Ir al contenido principal

Cristobal Colón Fonterosa e Tui

Ás veces un rato de navegación pola rede na procura dalgún dato nos conduce a outra liña de investigación ou coñecemento inesperado. Rebuscando nos primeiros números da revista gráfica “Vida Gallega” que fundou en 1909 o xornalista Jaime Solá, e que con diversos avatares chegou ata o ano 1963, demos cun artigo sobre Celso García de la Riega e a súa teoría sobre o Colón galego.


García de la Riega (1844-1914) é un funcionario, deputado, xornalista e investigador pontevedrés, pero sobre todo é coñecido por ser o inicador e impulsor da teoría da orixe galega de Cristobal Colón, sendo o primeiro en atacar a teoría xenovesa nunha conferencia realizada en Madrid en 1898 a petición da Sociedad Geográfica de Madrid.
Cristobal Colón e a súa biografia estiveron sempre rodeadas de incognitas e dúbidas, mesmo antes da súa morte. A súa personalidade e os pleitos que emprendeu el mesmo ou os seus herdeiros pola sucesión do seu morgado non fixeron máis que contribuír a este afastamento que explica, en parte, por que o Novo Mundo por él descuberto leva o nome do cosmógrafo e comerciante florentino, pero naturalizado castelán, Américo Vespucci.
Sempre existiron dúbidas fundadas sobre a súa orixe e mesmo o municipio de Xénova encarga entre 1892 e 1896 unha ampla investigación que produce 14 volumes en defensa da súa tese.
Será García de la Riega o primeiro en cuestionar a orixe xenovesa, en principio en base aos apuntes do seu tío avó, xa falecido daquela, onde se recollen testemuñas de xentes da Moureira pontevedresa sobre o lugar de nacemento de Cristóbal Colón Fonterosa (ou Cristoforo Columbus Fontanarrosa). Estamos en 1892 e De la Riega comenta o tema na tertulia do Café Moderno de Pontevedra; aos poucos anos un dos seus membros, Antelo Carmelo Castiñeira, atopa o primerio documento (ao que segiran moitos máis) que acredita a presenza do apelido “Colón” nesta bisbarra.
As principais achegas de Celso García de la Riega foron a edición de “La Gallega” (1897), onde demostra que a nao “Santa María” foi construida en Galicia e moi probablemente nos asteleiros de Pontevedra; a conferencia de Madrid en 1898; ou a edición (case póstuma) de “Colón Español. Su Origen y Patria” (Madrid, 1914), na que desenvolve os seus estudos sobre a orixe pontevedresa de Cristobal Colón Fonterosa. Logo da súa morte a súa teoría é cuestionada ao afirmar os expertos que García de la Riega falsificara os documentos que utilizaba na defensa da súa tese. Recentemente, no ano 2013, o Instituto do Patrimonio Histórico Español garantiu a autenticidade dos mesmos, tras unha petición da súa familia, revitalizando a súa teoría.
Reseñar que nestas últimas décadas o investigador Alfonso Philippot ten impulsado, a partir dos estudos de García de la Riega, unha nova teoría que identifica as personalidades de Cristobal Colón e o nobre galego Pedro Álvarez de Soutomaior (“Pedro Madruga”).


A teoría de Celso García de la Riega, que logo apoia Salvador de Madariaga, afirma unha orixe xudeo conversa ou de “cristiano nuevo” de Colón que xustificaría a ocultación permanente das súas orixes.
Este longo limiar contextualiza tres notas que ligan a biografía de Cristobal Colón coa cidade de Tui.
En primeiro lugar, a linaxe dos Fontanarrosa ou Fonterosa, localizada en Pontevedra ao longo do século XV e que conserva nomes hebreos como Jacob Fonterosa, que chegará a ser recadador das rendas do ferro para o arcebispo de Compostela en 1454. A documentación acredita como no primeiro terzo do século XVI os Fonterosa xa eran cristiáns novos, e unha ponla desta linaxe figura nos libros parroquiais de Sobrada dende 1597. Constan: Domingo, fillo de Juan, batizado en 1614; Gregorio, fillo doutro Gregorio, en 1634, e sucesivamente, Domingos en 1688, Sebastián en 1720, Juan en 1749 e D. Ventura en 1796. O propio De la Riega afirma que “Esta familia se estableció después en Túy, donde perdura, y algunos de sus individuos marcharon á Buenos Aires” (supoñemos, refírese a Tirso Lorenzo, de quen xa nos ocupamos neste blog http://tudensia.blogspot.com.es/2017/08/tirso-lorenzo-un-tudense-xornalista-na.html).A pervivencia desta liña familiar en Tui é citada reiteradamente por Celso García de la Riega como unha defensa das súas hipoteses.
Citamos a Manuel Fermández-Valdés no seu libro “Familias Antiguas de Tuy” que nos fornece máis información sobre esta familia: “Don Ventura Fonterosa y su esposa Dona María Díaz, naturales de Sobrada, aledaños de Tui, fijaron su residencia en esta ciudad en la primera mitad del siglo XIX. Cuando, a mediados de siglo, se autorizó el derribo de las murallas, D. Ventura adquirió, del ramo de Guerra, varios solares sobre la muralla vieja, lindando con la calle de las Adegas, hoy Seijas. Sobre estos solares edificó viviendas, algunas de las cuales todavía (1958) pertenecen a sus herederos. Asimismo, adquirió el edificio del Hospital Militar de la Corredera, en donde está instalado el comercio “El Cielo”, cuyo inmueble también es propiedad de sus herederos”. Os seus descendentes conformaron importantes familias na vida tudense ao longo dos século XIX e XX.
A segunda nota non deixa de ser una mera conxetura. Temos documentada presenza do navegante e mercarder tudense Sebastián De Ocampo (ou Docampo) na segunda viaxe de Cristobal Colón e a súa ampla actividade mercantil nas terras americanas ata convertilo nun dos máis acaudalados comerciantes daqueles primeiros anos da conquista e colonización, de quen demos noticia neste blog.(http://tudensia.blogspot.com.es/2013/05/sebastian-de-ocampo-mercader-e.html). A pregunta é inevitable. Se coñecerían Colón e Ocampo? Será esta relación a que posibilita a súa presenza na segunda expedición do almirante cara as terras recen descobertas?.
E finalmente, está documentado como Colón e os seus compañeiros designan as terras que van recoñecendo con topónimos que, en moitos casos, reproducen os nomes lugares da ría de  Pontevedra e doutros lugares de Galicia: Boca da Serpe, Mar de Santo Tomé, Cabo Cadrán, Casa da Crus, etc. E entre todos estes topónimos recollidos polo Almirante da Mar Océana, Cristóbal Colón Fonterosa, designa na súa primeira viaxe a un dos cabos da illa La Española como “Cabo de San Telmo” tal como o recolle o seu fillo Hernando Colón na súa “Historia del Almirante Don Cristobal Colón”. Tampouco podemos esquecer como a Confraría do Corpo Santo de Pontevedra era una entidade de grande vitalidade na baixa idade media no burgo pontevedrés, e á que un posible Colón desa contorna abofé que pertencería.
Por outra banda, Hernando Colón recolle como na segunda das viaxes, logo de deixar La Gomera “El mismo sábado de noche se vió el cuerpo de San Telmo, con siete velas encendidas, encima de la gavia con mucha lluvia y espantosos truenos; quiero decir que se veían las luces que los marineros afirman ser el cuerpo de San Telmo, y le cantan muchas letanias y oraciones, teniendo por cierto que en las tormentas donde se aparezca, nadie puede peligrar”.
Poucas veces en Tudensia temos recollido tantas hipóteses que, ata o presente, carecen dunha evidente apoiatura documental que as transforme en datos históricos. Pero resultan tan suxerentes que a súa omisión non estaría xustificada. O noso obxectivo é que abran o debate entre os nosos lectores.

Feliz ano 2018!

Comentarios

  1. Rafel, muy bueno. Me has sorprendido e ilusstrado.
    Me confirmas que no puede ser de otra manera que Colón
    no fuese galego.Hay muchas coincidencias. Lo de genoves era para
    el currículum. ¿Como un galego podía saber tanto? Un castellano no lo admitía.
    Así que caladiño, genovés, ganó la batalla, de momento.
    Un saludo e feliz 2018. E...Bo Camiño....

    ResponderEliminar
  2. Pues no solo me parece muy bien sino que incluso es pariente mío. Ya me parecía a mi que eso de ir tanto al río era cosa de familia...

    saludos

    Venancio Buesa

    ResponderEliminar
  3. Entón os que temos apelidos Fonterosa como descendentes, temos dereito polo tratado de Tordesillas a un anaco dos territorios descobertos por Colón. Creo que quero NYork. 😁

    ResponderEliminar

Publicar un comentario

Publicación populares

A fábrica de galletas "La Peninsular"

Temos sinalado neste blog en diversas oportunidades o descoñecemento que posuimos da historia contemporánea de Tui fronte a outros períodos históricos moito mais investigados que a nosa historia mais recente. Aspectos como a vida política tudense na primeira metade do século XX seguen esperando un achegamento como tamén os procesos e dinámicas socias desenvolvidos no noso territorio. Hoxe ofrecemos en Tudensia un post sobre a fábrica de galletas “La Penínsular” que abrangue case medio século da vida económica tudense. Achegamos a información ofrecida polo profesor de historia económica da Universidade de Santiago de Compostela, Angel Ignacio Fernández González, no seu blog “Galicia Agraria” nun documentado post sobre a industria de galletas en Galicia nos principios do século XX. Aportamos a rica e moi completa información que achega profesor Fernández algunha pequena referencia da nosa autoria colocadas como notas. http://galiciaagraria.blogspot.com.es/2012/03/gall...

A lenda do túnel baixo o MIño

As lendas ou narracións populares, transmitidas oralmente, relatan xeralmente acontecementos ficticios que se teñen por reais, en moitas ocasións mesturados con feitos históricos. Pola súa capacidade de evocación, pola súa transmisión xeracional as lendas conforman un acervo do que chamamos patrimonio inmaterial que cómpre recoller e preservar. Na nosa cidade conservamos varias lendas vencelladas ao caracter histórico da nosa localidade, ao seu caracter fronteirizo e consecuentemente a súa fortificación fronte aos posibles invasores. A máis asentada no imaxinario colectivo tudense é a relativa ao “túnel” que comunica Tui coa outra beira do Miño, coas terras de Valença. Resulta moi significativa esta lenda pois testemuña como na mentalidade dos tudenses a fronteira e a súa condición de limite, de aillamento fronte ao estranxeiro era superada polas nosas xentes que a través do túnel escapaban destas “imposicións” e mantiñan a comunicación coas terras irmáns que as estructuras políticas ...

Agrarios tudenses en "El Agrario" de Buenos Aires de 1923

Fundadores da "Sociedad Agraria" de Paramos (en pose para El Agrario) De esquerza a dereita b(en pé), cidadáns Hermenegildo Gándara Estévez e Manuel Alem; sentados Simplicio Fernández Rivas, Hermenegildo Alem Rocha e Jesús Fernández Rivas Temos comentado en numerosas oportunidades neste blog o escaso coñecemento que posuímos sobre a historia mais recente do noso concello. Entre os episodios que conforman este período histórico máis recente está o movemento agrarista que na última década do século XIX e nas primeiras do pasado século mobilizou aos labregos de Galicia na procura do acceso á propiedade da terra (ata daquela os nosos campesiños eras foreiros, tiñan o usufructo inmemorial dunhas leiras que non eran súas) e consecuentemente a mellora das condicións de vida destas masas populares. Será o movemento agrarista o que adquira neste anos un progresivo protagonismo fronte ao caciquismo conservador que dominaba a vida política da comarca de Tui coa figura ...

A Semana Santa tudense e as súas posibilidades

Xa na noite do Venres Santo xorde de novo unha reflexión sobre a Semana Santa tudense, pois quizais na nosa cidade non chegamos albiscar as súas potencialidades como elemento que forma parte do noso acervo patrimonial que temos a responsabilidade de conservar, sen privala da súa dimensión relixiosa, e dende esta valorización é tamén un posible recurso turístico para Tui, pois poucos lugares de Galicia teñen unha riqueza similar nestas xornadas. Neste mesmo blogue temos sinalado que inmediata celebración das festas patronais de San Telmo distorsiona a visión destas xornadas de celebración do misterio pascual de Xesús, configuradas como un preludio das festas e, consecuentemente, infravaloradas non xa na súa dimensión espiritual senón na súa significación cultural. Cómpre valorizar as actividades litúrxicas ou para-litúrxicas destas datas, pois, independentemente da súa significación relixiosa ou espiritual, conservan requintadas expresións da nosa historia colectiva da que somos...

"A Trapa" a segunda cova granítica máis grande de Europa descoberta en Ribadelouro

O pasado sábado 9 de abril nunha conferencia pronunciada en Tui Clube Espeleolóxico “Maúxo” presentou un descubrimento certamente importante: “A Trapa” a segunda cova granítica máis grande de Europa, que se atopa na parroquia de Ribadelouro nas abas do Monte Aloia. Un descubrimento de especial relevancia para a xeoloxia e para a arqueoloxia da nosa terra, e que incrementa o valor que sa posuía esta zona inmediata ao Parque Natural do Monte Aloia. Cómpre agora impulsar o proxecto de ampliación territorial deste Parque abranguendo a Serra do Galiñeiro –por certo, ameazada na actualidade pola prevista instalación dun parque eólico-. Felicitamos ao Clube Espeleolóxico “Maúxo” polo seu labor e por aportarnos este relevante descobrimento. Achegamos un artigo publicado no día de onte na edición Galicia de “El País” como información sobre este achado. Una trampa de 1.200 metros Expertos descubren la segunda cueva más grande de Europa en O Galiñeiro SARA VILA - Santiago - 21/04/2011...

Ricardo Blanco Cicerón

O pasado martes 15 de decembro foi inaugurada no Museo do Pobo Galego, en Santiago de Compostela, unha exposicion que co titulo de “Olladas dunha época” recolle unha escolma das fotografias do chamado “Fondo Blanco-Cicerón” que se custodia no devandito Museo. Como podemos comprobar na portada do catálogo que acompaña a este “post” a cidade de Tui é unha das protagonistas desta mostra que amosa unha selección das fotografías que conformaban a colección de Ricardo Blanco-Cicerón (Tui 1844 – Santiago 1926). Son na súa meiranda parte instantáneas da época do cambio de século, entre 1890-1910, e que respostan ao interese coleccionista de D. Ricardo que conformou ao longo da súa vida a, posiblemente, a máis ampla colección de caracter cultural que teña existido en Galicia: obxectos prehistóricos, artísticos, etc. que nutren hoxe en boa medida os museos da nosa terra. Esta mostra organizada conxuntamente polo Museo do Pobo Galego e o Centro Galego de Artes da Imaxe poderá ser visitada ...

Yzquierdo Durán, ilustrador tudense. Breve noticia.

Jose Yzquierdo Durán foi un popular ilustrador que radicado en Madrid realizou, nas primeiras décadas do século XX unha prolífica producción en todo tipo de publicacións, tanto periódicas como en libros. Son moi escasas as noticias sobre a súa traxectoria que poidemos acadar non así imaxes da súas obras, que ocupan as portadas de numerosas edicións das segunda e terceira décadas do pasado século. O erudito Manuel Fernández-Valdés no seu excepcional libro “Familias antiguas de Tuy” nos informa que Jose Izquierdo Durán era fillo do avogado tudense José Izquierdo Sarmiento, que foi secretario do Concello tudense, e de Concepción Durán Mera, dunha familia de longa tradición na cidade. Tiveron tres fillos, Celso, que foi crego ocupando, entre outras, a parroquia de Piñeiro, Pilar, que foi directora moitos anos do “Hogar Rosendo Salvado” dependente do Auxilio Social nos anos da ditadura, e José, de quen hoxe nos ocupamos. José Izquierdo Durán naceu en Tui no anos 1890 e desenvolveu en Madrid...