sobre o paso ou transito da condición divina á condición humana do mesmo Deus. Ambos acontecementos cimeiros da historia da salvación, da historia da humanidade, teñen sido obxecto de especial atención pola iconografía, para achegar os contidos destes misterios da fe a todos os fieis, a todos os homes.

En consecuencia, no patrimonio tudense conservamos diversas expresións iconográficas ligadas ao ciclo do Nadal que expresan por medio de imaxes e representacións gráficas estes momentos, tomando como elemento referencial os textos, principalmente, dos evanxeos, tanto os canónicos como nalgún caso os apócrifos, ligados á tradición da Igrexas dos primeiros séculos.

A principal expresión desta iconografía está na portada da nosa catedral sobre a que falaremos de seguido, aínda que renunciado a unha análise pormenorizada, que deixamos aos especialistas na historia da arte e da iconografía cristián.


O pórtico da catedral de Tui é sinalado como a primeira expresión da escultura gótica na Península Ibérica – que lle confire unha singular relevancia para a historia da arte- e tamén a primeira gran portada escultórica exterior da arte galega, tendo en conta que, por exemplo o Pórtico da Gloria compostelá ou o Pórtico do Paraíso de Ourense non son portadas exteriores senón interiores. No caso tudense o chamado na documentación “portal novo” será edificado no século XIV.

Esta obra escultórica é datada en torno a 1225, ano da súa consagración e os historiadores da arte a ligan coa presenza de cuadrillas de canteiros itinerantes, posiblemente de orixe franco. Establecendo paralelismo entre a portada tudense e portadas francesas como a da catedral de Laon, pero que temos que relacionar máis con programas iconográficos -relacionados co ciclo do Nadal- que con motivos estilísticos.   

Pórtico da Catedral de Laon

O pórtico da nosa catedral está dedicado, especialmente no seu tímpano central, á Encarnación de Xesús e aos episodios ligados a este acontecemento, onde a Virxe María, á que está dedicada esta Catedral ten un protagonismo central. O principal elemento desta iconografía está como dicimos no tímpano, que en Tui posúe tres niveis ou rexistros cada un cunha temática específica.

No primeiro nivel temos as escenas da Anunciación polo arcanxo Gabriel a María, o sono do Xosé, a representación do Nacemento de Xesús -no centro- e, finalmente, o anuncio deste nacemento aos pastores. O nivel inmediato está destinado aos episodios relacionados coa Epifanía: visita dos Magos de Oriente ao rei Herodes e a posterior adoración destes Magos ao Neno Xesús. Finalmente, no rexistro superior atopamos a representación da Xerusalén celeste, do reino dos ceos.

O centro do conxunto escultórico é Nosa Señora no momento posterior ao nacemento do seu fillo. O programa iconográfico pretende representar ao tempo á natureza humana e o carácter sobrenatural deste acontecemento histórico. Neste caso María aparece de costas ao seu neniño cunha expresión case melancólica  lo que tradicionalmente se ha explicado como expresión del parto con dolor y de su naturaleza humana. Sin embargo, cabría preguntarse si éste es un dolor físico, derivado del alumbramiento, o un dolor espiritual, vinculado a la futura muerte de Cristo en la cruz, que ya se presiente desde este instante”[1].


Esta expresión un tanto indolente ten a súa referencia en numerosos textos apócrifos e patrísticos. Además de la virginidad la ausencia de dolor en el parto de María es la otra constante que encontramos en los textos. Este aspecto es importante en tanto que marca la diferencia con otras representaciones de partos en las que el escultor ha dejado en el rostro de la mujer el signo del sufrimiento frentre a la placidez que encontramos en la Virgen con el Niño. Como es de sobra conocido, el dolor forma parte del castigo a Eva en Gn. 3, 16[2]. Esta ausencia de dolor expresa a condición da Virxe María como a “nova Eva” pola que superan os castigos impostos por Deus debido pecado orixinal de Eva e Adán, pois co nacemento de Xesús, se restaura a creación realizada por Deus, o seu designio de salvación para a Humanidade.

A escena do Nacemento é representada nun interior, remarcado polas columnas, ben traballadas e rematadas en capiteis decorados que indican un ámbito doméstico, fronte a tradicional representación nun cortello ou nunha cova. Posiblemente se trata de resaltar a condición rexia, tanto de Cristo como da súa Nai, situando este episodio nun espazo axeitado á condición superior dos chamados a reinar tanto no ceo coma na terra.

Sinala la iconografía de la Virgen tendida sobre el lecho tiene pocas variantes. Está fórmula iconográfica, presente ya en sepulcros romanos, se difundió a todos los ejemplos de nacimientos de personas de relevancia, lo que contrasta con los partos de mujeres de condición anónima que se figuran de pie[3].

Nesta liña na escena central da portada tudense a representación iconográfica do Nacemento de Cristo desenvólvese nunha cama con dosel, tan distante doutras escenas que reproducen a humildade dun cortello, simboliza á alta condición deste Neno,  considerado coma un rei, tanto pola súa condición de divina que o fai soberano do reino dos ceos como polo feito que a súa morte e resurrección garanten que reina sobre a morte e todos os seus inimigos, especialmente o pecado e a morte.

Ao tempo, xunto con este valor simbólico, esta cama mostra a habelencia dos canteiros que traballan nesta portada que dominan a confección dos pregues das cortinas e a propia roupa de cama e xunto co dosel dotan á escena dunha profundidade que supera a rixidez de tempos anteriores e crea unha representación artística máis conseguida e verosímil.

Unha referencia á misión salvífica de Cristo, pola súa morte e resurrección, figura tamén na representación iconográfica do Neno Xesús, que aparece na escena, por detrás da súa Nai, e completamente enfaixado. Al Niño podemos hallarlo fajado en pañales o completamente desnudo. El hecho de fajarlo tendría que ver con dos cuestiones. Por un lado respondería a la costumbre de vendar a los recién nacidos por espacio de cuarenta o sesenta días a fin de proteger su frágil cuerpo de fracturas y golpes. Por otro lado, derivaría del deseo de establecer un paralelismo entre el nacimiento y la muerte de Cristo, de modo que el Niño fajado se pone en paralelo con Cristo amortajado, máxime cuando el pesebre en que éste asienta se transforma en un sepulcro[4].

Por detrás deste Neno aparecen representados, unicamente amosando as súas cabezas, o boi e a mula, asociados ás representacións do presebe, un elemento tomado dos apócrifos pero amplamente estendido dende as primeiras representacións do Nadal. Neste caso ambos animais están adorando ao Neno Xesús, expresando que eles recoñecen a súa divindade como se recolle en numerosos escritos de época medieval.



Completan esta escena natalicia un grupo de catro anxos na parte superior, que responde aos esquemas iconográficos medievais onde este grupo de anxos aparecen representados nos ceos, sempre fóra do espazo onde ten lugar o alumbramento, expresando coa súa xestualidade signos de adoración, ledicia, glorificación e recoñecemento do prodixio da divindade feita home.

Sobre este conxunto anxélico atopamos outra constante nas representacións iconográficas da Natividade: es habitual es señalar el lugar del nacimiento con la presencia de un astro en el cielo, estrella que guiará después a los Magos, y del que en ocasiones partirá un haz de luz que culminará en la figura del recién nacido[5] Este astro e a súa luz irradiante figura en numerosos relatos medievais nos que beben os que deseñan estas representacións iconográficas.

Ben ao caso lembrar neste punto que estes conxuntos escultóricos adoitaban estar pintados, como aínda podemos albiscar nalgunha figuras do pórtico tudense, o que contribuiría a destacar, mediante o uso de cores, estas alusións simbólicas como é neste caso que comentamos o raio de luz que alumearía dende o ceo o lugar do portentoso natalicio.



Acompañan a esta escena central outros momentos dos relatos sobre o Nacemento de Cristo. Ollando de dereita a esquerda, figura, en primeiro lugar, o momento da Anunciación polo arcanxo San Gabriel á María, unha moza de Nazareth, da elección divina para concibir, por obra do Espírito Santo, ao Fillo de Deus. O arcanxo, que pola súa postura corporal evidencia que baixa do ceo como enviado de Deus, porta unha cartela, da que non podemos albiscar o seu contigo -de seguro que algunha frase ou palabra do texto evanxélico sobre a Anunciación-. Pola súa banda, María é representada ollando ao arcanxo e cunha man aberta a él dirixida, simbolizando a aceptación do anuncio que recibe, que se expresa tamén na representación de María xa embarazada, aludindo á tradición que sinala como a Virxe tras aceptar o anuncio anxélico comezou a concepción do seu fillo.

Estas imaxe da Virxe grávida son propias de época medieval, e progresivamente foron sendo abandonadas ao considerarse -especialmente tras a contrarreforma tridentina- unha expresión pouco decorosa para Nosa Señora. Na catedral de Tui, curiosamente, conservamos varios exemplos desta representación de Santa María embarazada ou “preñada” ou da Expectación como se denominada un dos principais retablos barrocos deste templo catedralicio.

O tímpano continua coa figura de San Xosé, o esposo e María e pai putativo de Xesús. No caso tudense a figura do patriarca segue as pautas das súas representacións medievais: nun lugar secundario, adormecido ou pensativo, representando as dúbidas respecto da súa prometida e o seu embarazo. O relato evanxélico recolle como un anxo faloulle en sonos a Xosé para acoller a María e non dubidar da condición divina do seu fillo. A figura de Xosé está tan inmediata á anterior escena da Anunciación que parecen compartir o mesmo anxo, e ao mesmo tempo participa da representación do Nacemento, acompañando á Virxe María logo do alumbramento.

Velaí un dos elementos que os historiadores da arte comentan como propios dun tímpano que responde xa a os inicios do gótico, onde se supera o hieratismo do románico na procura dun certo dinamismo nas representacións escultóricas, pois os personaxes se comunican entre si e incluso buscan ao espectador.


Similares características estilísticas figuran na escena do lado esquerdo, onde se representa o anuncio polos anxos aos pastores do Nacemento do Fillo de Deus. Un anxo acompañado dunha cartela, que en numerosas oportunidades alude ao canto e tamén á mensaxe transmitida, diríxese a dous pastores que aparecen acompañados das ovellas que coidan e para identificar, como sinala o relato evanxélico, que estaban ao raso, figuran varias representacións de arbores e outros elementos vexetais. De novo neste espazo unha das ovellas comunica esta escena coa do Nacemento, contribuíndo pois ao contido dinamismo que caracteriza a esta primeira arte gótica.

Temos pois neste escena central do tímpano da nosa Catedral unha referencia aos dous momentos centrais da historia da salvación: Encarnación, na pascua de Nadal, e a Pascua de Resurrección, que culmina a misión salvadora de Cristo. Estas escenas representan o momento culminante da historia, como Deus mesmo por medio do seu Fillo unixénito asume a humanidade, tomando a nosa condición por medio da súa Encarnación, coa misión salvífica de redimirnos mediante a súa paixón, morte e resurrección xa anunciada nesta iconografía. Unha presenza divina que se prolonga no tempo na súa Igrexa, simbolizada por María, nai e figura da Igrexa, á que esta portada da acceso. No interior deste templo estes simbolismo iconográficos adquiren a súa plenitude, ao pasar do signo á realidade da presenza de Deus entre nos por medio dos sacramentos que se administran neste novo templo, o corpo de Deus, que á a Igrexa.

Agardo que estas reflexións -que continuaremos en días próximos coas escenas da Epifanía- nos aproximen aos misterios do Nadal e son ocasión para desexar a todos os nosos seguidores os desexos dun feliz e santo Nadal.



[1] GONZALEZ HERNANDO, Irene (2010): El nacimiento de Cristo. Irene González Hernando. Revista digital de iconografía medieval, ISSN 2254-7312, Vol. 2, Nº. 4, págs. 41-59.

[2] GÓMEZ GÓMEZ, Agustín (1998): “La iconografía del parto en el arte románico hispano”, Príncipe de Viana, año LIX, nº 213, pp. 79-102. Disponible en línea: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=16123

[3] GÓMEZ GÓMEZ, Agustín (1998), Op. Cit.

[4] GONZALEZ HERNANDO, Irene (2010): Op. Cit.

[5] GONZALEZ HERNANDO, Irene (2010): Op. Cit.

Comentarios

Entradas populares de este blog

O antigo Hospital e Inclusa (actual Edificio "Francisco Sánchez") cumpre hoxe cen anos

Neste ano 2023 a cidade de Tui vive diversos aniversarios de interese, especialmente o referente ao cuarto centenario do falecemento do egrexio médico e filósofo tudense, Francisco Sánchez, sobre o que nos ocuparemos en datas próximas. https://www.facebook.com/fotosantiguastuy/photos Centrará hoxe a nosa atención outra significativa efeméride, o centenario da inauguración do Hospital e Inclusa de Tui celebrado o 1 de maio de 1923, hai hoxe cen anos, que culminaba un longo proceso de construción deste edificio. Na actualidade este antigo hospital é o Edificio “Francisco Sánchez” coñecido popularmente como Área Panorámica de Tui. É pois unha feliz oportunidade para realizar unha aproximación a historia deste edificio emblemático da nosa cidade. Un edificio creado para acoller as instalación do hospital e da casa de expósitos, ou inclusa. A historiografía ten abordado nas últimas décadas aspectos da historia social pouco atendidos tradicionalmente. O tema da marxinación social é un de

Unha nova entelequia: un Camiño Portugués de Nossa Senhora do Norte por Tomiño e Gondomar

Vivimos nun mundo mediático onde cada vez temos acceso a un maior abano de información de todo tipo, o que en principio resulta altamente positivo e enriquecedor pero paralelamente existe o evidente risco de carecer de elementos de discernimento e valorización para recoñecer o rigor e a falsidade, a veracidade e os falseamentos. Ven a conto esta obviedade para abordar unha breve reflexión sobre a noticia que en días pasados publicaron os medios de comunicación con este titular: Tras un año de investigación, la alcaldesa de Tomiño, Sandra González; el presidente de la Cámara Municipal de Vila Nova de Cerveira, Rui Teixeira, junto al alcalde de Gondomar, Francisco Ferreira, y la concejala de turismo de Redondela, María Castro; y el arquitecto e investigador Antonio Soliño, presentaron el «Camiño da Nosa Señora do Norte a Santiago», una variante del Camino de Santiago que pasa por el territorio que recogen ya los archivos históricos. No texto da noticia se afirma o seguinte: La invest

Un poema en galego de D. Basilio do ano 1957

A figura de D. Basilio, cóengo maxistral na catedral tudense e profesor durante varias décadas no Instituto San Paio, continua a ser lembrada por moitos tudenses pola súa erudición, especialmente no que atinxía á historia da nosa cidade como pola súa singular personalidade. Neste blog conmemoramos hai algúns anos o centenario do seu nacemento, o 14 de abril de 1911, ( https://tudensia.blogspot.com/2011/04/hoxe-centenario-do-nacemento-de-don.html ) reproducindo un breve artigo publicado no libro das festas de San Telmo dese mesmo ano  2011. Sinalabamos daquela que era unha persoa sumamente austera, todos o lembramos coa “teja” cubrindo a súa cabeza, a súa faciana morena, sempre vestindo unha raída sotana, fumando os “bisonte” sen boquilla que ofrecía a cantos a él se achegaban, a súa conversa sempre mesturada con referencias teolóxicas. Case todas as tardes, primeiro pedaleando na súa bicicleta, e anos máis tarde sobre a súa vella mobilette (algún día tivo de ser nova pero a miña le