Ir al contenido principal

Nova pinga de humor tudense: os “monos” de Eduardo Padín


Eduardo Padín Rodríguez (1886-1979) é un apreciado artista tudense, cunha obra ampla e dispersa, escasamente coñecida e valorada e que segue reclamando un estudo para situala no lugar que lle corresponde.



Xa en Tudensia nos ocupamos co gallo do trinta aniversario da súa morte de Eduardo Padín: http://tudensia.blogspot.com/2009/01/trinta-anos-da-morte-de-eduardo-padn.html.

O pasado verán a Aula-Museo “Antonio Fernández” de Goián organizou unha interesante exposición titulada “Antonio Fernández, Eduardo Padín. Homenaxe entre amigos” que reuniu unha escolma de obras de ambos pintores así como documentos, artigos de prensa, cartas, debuxos, etc que nos achegaban a súa amizade e colaboración entre estes dous singulares artistas do Baixo Miño.

Pero unha das facetas máis reseñables da traxectoria de Eduardo Padín foi o seu labor como debuxante e humorista. Clodio González Pérez no libro que publicou sobre Padín na colección “Os nosos humoristas” de Edicións do Castro no ano 1983, di que Eduardo Padín foi un dos humoristas galegos “que souberon facer sorrir e castigar coa súa arte”.

Colaborou ao longo da súa dilatada traxectoria en “Faro de Vigo” o “El Pueblo Gallego” de Vigo, “La Semana” ou “La Integridad” de Tui, “La Región” de Ourense, “El Ideal Gallego” de A Coruña, etc. Pero fundamentalmente o seu traballo como humorista está vinculado á revista “Vida Gallega” que dirixía Jaime Solá. Esta revista mensual se edita ininterrompidamente dende 1909 ata 1938 (houbo unha segunda época entre 1954 e 1963 pero de menor interese) e supón un fito no xornalismo de Galicia, ao editar unha revista onde prima a imaxe realizado unha revista gráfica de calidade, logrando converterse na crónica da vida de Galicia durante varias décadas e que conta con numerosos colaboradores. Un deles, Eduardo Padín.


Padín publica, en 1916, con só vinte anos, a súa primeira viñeta humorística ou “mono” no número do 30 de outubro. En poucos meses e dado que conta co favor dos lectores, en concreto o 31 de marzo de 1917 un debuxo seu ocupa por vez primeira a portada da revista, un espazo que ocuparon nomes como Castelao, Torres, Vidales Tomé, etc. Unha colaboración que se alonga ata  xaneiro de 1935 e que o leva a ocupar a subdirección da revista entre o número 249 (de 3 de maio de 1924) ata o 328 (de 10 de xaneiro de 1927). Deseñou tamén a cabeceira da revista e aportou numerosas ilustracións ao longo deste tempo á “Vida Gallega”.

A Guerra Civil supón o fin da súa carreira como humorista que xa non  retomará logo do fin da contenda, aínda que nunca abandonou o seu traballo como artistas, miniaturista (era moi apreciado como debuxante para realizar diplomas institucionais e todo tipo de obras menores, pero onde demostraba a súa calidade) e ilustrador (colabora ocasionalmente en publicación tudenses como o libro das festas ou o Boletín do Centro de Iniciativas e Turismo que se edita nos primeiros ano sesenta).

Como sinala Clodio González: “Tratou de facer rir sin mais, esplotando a “ignorancia” dos labregos, mariñeiros... -galegofalantes- cara á “sabiduría” dos médicos, empregados, oficinistas.... -castelán falantes-. Pero hai que tere en conta para poder xuzgar a obra de Padín, que non é un caso illado: esta caste de humor era a que privaba daquela, anque -como sempre pasa-, hai uns autores que cargan mais as tintas na “ignorancia” da cultura oficial que outros. Con todo, algunhas veces seguindo o camiño aberto por Castelao fixose eco da nosa situación sociolingüística (...) a súa laboura é merecente -como a doutros moitos artistas galegos- de sere coñecida polo home de hoxe: para que faga sorrir ós netos como xa o fixo ós abós”.

Reproducimos pois de seguido varios dos “monos” de Padín en “Vida Gallega” que continuar reivindicando e revalorizando a este artista tudense.











Comentarios

Entradas populares de este blog

Un poema en galego de D. Basilio do ano 1957

A figura de D. Basilio, cóengo maxistral na catedral tudense e profesor durante varias décadas no Instituto San Paio, continua a ser lembrada por moitos tudenses pola súa erudición, especialmente no que atinxía á historia da nosa cidade como pola súa singular personalidade. Neste blog conmemoramos hai algúns anos o centenario do seu nacemento, o 14 de abril de 1911, ( https://tudensia.blogspot.com/2011/04/hoxe-centenario-do-nacemento-de-don.html ) reproducindo un breve artigo publicado no libro das festas de San Telmo dese mesmo ano  2011. Sinalabamos daquela que era unha persoa sumamente austera, todos o lembramos coa “teja” cubrindo a súa cabeza, a súa faciana morena, sempre vestindo unha raída sotana, fumando os “bisonte” sen boquilla que ofrecía a cantos a él se achegaban, a súa conversa sempre mesturada con referencias teolóxicas. Case todas as tardes, primeiro pedaleando na súa bicicleta, e anos máis tarde sobre a súa vella mobilette (algún día tivo de ser nova pero a miñ...

A fábrica de galletas "La Peninsular"

Temos sinalado neste blog en diversas oportunidades o descoñecemento que posuimos da historia contemporánea de Tui fronte a outros períodos históricos moito mais investigados que a nosa historia mais recente. Aspectos como a vida política tudense na primeira metade do século XX seguen esperando un achegamento como tamén os procesos e dinámicas socias desenvolvidos no noso territorio. Hoxe ofrecemos en Tudensia un post sobre a fábrica de galletas “La Penínsular” que abrangue case medio século da vida económica tudense. Achegamos a información ofrecida polo profesor de historia económica da Universidade de Santiago de Compostela, Angel Ignacio Fernández González, no seu blog “Galicia Agraria” nun documentado post sobre a industria de galletas en Galicia nos principios do século XX. Aportamos a rica e moi completa información que achega profesor Fernández algunha pequena referencia da nosa autoria colocadas como notas. http://galiciaagraria.blogspot.com.es/2012/03/gall...

Emma Álvarez Besada a primeira tudense doutora en medicina

O legado dunha comunidade está conformado por un conxunto de bens materiais, que adoitamos denominar patrimonio, xunto cun amplo abano de elementos inmateriais que definen o seu carácter e a súa pervivencia no tempo. Entre estes bens intanxibles ou inmateriais ocupan un lugar non menor aquelas personalidades que ao longo do tempo teñen deixado unha pegada perdurable na memoria colectiva ou aquelas outras que, ás veces esquecidas ou non recoñecidas, expresan na súa traxectoria fitos senlleiros para a vida colectiva. Hoxe queremos recuperar dende Tudensia unha desas figuras olvidadas pero que no seu momento histórico tiveron unha pegada significativa na vida social e colectiva da nosa cidade e de alén dos seus termos xeográficos. As novas demandas sociais se expresan tamén na historiografía que investiga aos grupos sociais discriminados ou marxinados nos diferentes momentos do pasado. Retrato de Emma Álvarez Besada, foto da orla da Facultade de Medicina de Madrid, 1931 Unha revis...