Ir al contenido principal

Nova reivindicación dos "Bandos ou ranchos de Reis"

En varias oportunidades dende Tudensia temos recollido unha vella tradición do Nadal tudense como son os “Bandos de Reis”, tamén chamados “Ranchos”, que coa súa vistosa indumentaria e as súas sinxelas coplas percorrían nestas datas, arredor da festa da Epifanía, tanto os camiños das nosas parroquias como as rúas empedradas da cidade na procura dun “aguinaldo”, propina en metálico ou en especie.

Rancho de Reis de Guláns - Ponteareas, circa 1920

O interesado pode revisar estes post de anos anteriores: http://tudensia.blogspot.com/2021/01/non-deixemos-de-cantalos-reises.html e tamén http://tudensia.blogspot.com/2010/01/os-bandos-de-reis-tudenses.html ou anteriormente  http://tudensia.blogspot.com/2008/12/un-nadal-tudense-con-boleardos-e-bandos.html

Cómpre seguir reivindicando, nunha nova ocasión, aos “Ranchos de Reis”. Cando estamos contemplando como se deturpa a tradición do Nadal coa introdución de novas expresións navideñas alleas por completo á nosa historia (caso do chamado “Apalpador” incluso con recibimento público) e cun exceso de comercialización completamente desaforado, paralelamente deixamos esmorecer aquelas expresións do Nadal que conservan a nosa identidade, que custodian un acervo de tradición oral de grande riqueza como é o caso dos “Ranchos ou Bandos de Reis” e as expresións populares asociadas ao ciclo do Nadal.

Nunha cidade e concello que ten no patrimonio cultural a súa principal expresión de vida colectiva e de orgullo de pertenza e, por conseguinte, un dos seus principais recursos para as dinámicas socio-económicas, resulta pertinente, como xa temos manifestado noutras oportunidades a través de “Tudensia”, a necesidade de promover a recollida e documentación destes cantos de Reis e do ciclo do Nadal así como de apoiar ás entidades culturais das parroquias que realizan este labor e organizan ranchos de reis ou rondallas.

Medidas que supoñen tamén unha forma conservación do noso patrimonio cultural que nos identifica, pois se trata dunha tradición que se mantivo especialmente no sur de Pontevedra, no territorio da antiga provincia e diocese tudense (especialmente en lugares como Guláns ou As Cortellas, de Ponteareas, Riofrío en Mondariz, Salceda... no caso de Tui con referencias especialmente a Pexegueiro, Randufe ou Malvas). Cómpre non cinguir o noso concepto de patrimonio unicamente aos bens inmobles pois é moito máis amplo, e consecuentemente rico, no que afecta aos bens mobles e ao patrimonio inmaterial ou intanxible.

A creación dun evento que reúna, en Tui, aos grupos tradicionais dos “Ranchos de Reis” é unha vella aspiracións das moitas da xentes que traballan no ámbito da cultura popular e contribuiría a dignificar estas expresións da cultura popular, incentivar a súa conservación e a súa difusión entre a veciñanza e amosar a ampla diversidade das tradicións musicais da nosa terra.

Hai xa décadas que houbo dende o Concello tudense accións para a promoción dos “villancicos de Reyes”. No ano 1947 por acordo da Corporación Municipal convocouse unha “competición de agrupaciones que canten los Villancicos de Reyes, como se hizo en años anteriores”. Foi designado un xurado integrado por Faustino Temes Dieguez, profesor de música e Servando Bugarín Domínguez, director da Polifónica tudense xunto ao alcalde, Rosendo Bugarín Domínguez. Tras a celebración do certame no Palco da Música foron concedidos os seguintes premios: primeiro, de 250 pts., á agrupación de Rebordáns, dirixida por Serafín Fontán Rodríguez; segundo, de 150 pts., á agrupación de Randufe, dirixida por Obdulio González Lago, e terceiro premio concedid “exaequo” a sendas agrupacións tamén de Randufe dirixidas, respectivamente, por Angustia Lago Areal e Manuel Gómez Diz, con 50 pts a cada unha.

No ano 1949 foi de novo convocado o concurso, estando o xurado integrado por Servando Bugarín Domínguez, mestre de capela da S. I. Catedral, o músico da Banda Municipal, Manuel González Fernández, e o concelleiro, daquela chamados “gestores”, Celestino Pérez Martínez. Nesta ocasión o certame fracasou pois segundo o fallo do xurado: no habiendo concurrido a esta competición más Grupos de concursantes que los dirigidos por D. Manuel Diz Torres, vecino de Randufe, no caben otros méritos, por lo cual se propone para esta agrupación el primer premio” que se mantiña nas 250 pesetas.

Posteriormente houbo outros certames promovidos polo Frente de Juventudes, organización xuvenil da Falange Española, xuntamente co Centro de Iniciativas y Turismo conxuntamente co Concello organizan no ano 1960, como recolle o Boletín de Información do CIT. Un certame de “Bandos de Reis” na tarde do 5 de xaneiro de 1961, como acto previo á Cabalgata “para renovar esta antigua tradición (...) el primer premio de 500 pesetas destinado a la mejor comparsa quedó desierto. El segundo, de 300, fue adjudicado al rancho local “Aires do Miño” simpático conjunto de jóvenes de ambos sexos con el típico traje regional, su actuación no fue más que discreta, por escasa preparación, pero tiene buenas voces y no dudamos que si se lo proponen conseguirán renovar los laureles de la Polifóbica “Padre Salvado” y otras anteriores agrupaciones musicales. El importe de este premio fue entregado, en un magnífico gesto de estos muchachos, al Asilo de Ancianos. El tercer premio de 100 pta. correspondió al Bando de Reyes de Salvatierra de Miño y el cuarto de consolación, para el Bando infantil de Sobrada- Tomiño”.

De novo no ano 1961 o CIT xunto co Frente de Juventudes convoca o “Concurso de agrupaciones y Bandos de Reyes” para “el resurgimiento de este relicario folklórico de la ciudad”, convocatoria que se repite no ano 1962.

Adoración dos Magos, retablo de Nosa Señora do Rosario 
(ou da batalla de Lepanto) na igrexa de San Domingos de Tui, sec. XVIII

Dende aquela non houbo novos certames sobre os “Bandos ou ranchos de Reis”, aínda que a súa presenza se mantivo esporadicamente nas vésperas da Epifanía polas terras de Tui. Moita máis continuidade tiveron e teñen as “rondallas”, especialmente nos últimos tempos a de Pexegueiro.

Rematamos estes comentarios, facendo votos pola revitalización desta vella tradición, reproducindo un destes cantos de Reis rescatándoo do esquecemento:

 

Esta noche celebra la Iglesia

la Epifanía de los Santos Reyes

de Oriente salieron diciendo

el Verbo encarnado que el mundo amanece

                    Que Viva y que reine

                    que viva y que reine

                    el Verbo encarnado

                    el Rey de los reyes

Una estrella le sirvió de guía

que bajó rompiendo su color celeste

tan brillante que no tiene cielo

lucero de noche más resplandeciente.

                    Que Viva y que reine…

Reyes Magos prosiguen

a Belén llegaron y allí les oscurece.

salió un rayo tan brillante

un cielo estrellado y un sol que parece.

                    Que Viva y que reine…

En el portal de Belén

parió la Virgen María,

las estrellas y la luna

se cubrieron de alegría.

                    Que Viva y que reine…

En el portal de Belén,

un poquito más adentro.

En el portal de Belén,

allí fue su nacimiento.

                    Que Viva y que reine…

Estrellita reluciente,

quítame de esta agonía,

llévame a las capitales,

en compañía de María.

                    Que Viva y que reine…

Pregunta Herodes a los adivinos, pregunta si saben,

ese Niño donde ha nacido

Belén de Judea por las profecías

que así lo declaran.

                    Que Viva y que reine…

Asustado se quedó Herodes

con estas noticias y todas sus gentes

pues se teme que el Rey de los cielos

usando grandezas a la tierra venga.

                    Que Viva y que reine…

Mientras tanto Herodes

despacha ministros por todo su reino

que a los niños dos años abajo

sin quedar ninguno, a todos degüellen.

                    Que Viva y que reine…

De rodillas hincados le adoran,

y de sus ricos tesoros le ofrecen

oro, incienso y mirra,

pues no en vano dicen, sus misterios tienen.

                    Que Viva y que reine…

Le adoran al hermoso Niño

la Virgen, su madre, que en brazos le tiene,

le contempla José que de gozo

su ternura dice que lágrimas vierte.

                    Que Viva y que reine…

Concluyo señores

y todos pedimos con nuestras canciones

que este Niño que hoy ha nacido

por siempre reine en nuestros corazones.

                    Que Viva y que reine…

 

(Recollido de Remedios Domínguez Gómez no libro “Anécdotas e vivencias de Tui e comarca – II”, Asociación de Amas de Casa e Consumidores “Rias Baixas” de Tui, 2002)

Para todos o noso desexo que ¡cantemos ben os Reis!

 

Comentarios

Entradas populares de este blog

O antigo Hospital e Inclusa (actual Edificio "Francisco Sánchez") cumpre hoxe cen anos

Neste ano 2023 a cidade de Tui vive diversos aniversarios de interese, especialmente o referente ao cuarto centenario do falecemento do egrexio médico e filósofo tudense, Francisco Sánchez, sobre o que nos ocuparemos en datas próximas. https://www.facebook.com/fotosantiguastuy/photos Centrará hoxe a nosa atención outra significativa efeméride, o centenario da inauguración do Hospital e Inclusa de Tui celebrado o 1 de maio de 1923, hai hoxe cen anos, que culminaba un longo proceso de construción deste edificio. Na actualidade este antigo hospital é o Edificio “Francisco Sánchez” coñecido popularmente como Área Panorámica de Tui. É pois unha feliz oportunidade para realizar unha aproximación a historia deste edificio emblemático da nosa cidade. Un edificio creado para acoller as instalación do hospital e da casa de expósitos, ou inclusa. A historiografía ten abordado nas últimas décadas aspectos da historia social pouco atendidos tradicionalmente. O tema da marxinación social é un de

Unha nova entelequia: un Camiño Portugués de Nossa Senhora do Norte por Tomiño e Gondomar

Vivimos nun mundo mediático onde cada vez temos acceso a un maior abano de información de todo tipo, o que en principio resulta altamente positivo e enriquecedor pero paralelamente existe o evidente risco de carecer de elementos de discernimento e valorización para recoñecer o rigor e a falsidade, a veracidade e os falseamentos. Ven a conto esta obviedade para abordar unha breve reflexión sobre a noticia que en días pasados publicaron os medios de comunicación con este titular: Tras un año de investigación, la alcaldesa de Tomiño, Sandra González; el presidente de la Cámara Municipal de Vila Nova de Cerveira, Rui Teixeira, junto al alcalde de Gondomar, Francisco Ferreira, y la concejala de turismo de Redondela, María Castro; y el arquitecto e investigador Antonio Soliño, presentaron el «Camiño da Nosa Señora do Norte a Santiago», una variante del Camino de Santiago que pasa por el territorio que recogen ya los archivos históricos. No texto da noticia se afirma o seguinte: La invest

Un poema en galego de D. Basilio do ano 1957

A figura de D. Basilio, cóengo maxistral na catedral tudense e profesor durante varias décadas no Instituto San Paio, continua a ser lembrada por moitos tudenses pola súa erudición, especialmente no que atinxía á historia da nosa cidade como pola súa singular personalidade. Neste blog conmemoramos hai algúns anos o centenario do seu nacemento, o 14 de abril de 1911, ( https://tudensia.blogspot.com/2011/04/hoxe-centenario-do-nacemento-de-don.html ) reproducindo un breve artigo publicado no libro das festas de San Telmo dese mesmo ano  2011. Sinalabamos daquela que era unha persoa sumamente austera, todos o lembramos coa “teja” cubrindo a súa cabeza, a súa faciana morena, sempre vestindo unha raída sotana, fumando os “bisonte” sen boquilla que ofrecía a cantos a él se achegaban, a súa conversa sempre mesturada con referencias teolóxicas. Case todas as tardes, primeiro pedaleando na súa bicicleta, e anos máis tarde sobre a súa vella mobilette (algún día tivo de ser nova pero a miña le