Ir al contenido principal

A barca de San Telmo, unha tradición perdida

Se preguntásemos aos nosos conveciños cal é o evento principal das nosas festas estou certo que habería unha unanimidade en afirmar que é a procesión dedicada a San Telmo, na tarde do luns da infraoitava de Pascua, coa que practicamente rematan as festas patronais.

Detalle do altar relicario de san Telmo na catedral de Tui, sec. XVIII

Aínda que a devoción a San Telmo é inmediata a súa morte, o 14 de abril de 1246, pois xa daquela o bispo e o Cabido acordan o seu soterramento na entrada do propio templo catedralicio expresando xa a fama de santidade coa que foi venerado dende aquel mesmo momento. A súa tumba se realiza reaproveitando un fermoso sepulcro de mármore de época romana que aínda hoxe afortunadamente se conserva no Museo Diocesano tudense.

Naquel lugar, como recolle o texto das milagres de San Telmo, houbo afamadas curacións que aumentaron a sona de taumaturgo de Frei Pedro González, “O Corpo Santo” como era coñecido ata o século XVI. Este recoñecemento milagreiro levou a moitos romeiros a acudir en peregrinación ata a catedral tudense na procura da axuda do frade dominico.

En 1529 o bispo Diego de Avellaneda decide trasladar a sepultura á capela chamada daquela dos bispos, no lado norte do cruceiro da catedral hoxe denominada capela do Santo Cristo da Agonía, realizando unha fermosa decoración plateresca e un altar de prata para acoller as reliquias do noso patrón, que é por este tempo cando comeza a recibir o nome de San Telmo, que se une á súa tradicional denominación de Frei Pedro González.

Sinala o erudito tudense Manuel Fernández Valdés que nesta altura é cando os veciños de Tui comeza a celebrar anualmente as festas patronais dedicadas a San Telmo e que hoxe nos seguen convocando a tudenses e visitantes logo de catro séculos.

As celebracións litúrxicas na festividade de san Telmo chegan ata a metade do século XX centradas no culto catedralicio: vésperas solemnes no día anterior, misas á primeira hora na igrexa de San Telmo, procesión das reliquias e a continuación Misa Pontifical como música e sermón solemne, para rematar á tarde coas Vésperas e a continuación a exposición pública das reliquias de San Telmo e doutros santos conservadas no fermoso altar relicario da catedral realizado en 1735 por Francisco Alonso de Castro.

Esta procesión coas reliquias unifica dous desfiles tradicionais anteriores segundo recolle Suso Vila no seu libro “Corpo Santo, san Telmo” (2009): por unha banda a que realizaba a Confraría de San Telmo, tal como establecen as súas constitucións o segundo domingo despois de Pascua, coas reliquias do santo pola zona da “coroa” da cidade, dende a Catedral ao convento das Clarisas e retornando ao templo catedralicio. Paralelamente, segundo os cerimoniais da catedral do século XVII na propia festividade se realizaba unha procesión polo Cabido coas reliquias de San Telmo, ás que progresivamente se incorporan outras, polas naves da catedral e o claustro. Posiblemente, conclúe Suso Vila, a finais do XVIII desaparece a procesión da Confraría, restando unicamente a celebrada polos capitulares tudenses.

Será en 1944 cando muden os costumes procesionais relacionados con San Telmo, organizándose dende aquel ano a solemne procesión na tardiña do luns de San Telmo que ten chegado aos nosos días. A este desfile procesional se incorporan as imaxes que participaban tradicionalmente na procesión do Corpus Christi e que agora coas novas normativas das autoridades eclesiásticas deben deixar lugar unicamente á custodia co Corpo de Deus.

Así pois dende ese ano comeza a procesión de San Telmo acompañada, como cita a propaganda daqueles anos, polos “patronos dos antigos gremios” aos que progresivamente se irán incorporando outras imaxes de devoción e os santos titulares das diversas parroquias tudenses. Hoxe logo do oitenta anos esta procesión é a grande cita festiva tudense á que concorren milleiros de persoas.

Pero hoxe queremos dar noticia doutro desfile co que se celebraban as festas de san Telmo. Nun traballiño editado no folleto das festas do ano 1961 o xa mencionado cronista oficial de Tui, Manuel Fernández Valdés, escribe o seguinte referíndose aos anos finais do século XIX: Tuy celebraba a su patrón con grandes festejos. Estrépito de bombas, ruído de campanas, músicas y gaitas, chirimias... Número obligado era el barco de San Telmo, una gran carroza representando un buque y tripulada por los hospicianos que arrojaban almendras a los balcones.

Anos antes, o presbítero Basilio González Domínguez no folleto das festas do ano 1953 escribe: Ya no hay imagineros que sepan hacer el barco, la vela y la seductora figura del castellano tudense. Se está a referir ao mesmo barco do que falaba Fernández Valdés?

Referir, por último, que Suso Vila, no citado libro sobre San Telmo, ao recoller o "Prontuario de ceremonias", escrito entre 1615 e 1624 polo cóengo Francisco de Alcoba ao describir o cerimonial da procesión do Corpus tudense sinala a presenza do “navío de San Pedro González Telmo”.

Con tan escasos vimbios non podemos facer un cesto, pero si albiscamos unha tradición cuxa memoria fica perdida: a existencia dun gran barco de san Telmo, que figuraba na procesión do Corpus Christi, xunto coa tradicional e popular Coca -dragón ou ser mitolóxico que loita con san Xurxo-, os danzantes e os xigantes e cabezudos, pois neste cortexo procesional se concentraban dende época medieval numerosas expresións da cultura popular. Logo coa Contrarreforma católica, que xorde do Concilio de Trento no século XVI, estas manifestacións foron paseniñamente desaparecendo das procesións da festividade do Corpus Christi.  Pero este “barco de San Telmo” polo que apuntan as anteriores referencias volveu a recorrer as rúas tudenses nun desfile secular, que podemos sospeitar se enmarca nas modas burguesas do século XIX dos desfiles de carrozas ou as batallas de flores coas que se enriquecían os programas festivos de cidades e vilas. Un gusto burgués no que encaixa perfectamente a participación dos nenos e nenas do hospicio tudense neste desfile festivo.

Existen algunhas referencias iconográficas sobre un barco que serve de anda procesional a san Telmo en lugares como no porto de Santa Cruz de la Palma da illa canaria homónima, ou na igrexa do Corpo Santo de Salvador de Bahía ou tamén aparece na escultura de San Telmo na súa vila natal de Frómista obra de Mariano Timón do ano 1970.

Galeón de san Telmo no Porto de Santa Cruz, illa da Palma - Canarias


Barco de san Telmo na Igrexa do Corpo Santo en Salvador de Bahía - Brasil

                 Escultura de San Telmo de Mariano Timón (1970) en Frómista


Non fomos quen de atopar máis noticias ao respecto desta barca de San Telmo na prensa do finais do século XIX ou inicios do XX pero os dous artigos citados de Fernández-Valdés e Basilio Domínguez testemuñan a súa existencia e que formaba parte das actividades festivas arredor do noso patrón, San Telmo, quizais recollendo unha antiga tradición da procesión de Corpus. En definitiva, unha nova expresión da vitalidade e a evolución do culto e devoción a San Telmo ao longo do séculos polas xentes de Tui.

Emprazamos aos nosos seguidores a achegar algunha información que poida documentar esta “barca de san Telmo”.

 

Comentarios

Publicación populares

A fábrica de galletas "La Peninsular"

Temos sinalado neste blog en diversas oportunidades o descoñecemento que posuimos da historia contemporánea de Tui fronte a outros períodos históricos moito mais investigados que a nosa historia mais recente. Aspectos como a vida política tudense na primeira metade do século XX seguen esperando un achegamento como tamén os procesos e dinámicas socias desenvolvidos no noso territorio. Hoxe ofrecemos en Tudensia un post sobre a fábrica de galletas “La Penínsular” que abrangue case medio século da vida económica tudense. Achegamos a información ofrecida polo profesor de historia económica da Universidade de Santiago de Compostela, Angel Ignacio Fernández González, no seu blog “Galicia Agraria” nun documentado post sobre a industria de galletas en Galicia nos principios do século XX. Aportamos a rica e moi completa información que achega profesor Fernández algunha pequena referencia da nosa autoria colocadas como notas. http://galiciaagraria.blogspot.com.es/2012/03/gall...

A lenda do túnel baixo o MIño

As lendas ou narracións populares, transmitidas oralmente, relatan xeralmente acontecementos ficticios que se teñen por reais, en moitas ocasións mesturados con feitos históricos. Pola súa capacidade de evocación, pola súa transmisión xeracional as lendas conforman un acervo do que chamamos patrimonio inmaterial que cómpre recoller e preservar. Na nosa cidade conservamos varias lendas vencelladas ao caracter histórico da nosa localidade, ao seu caracter fronteirizo e consecuentemente a súa fortificación fronte aos posibles invasores. A máis asentada no imaxinario colectivo tudense é a relativa ao “túnel” que comunica Tui coa outra beira do Miño, coas terras de Valença. Resulta moi significativa esta lenda pois testemuña como na mentalidade dos tudenses a fronteira e a súa condición de limite, de aillamento fronte ao estranxeiro era superada polas nosas xentes que a través do túnel escapaban destas “imposicións” e mantiñan a comunicación coas terras irmáns que as estructuras políticas ...

Agrarios tudenses en "El Agrario" de Buenos Aires de 1923

Fundadores da "Sociedad Agraria" de Paramos (en pose para El Agrario) De esquerza a dereita b(en pé), cidadáns Hermenegildo Gándara Estévez e Manuel Alem; sentados Simplicio Fernández Rivas, Hermenegildo Alem Rocha e Jesús Fernández Rivas Temos comentado en numerosas oportunidades neste blog o escaso coñecemento que posuímos sobre a historia mais recente do noso concello. Entre os episodios que conforman este período histórico máis recente está o movemento agrarista que na última década do século XIX e nas primeiras do pasado século mobilizou aos labregos de Galicia na procura do acceso á propiedade da terra (ata daquela os nosos campesiños eras foreiros, tiñan o usufructo inmemorial dunhas leiras que non eran súas) e consecuentemente a mellora das condicións de vida destas masas populares. Será o movemento agrarista o que adquira neste anos un progresivo protagonismo fronte ao caciquismo conservador que dominaba a vida política da comarca de Tui coa figura ...

A Semana Santa tudense e as súas posibilidades

Xa na noite do Venres Santo xorde de novo unha reflexión sobre a Semana Santa tudense, pois quizais na nosa cidade non chegamos albiscar as súas potencialidades como elemento que forma parte do noso acervo patrimonial que temos a responsabilidade de conservar, sen privala da súa dimensión relixiosa, e dende esta valorización é tamén un posible recurso turístico para Tui, pois poucos lugares de Galicia teñen unha riqueza similar nestas xornadas. Neste mesmo blogue temos sinalado que inmediata celebración das festas patronais de San Telmo distorsiona a visión destas xornadas de celebración do misterio pascual de Xesús, configuradas como un preludio das festas e, consecuentemente, infravaloradas non xa na súa dimensión espiritual senón na súa significación cultural. Cómpre valorizar as actividades litúrxicas ou para-litúrxicas destas datas, pois, independentemente da súa significación relixiosa ou espiritual, conservan requintadas expresións da nosa historia colectiva da que somos...

"A Trapa" a segunda cova granítica máis grande de Europa descoberta en Ribadelouro

O pasado sábado 9 de abril nunha conferencia pronunciada en Tui Clube Espeleolóxico “Maúxo” presentou un descubrimento certamente importante: “A Trapa” a segunda cova granítica máis grande de Europa, que se atopa na parroquia de Ribadelouro nas abas do Monte Aloia. Un descubrimento de especial relevancia para a xeoloxia e para a arqueoloxia da nosa terra, e que incrementa o valor que sa posuía esta zona inmediata ao Parque Natural do Monte Aloia. Cómpre agora impulsar o proxecto de ampliación territorial deste Parque abranguendo a Serra do Galiñeiro –por certo, ameazada na actualidade pola prevista instalación dun parque eólico-. Felicitamos ao Clube Espeleolóxico “Maúxo” polo seu labor e por aportarnos este relevante descobrimento. Achegamos un artigo publicado no día de onte na edición Galicia de “El País” como información sobre este achado. Una trampa de 1.200 metros Expertos descubren la segunda cueva más grande de Europa en O Galiñeiro SARA VILA - Santiago - 21/04/2011...

Ricardo Blanco Cicerón

O pasado martes 15 de decembro foi inaugurada no Museo do Pobo Galego, en Santiago de Compostela, unha exposicion que co titulo de “Olladas dunha época” recolle unha escolma das fotografias do chamado “Fondo Blanco-Cicerón” que se custodia no devandito Museo. Como podemos comprobar na portada do catálogo que acompaña a este “post” a cidade de Tui é unha das protagonistas desta mostra que amosa unha selección das fotografías que conformaban a colección de Ricardo Blanco-Cicerón (Tui 1844 – Santiago 1926). Son na súa meiranda parte instantáneas da época do cambio de século, entre 1890-1910, e que respostan ao interese coleccionista de D. Ricardo que conformou ao longo da súa vida a, posiblemente, a máis ampla colección de caracter cultural que teña existido en Galicia: obxectos prehistóricos, artísticos, etc. que nutren hoxe en boa medida os museos da nosa terra. Esta mostra organizada conxuntamente polo Museo do Pobo Galego e o Centro Galego de Artes da Imaxe poderá ser visitada ...

Yzquierdo Durán, ilustrador tudense. Breve noticia.

Jose Yzquierdo Durán foi un popular ilustrador que radicado en Madrid realizou, nas primeiras décadas do século XX unha prolífica producción en todo tipo de publicacións, tanto periódicas como en libros. Son moi escasas as noticias sobre a súa traxectoria que poidemos acadar non así imaxes da súas obras, que ocupan as portadas de numerosas edicións das segunda e terceira décadas do pasado século. O erudito Manuel Fernández-Valdés no seu excepcional libro “Familias antiguas de Tuy” nos informa que Jose Izquierdo Durán era fillo do avogado tudense José Izquierdo Sarmiento, que foi secretario do Concello tudense, e de Concepción Durán Mera, dunha familia de longa tradición na cidade. Tiveron tres fillos, Celso, que foi crego ocupando, entre outras, a parroquia de Piñeiro, Pilar, que foi directora moitos anos do “Hogar Rosendo Salvado” dependente do Auxilio Social nos anos da ditadura, e José, de quen hoxe nos ocupamos. José Izquierdo Durán naceu en Tui no anos 1890 e desenvolveu en Madrid...