Ir al contenido principal

Francisco Sánchez, un tudense no discurso “Alba de Gloria” de Alfonso R. Castelao




O Consello da Cultura Galega organiza na igrexa de San Domingos de Bonaval de Santiago de Compostela unha exposición temporal centrada no afamado discurso pronunciado por Castelao o 25 de xullo de 1948 no Teatro Argentino de Buenos Aires. Foi a última alocución pública pronunciada polo intelectual e político rianxeiro, o que lle concede aínda unha maior significación.
Este discurso titulado “Alba de gloria” é unha peza cimeira da oratoria galega, plena de simbolismo e fulcral na construción do relato identitario galego (...) mais o “Alba de Gloria” non é só unha peza retórica senón tamén unha reflexión de amplo alento e, ao tempo, síntese perfecta da visión plástica de Galicia e a súa historia que o rianxeiro foi construíndo ao longo do seu vivir peza artéllase a partir da poderosa imaxe dunha Santa Compaña de homes-guía inmortais que inclúe santos, figuras de ciencia e de letras, creadores... que se desenvolve como metáfora da tradición, desa forza máxica que .que non é a Historia senón a Tradición o que nos constitúe como pobo! (*)
Neste discurso Castelo evoca unha ampla nómina de persoeiros da nosa historia e tradición que fundamentan esta peza clave na reconstrución da identidade galega coa que culmina Castelao esta etapa final da súa vida.
A exposición do Consello da Cultura realiza unha descrición da importancia e significación deste texto, que xa Castelao anticipara en diversos escritos, e da relación dos persoeiros que son citados
Será mellor, di Castelao, evocar algo irreal, algo puramente imaxinario, que co seu simbolismo nos deixe ver  o pasado para proveito do futuro. Podemos imaxinar, por enxemplo, unha Santa Compaña de inmortais galegos , en interminable procesión. Alí veremos as nobres dignidades e os fortes caraiteres que dou Galicia no decorrer da súa hestoria. Todos a camiñan en silenzo, coa faciana en sombra e o mirar caído na terra dos seus pecados ou dos seus amores, agachando ideias tan vellas  que hoxe nin tan sequera poderíamos comprender, e sentimentos tan perennes que son os mesmos que agora bulen no noso corazón...
Neste alongado ronsel, Alfonso R. Castelao evoca unicamente a figura dun tudense, o humanista Francisco Sánchez: o filosofo Sánchez, con muceta de Doutor. O médico e filósofo natural de Tui, como él mesmo declara, autor dunha obra referencial no seu tempo como foi “Quod nihil scitur” publicada en 1581.



Poderíamos engadir a Pedro Álvarez de Soutomaior, “Pedro Madruga”, señor da cidade na segunda metade do século XV e abandeirado da candidatura de “A Beltraxea” á coroa de Castela, ata o punto que foi Tui o último enclave peninsular en caer fronte as tropas isabelinas. Descrito no discurso como o valente Pedro Madruga, que leva o puñal da traición espetado no peito.
Nunha nova oportunidade podemos comprobar como a figura de Francisco Sánchez ocupa un lugar referencial na historia e na tradición cultural de Galicia que é reivindicada en tantas oportunidades como un dos grandes persoeiros de Galicia e así figura como vimos de comprobar neste discurso referencia de Castelao.
Neste blog temos abordado en diversas oportunidades a figura de Francisco Sánchez. Xa no ano 2008 escribía neste blog:  Insisto no feito realmente sorprendente que Tui, o seu berce, unicamente lembre a este fillo egrexio co nome dun Instituto de Ensino Secundario e que ningunha rúa, placa, estatua… rememore para tudenses e visitantes ao posiblemente máis importante fillo desta terra. Teremos de visitar Braga para contemplar na Praza de Sâo Joâo unha impoñente estatura deste médico e filósofo.


A derradeira oportunidade en que tratamos da súa figura foi, en maio de 2012, cando substituíron o seu nome do antigo Instituto de Formación Profesional, afirmando daquela Francisco Sánchez logo de décadas de expulsado das terras miñotas seguiu reivindicando a súa memoria e o seu berce –reclamándose tudense- por tanto non é merecente de ficar, logo de tantos séculos, sen un testemuño dos cidadáns de Tui cara a súa egrexia personalidade.
O anterior goberno municipal de Tui tentou reparar este esquecemento e acordou darlle o nome de Francisco Sánchez ao edificio da “Área Panorámica”; pero non se fixo nunca un acto conmemorativo desta dedicación nin a colocación dunha placa ou cartel que informe do novo nome deste centro cultural, de tal xeito que mesmo segue usándose a anterior denominación ata na información do propio Concello.
A reordenación urbana do entorno deste edificio é unha espléndida oportunidade para que Tui renda esa necesaria homenaxe á figura dun dos tudenses máis universais, instalando no entorno deste edificio público unha escultura de Francisco Sánchez que perpetúe na memoria colectiva dos tudenses a lembranza orgullosa deste destacado persoeiro da nosa historia, ao tempo que se revitaliza a nova denominación da “Área Panorámica” superando ese nome  que corresponde a unha dedicación temporal dunha parte deste inmoble e que lamentablemente permanece.
Reivindicar con orgullo o nome dos seus fillos mais preclaros evidencia que unha cidade, unha comunidade é consciente da súa historia, da súa memoria e que posúe un proxecto común de futuro que atopa na reivindicación do seu pasado unha ferramenta básica da súa identidade.

(*) Texto tomado do libriño editado co gallo desta exposición polo Consello da Cultura Galega

Comentarios

Entradas populares de este blog

Emma Álvarez Besada a primeira tudense doutora en medicina

O legado dunha comunidade está conformado por un conxunto de bens materiais, que adoitamos denominar patrimonio, xunto cun amplo abano de elementos inmateriais que definen o seu carácter e a súa pervivencia no tempo. Entre estes bens intanxibles ou inmateriais ocupan un lugar non menor aquelas personalidades que ao longo do tempo teñen deixado unha pegada perdurable na memoria colectiva ou aquelas outras que, ás veces esquecidas ou non recoñecidas, expresan na súa traxectoria fitos senlleiros para a vida colectiva. Hoxe queremos recuperar dende Tudensia unha desas figuras olvidadas pero que no seu momento histórico tiveron unha pegada significativa na vida social e colectiva da nosa cidade e de alén dos seus termos xeográficos. As novas demandas sociais se expresan tamén na historiografía que investiga aos grupos sociais discriminados ou marxinados nos diferentes momentos do pasado. Retrato de Emma Álvarez Besada, foto da orla da Facultade de Medicina de Madrid, 1931 Unha revis...

A fábrica de galletas "La Peninsular"

Temos sinalado neste blog en diversas oportunidades o descoñecemento que posuimos da historia contemporánea de Tui fronte a outros períodos históricos moito mais investigados que a nosa historia mais recente. Aspectos como a vida política tudense na primeira metade do século XX seguen esperando un achegamento como tamén os procesos e dinámicas socias desenvolvidos no noso territorio. Hoxe ofrecemos en Tudensia un post sobre a fábrica de galletas “La Penínsular” que abrangue case medio século da vida económica tudense. Achegamos a información ofrecida polo profesor de historia económica da Universidade de Santiago de Compostela, Angel Ignacio Fernández González, no seu blog “Galicia Agraria” nun documentado post sobre a industria de galletas en Galicia nos principios do século XX. Aportamos a rica e moi completa información que achega profesor Fernández algunha pequena referencia da nosa autoria colocadas como notas. http://galiciaagraria.blogspot.com.es/2012/03/gall...

Lembranza agradecida a Xabier Añoveros

Onte á tarde, nos comezos de setembro, cando xa as horas diúrnas minguaron, o aire nos anticipa a proximidade do outono e as conversas se centraban nestas intranscendencias, recibín a triste noticia do falecemento, no Hospital Álvaro Cunqueiro de Vigo, de Xabier Añoveros Trías de Bes, navarro de berce, barcelonés de vida e traxectoria e tudense de corazón.   “ Tuy (con i grego como adoitaba a escribir pois con este arcaísmo semellaba reflectir mellor a antigüidade da nosa cidade) es una ciudad de la que estoy enamorado desde hace muchos años ” e, como é propio dun noivo, a esta vella cidade lle ten dedicado horas, estudos, e moi especialmente un agarimo permanente centrado na súa querida “Casa da Canicouba”. O seu noivado e posterior matrimonio con Julia García-Valdecasas Salgado, filla da tudense Julia Salgado Peñarredonda, o ligou dende 1968 a este outeiro pétreo sobre o Miño, que é Tui. Non sei se foi a longa tradición tudense da familia de Julia, o rico arquivo da Casa da Ca...