Ir al contenido principal

Deseucaliptizar a Fr. Rosendo Salvado

O pasado venres, 29 de agosto, na sección de opinión do xornal “Faro de Vigo” foi publicada unha columna ou artigo asinado Bernard Duran, avogado de diplomático, que colabora habitualmente nesta sección do periódico vigués.

Algunhas afirmacións incluídas neste artigo sobre a figura de Rosendo Salvado resultan tan inxustas ao reiterar o manido estereotipo sobre a figura de Salvado e a presenza do eucalipto en Galicia, que me levou a preparar unha columna non tanto de réplica ao contido do artigo senón reparadora do descoñecemento no que segue  sumida a traxectoria de Rosendo Salvado. Enviada ao “Faro de Vigo” naquela mesma xornada non foi merecente da atención dos responsable da diario da cidade olívica, polo que aproveito este blog e a paciencia dos seus seguidores para publicar esta columna e que deste humilde xeito reparar minimamente as inxustas afirmacións atribuídas a Salvado na expresada columna de opinión de Bernard Durán.

 

Deseucaliptizar a Fr. Rosendo Salvado

Hai egrexios persoeiros que, contando cunha notable traxectoria persoal que ten enriquecido á sociedade do seu tempo, fican, por mor do descoñecemento, lembrados por feitos causais que ocultan a súa achega á vida colectiva.

Xorde esta reflexión ao ler nas páxinas de opinión de “Faro de Vigo” deste venres 29 de agosto unha columna asinada por Bernard Duran titulada “¿Quién es el gran culpable de los incendios en Galicia?” (https://www.farodevigo.es/opinion/2025/08/29/gran-culpable-incendios-galicia-eucalipto-121031788.html) , onde tirando, espero, de certa retranca sinala: el gran culpable es un monje benedictino del siglo XIX, Fray Rosendo Salvado (...) un personaje histórico intersantísimo (...) fue el introductor del globulus en Galicia, es decir, del eucalpito, o lo que es lo mismo, de introducir una especie foránea e invasora que ha venido suplantando a los bosques autóctonos. Ao remate da súa columna consciente posiblemente da súas inxustas afirmacións acaba afirmando: los antiguos robledales, esos que Fray Rosendo se cargó inconscientemente.

Vincular, unha vez máis, a figura de Frei Rosendo Salvado coa “invasión” do eucalipto en Galicia é unha inxustiza monumental amais dunha falsidade baseada no descoñecemento da biografía do abade galego e na repetición dunha afirmación sen contrastala coas fontes históricas e documentais. Calquera que se achegue aos estudos sobre Rosendo Salvado (recomendamos os traballos de G. Cipollone, A. Prada, B. Maiz ou de F. Díaz-Fierros acreditado especialista en temas ambientais) pode comprobar que a única responsabilidade de Salvado foi enviar, na correspondencia que mantiña con familiares e amigos, as sementes de diversas especies, entre elas eucaliptos, que estas persoas plantaron nas súas fincas. Por este feito puntual e privado responsabilizamos a Salvado da “invasión” dos eucaliptos na nosa terra.

Un achegamento serio e rigoroso á implantación do eucalipto en Galicia nos achega aos procesos de repoboación forestal que se impulsan nas primeiras décadas do século XX coas actuacións nos chamados “Distritos Forestais”, promovidas polo Goberno central, e que, no caso da provincia de Pontevedra, toman impulso coa chegada á presidencia da Deputación Provincial en 1924 de Daniel de la Sota e que se retomaran na política forestal desenvolvida nas primeiras décadas da ditadura franquista. Unha acción que pretende dar resposta á crise agraria que empobrecía o noso campo dende parámetros capitalistas, cunha orientación ao mercado e co obxectivo non xa de incrementos da produción senón tamén da produtividade.

Seguir castigando á figura de Rosendo Salvado coa etiqueta, difamadora e deshonrosa, de responsable da “eucaliptización” de Galicia resulta unha iniquidade que cómpre denunciar, pois oculta a súa senlleira personalidade, escurece a un dos galegos de maior proxección do século XIX, cunha dimensión que aínda hoxe resulta sorprendente e actual.

Un achegamento mais rigoroso á traxectoria de Frei Rosendo Salvado (Tui, 1814 – Roma 1899) nos ilustra sobre as súas capacidades e os seus recursos persoais certamente singulares, como sinala Albino Prada: un monje bendictino y misionero en la abadía de Nueva Nursia – Australia que se hizo, al mismo tiempo, agrónomo, zootécnico, ingeniero y albañil, músico experimentado, auxiliar médico y enfermero, experto mecánico, agrimensor y cartógrafo, escritor y antropólogo. En todos estes ámbitos destacou e tamén como primeiro estudoso da lingua “yuit” e un comunicador infatigable. Sirva como exemplo que encarga ao seu irmán Santos a adquisición dun equipo de fotografía que documente todo o labor que desenvolve a misión beneditina por el fundada, nun labor documental pioneiro. Pero aínda con todo, a figura poliédrica de Rosendo Salvado ofrece novas perspectivas que o converten nunha referencia para toda a humanidade.

Rosendo Salvado é un adiantado aos tempos, un “profeta”, que, partindo da súa profunda vivencia evanxélica e do seu espírito evanxelizador, foi quen de cuestionar os procesos de colonización impulsados polos imperios europeos pero non só con palabras ou escritos senón creando unha comunidade, a abadía de Nova Nursia, que expresaba as súas ideas e conviccións. Salvado en torno a 1850, cuestiona a existencia de razas (“o xénero humano componse dunha soa e única especie” escribe o noso monxe) así como a superioridade da cultura occidental sobre outras expresións culturais como a desenvolvida polos aborixes australianos; como sinala o profesor Giulio Cipollone este é o gran servizo ofrecido á humanidade por Rosendo Salvado; (ser) un tenaz impulsor da igualdade e a dignidade entre os humanos, anticipándose, máis dun século, ás sucesivas cartas, declaracións, preámbulos de tratados sobre os dereitos humanos. Cando fronte aos aborixes australianos so cabía ou a superioridade destrutiva ou unha condescendencia pasiva diante  da súa aniquilación, Rosendo Salvado fala dunha única raza humana e por conseguinte da necesidade de respecto e valorización da cultura e civilización aborixe…

Este tudense que sempre mantivo acesa esta condición así como o seu amor á lingua galega, á que tantas veces recorría nas súas cartas e charlas, realiza nos seus escritos e na cidade-misión de Nova Nursia -coas limitación propias do seu tempo e da súa cosmovisión- unha xenial aportación á Humanidade, anticipando en case un século as ideas e conceptos expresados na Declaración Universal dos Dereitos Humanos denunciando o racismo, a xenofobia, a falta de respecto aos diferentes, a non integración de persoas e poboacións, especialmente das minorías e os marxinados.. Velaí a súa impresionante dimensión e consecuentemente a necesidade de repensar e reposicionar a figura de Rosendo Salvado con estas novas lecturas da súa traxectoria que o colocan como un auténtico xigante da nosa historia.

E con este bagaxe do noso frade beneditino seguimos falando dunhas sementes enviadas nun paquetiño dende Australia a Galicia na metade do século XIX.... urxe “deseucaliptizar” a Rosendo Salvado para non perdérmonos unha figura portentosa da nosa historia.


Comentarios

Publicación populares

A fábrica de galletas "La Peninsular"

Temos sinalado neste blog en diversas oportunidades o descoñecemento que posuimos da historia contemporánea de Tui fronte a outros períodos históricos moito mais investigados que a nosa historia mais recente. Aspectos como a vida política tudense na primeira metade do século XX seguen esperando un achegamento como tamén os procesos e dinámicas socias desenvolvidos no noso territorio. Hoxe ofrecemos en Tudensia un post sobre a fábrica de galletas “La Penínsular” que abrangue case medio século da vida económica tudense. Achegamos a información ofrecida polo profesor de historia económica da Universidade de Santiago de Compostela, Angel Ignacio Fernández González, no seu blog “Galicia Agraria” nun documentado post sobre a industria de galletas en Galicia nos principios do século XX. Aportamos a rica e moi completa información que achega profesor Fernández algunha pequena referencia da nosa autoria colocadas como notas. http://galiciaagraria.blogspot.com.es/2012/03/gall...

A lenda do túnel baixo o MIño

As lendas ou narracións populares, transmitidas oralmente, relatan xeralmente acontecementos ficticios que se teñen por reais, en moitas ocasións mesturados con feitos históricos. Pola súa capacidade de evocación, pola súa transmisión xeracional as lendas conforman un acervo do que chamamos patrimonio inmaterial que cómpre recoller e preservar. Na nosa cidade conservamos varias lendas vencelladas ao caracter histórico da nosa localidade, ao seu caracter fronteirizo e consecuentemente a súa fortificación fronte aos posibles invasores. A máis asentada no imaxinario colectivo tudense é a relativa ao “túnel” que comunica Tui coa outra beira do Miño, coas terras de Valença. Resulta moi significativa esta lenda pois testemuña como na mentalidade dos tudenses a fronteira e a súa condición de limite, de aillamento fronte ao estranxeiro era superada polas nosas xentes que a través do túnel escapaban destas “imposicións” e mantiñan a comunicación coas terras irmáns que as estructuras políticas ...

Agrarios tudenses en "El Agrario" de Buenos Aires de 1923

Fundadores da "Sociedad Agraria" de Paramos (en pose para El Agrario) De esquerza a dereita b(en pé), cidadáns Hermenegildo Gándara Estévez e Manuel Alem; sentados Simplicio Fernández Rivas, Hermenegildo Alem Rocha e Jesús Fernández Rivas Temos comentado en numerosas oportunidades neste blog o escaso coñecemento que posuímos sobre a historia mais recente do noso concello. Entre os episodios que conforman este período histórico máis recente está o movemento agrarista que na última década do século XIX e nas primeiras do pasado século mobilizou aos labregos de Galicia na procura do acceso á propiedade da terra (ata daquela os nosos campesiños eras foreiros, tiñan o usufructo inmemorial dunhas leiras que non eran súas) e consecuentemente a mellora das condicións de vida destas masas populares. Será o movemento agrarista o que adquira neste anos un progresivo protagonismo fronte ao caciquismo conservador que dominaba a vida política da comarca de Tui coa figura ...

A Semana Santa tudense e as súas posibilidades

Xa na noite do Venres Santo xorde de novo unha reflexión sobre a Semana Santa tudense, pois quizais na nosa cidade non chegamos albiscar as súas potencialidades como elemento que forma parte do noso acervo patrimonial que temos a responsabilidade de conservar, sen privala da súa dimensión relixiosa, e dende esta valorización é tamén un posible recurso turístico para Tui, pois poucos lugares de Galicia teñen unha riqueza similar nestas xornadas. Neste mesmo blogue temos sinalado que inmediata celebración das festas patronais de San Telmo distorsiona a visión destas xornadas de celebración do misterio pascual de Xesús, configuradas como un preludio das festas e, consecuentemente, infravaloradas non xa na súa dimensión espiritual senón na súa significación cultural. Cómpre valorizar as actividades litúrxicas ou para-litúrxicas destas datas, pois, independentemente da súa significación relixiosa ou espiritual, conservan requintadas expresións da nosa historia colectiva da que somos...

"A Trapa" a segunda cova granítica máis grande de Europa descoberta en Ribadelouro

O pasado sábado 9 de abril nunha conferencia pronunciada en Tui Clube Espeleolóxico “Maúxo” presentou un descubrimento certamente importante: “A Trapa” a segunda cova granítica máis grande de Europa, que se atopa na parroquia de Ribadelouro nas abas do Monte Aloia. Un descubrimento de especial relevancia para a xeoloxia e para a arqueoloxia da nosa terra, e que incrementa o valor que sa posuía esta zona inmediata ao Parque Natural do Monte Aloia. Cómpre agora impulsar o proxecto de ampliación territorial deste Parque abranguendo a Serra do Galiñeiro –por certo, ameazada na actualidade pola prevista instalación dun parque eólico-. Felicitamos ao Clube Espeleolóxico “Maúxo” polo seu labor e por aportarnos este relevante descobrimento. Achegamos un artigo publicado no día de onte na edición Galicia de “El País” como información sobre este achado. Una trampa de 1.200 metros Expertos descubren la segunda cueva más grande de Europa en O Galiñeiro SARA VILA - Santiago - 21/04/2011...

Ricardo Blanco Cicerón

O pasado martes 15 de decembro foi inaugurada no Museo do Pobo Galego, en Santiago de Compostela, unha exposicion que co titulo de “Olladas dunha época” recolle unha escolma das fotografias do chamado “Fondo Blanco-Cicerón” que se custodia no devandito Museo. Como podemos comprobar na portada do catálogo que acompaña a este “post” a cidade de Tui é unha das protagonistas desta mostra que amosa unha selección das fotografías que conformaban a colección de Ricardo Blanco-Cicerón (Tui 1844 – Santiago 1926). Son na súa meiranda parte instantáneas da época do cambio de século, entre 1890-1910, e que respostan ao interese coleccionista de D. Ricardo que conformou ao longo da súa vida a, posiblemente, a máis ampla colección de caracter cultural que teña existido en Galicia: obxectos prehistóricos, artísticos, etc. que nutren hoxe en boa medida os museos da nosa terra. Esta mostra organizada conxuntamente polo Museo do Pobo Galego e o Centro Galego de Artes da Imaxe poderá ser visitada ...

Yzquierdo Durán, ilustrador tudense. Breve noticia.

Jose Yzquierdo Durán foi un popular ilustrador que radicado en Madrid realizou, nas primeiras décadas do século XX unha prolífica producción en todo tipo de publicacións, tanto periódicas como en libros. Son moi escasas as noticias sobre a súa traxectoria que poidemos acadar non así imaxes da súas obras, que ocupan as portadas de numerosas edicións das segunda e terceira décadas do pasado século. O erudito Manuel Fernández-Valdés no seu excepcional libro “Familias antiguas de Tuy” nos informa que Jose Izquierdo Durán era fillo do avogado tudense José Izquierdo Sarmiento, que foi secretario do Concello tudense, e de Concepción Durán Mera, dunha familia de longa tradición na cidade. Tiveron tres fillos, Celso, que foi crego ocupando, entre outras, a parroquia de Piñeiro, Pilar, que foi directora moitos anos do “Hogar Rosendo Salvado” dependente do Auxilio Social nos anos da ditadura, e José, de quen hoxe nos ocupamos. José Izquierdo Durán naceu en Tui no anos 1890 e desenvolveu en Madrid...