Ir al contenido principal

Un poema en galego de D. Basilio do ano 1957

A figura de D. Basilio, cóengo maxistral na catedral tudense e profesor durante varias décadas no Instituto San Paio, continua a ser lembrada por moitos tudenses pola súa erudición, especialmente no que atinxía á historia da nosa cidade como pola súa singular personalidade.

Neste blog conmemoramos hai algúns anos o centenario do seu nacemento, o 14 de abril de 1911, (https://tudensia.blogspot.com/2011/04/hoxe-centenario-do-nacemento-de-don.html) reproducindo un breve artigo publicado no libro das festas de San Telmo dese mesmo ano 2011.

Sinalabamos daquela que era unha persoa sumamente austera, todos o lembramos coa “teja” cubrindo a súa cabeza, a súa faciana morena, sempre vestindo unha raída sotana, fumando os “bisonte” sen boquilla que ofrecía a cantos a él se achegaban, a súa conversa sempre mesturada con referencias teolóxicas. Case todas as tardes, primeiro pedaleando na súa bicicleta, e anos máis tarde sobre a súa vella mobilette (algún día tivo de ser nova pero a miña lembranza non acada tanto), cun crucifixo pendurado no “manillar” e detrás a súa cana de pesca, encamiñábase cara a Ribadelouro, tomándose unha parada nas ribeiras do Louro –cando aínda era posible- ou do San Simón para tentar sorte na pesca.

D. Basilio González Domínguez, que chegou a cóengo maxistral do cabido da catedral tudense, posuía amplos coñecementos non xa teolóxicos -como corresponde a súa función canónica- senón sobre historia e cultura -especialmente de Galicia e de Tui- pero nomeadamente da nosa cultura popular ou tradicional. Resulta paradoxal o reducidísimo número das súas publicacións. Hai referencias a que publicou unha obra titulada “Quince lecciones de geografía e historia diocesana” pero, ata o momento, carecemos de noticia algunha desta obra que non temos localizado. No ano 1984 a Confraría tudense de San Telmo edita unha sinxela “Biografía ascética de San Pedro González Telmo”, dedicado ao patrón de Tui a quen D. Basilio tíñalle particular querencia; obra reimpresa posteriormente en 2002.

Os seus escrito coñecidos se completan con algún pregón das festas santelmianas, por exemplo en 1956, 1962 e no ano 1975. Se conservan diversos escritos seus na revista escolar “Tuy, publicación del Instituto Laboral” editada neste centro docente cuxo primeiro número data de 15 de maio de 1952. Este centro de ensino medio e profesional na modalidade agrícola e gandeira, creado por Decreto de 19 de marzo de 1950, recupera o ensinanza media en Tui logo da clausura no ano 1939 do Instituto de Segunda Enseñanza tudense. D. Basilio formará parte do claustro deste centro como profesor de formación relixiosa dende outubro de 1956.

Nesta publicación D. Basilio realiza varias colaboracións escritas:

-        “El Instituto Laboral visto por un sacerdote de la comarca” (nº1, maio 1952, p. 5)

-        “Consejos ante la fiesta del monte de San Julián” (nº3, xullo 1953, p. 1)

-        “San Pedro González Telmo, pregón: oid...oid...oid...” (nº8, abril 1956, p.1)

-        “Las aldeas de Tuy y su semana santa”(nº 9 e 10, abril 1957, p. 19).

Neste último artigo, que D. Basilio asina como profesor de relixión, xunto a un texto sinxelo e redundante con escaso contido, figura un poema que adoitamos titular “cruceiro” que posúe moito máis interese. En primeiro lugar por estar escrito en galego no ano 1957 e por recoller nos seus versos a tradición popular e expresar un alto grado de coñecemento, e mesmo identificación, coa tradición que conservan as nosas xentes. Velaí como neste poema D. Basilio González Domínguez amosa as súas orixes, as súas raíces, nas terras de Ribadelouro -que eran a súa principal referencia vital- e o seu coñecemento sobre as cantigas populares que toma como modelo para estes versos.

Avelino Bouzón, no seu blog tras unha conversa con Mercedes Domíngez, irmá de D. Basilio, sinala que este poema está dedicado ao cruceiro de San Simón, que data no século XVI, localizado na parroquia natal de Ribadelouro[1].

Na expresada publicación o poema vai acompañado dunha fermosa ilustración realizada Gonzalo Álvarez Besada, tudense, profesor de debuxo e daquela director deste Instituto Laboral “San Paio” (denominación adoptada no ano 1952) e alcalde da cidade entre xullo e outubro dese ano 1957[2].

Teño o convencemento que se conservan, en arquivos persoais e familiares de moitos tudense, notas manuscritas de D. Basilio González que paga a pena recuperar e divulgar, pois a súa erudición e coñecementos outórganlle un apreciable valor[3]; tamén é de supoñer na súa biblioteca e arquivo persoal hoxe en destino ignoto.

¡Cruceiro d’a miña Terra,

Todo él polido de pedra!

¡Cruceiriño d’o lugar!

¡Emparo d’os nosos campos!

¡Cariño d’o carreteiro!

¡Alegría d’o meu eido!

¡Arrulo d’o meu cantar!

¡Meu cruceiro! ¡así erguido!

¡N-os valados e carreiros,

Pra non torcer o camiño!

¡Sempre acenando co’a man!

 

C’o teu murgo verdecente,

C’os teus brazos extendidos

¡Todos somos uns valentes!

Nin hay horta nin enxido

Sin a tua bendición.

¡Cómo medran nosos millos!

¡Qué ben moen os moiños!

¡Qué frescor sobe d’o río!

¡Cómo aquenta o noso sol!

 

Cando de noite, n’o escuro,

Te vexo n-este camiño,

Perdo medo ¡cruceiriño!

E rompo n-um “alalá”,

Fago a venia, me presino,

Y-o meu cantar vagariño

Paréceme un paxariño

De pola en pola, que brinca

N-o arboreda d’o lugar.

 

Y-aquela moza garrida

Qu’espertou n-ontronte à noite

Co-a cantiga máis bonita

Qu’eu xamais oin cantar.

 

Aquela boa mociña

Que paralou à noitiña

(¡Solo hasta as Avemarías!)

N-o cruceiro c’o galán,

Non ten malos pensamentos

(Que ha de tel-os…!),

¡Nin precisa xuramentos!

Que as palabras n-un cruceiro

Ten o mismo valimento

Que si foran n’un altar…!

 

¡Miña santa crus de pedra!

Criàmonos de pequenos,

Brincamos aquí de nenos,

Aquí mesmo xunta ti.

De mozo fun ô servicio,

Y-o meu adiós derradeiro

(¡Ti sírvesme de testigo!),

Foy alá n-aquel outeiro

C’as bagoadas n-os ollos,

Hasta que te xa non vin…!

 

¡Ay, estes cruceiros nosos!

Entre silvas e loureiros,

Que fan d’o lugar igrexa,

E d’os campos fan mosteiros,

¡Son a bendición de Dios!

Danme noxo as carreteras,

Muy direitas, ¡ay! que lisiñas,

¡Mais… sin frores nin herbiñas!,

¡Sin estas cruces de Dios!

¡Ven a min, camiño vello!

Con lamas e pedregullos,

Arrimado ôn estadullo,

¡Que a gusto rezo al Señor!

 

Xunta a ti rezou mi padre,

Fixo promesas mi madre,

Namoraron meus abôs,

Xunta ti brinquei de neno,

Aquí aprendín a “Salve”

E chorey, cando de mozo,

Tiven que dicirche ¡Adios!

¡Cruceiro! ¡Santo cruceiro!

Sempre che tiven cariño

Pero… dind’aquela tarde,

Que n-as pedras d’o carreiro

Baixaron, moi amodiño

A Caixa d’o noso pay,

Eu non sey que tês, cruceiro,

Que aunque veña n’unha festa

Ou de beillar n’o torreiro,

Ô verte… ¡rompo a chorar!

 

¡Benia a este cruceiro erguido!

C’un brazo cubrindo os berces

E co outro bendicindo

O camposanto querido

D’a nossa Terra Cristián.

 

¡Cruceiro! ¡Noso cruceiro!

Sempre así os dous xuntiños!

¡Como dous bos compañeiros!

¡Pol-a vida n’os camiños

Abrazados sempre os dous!

E cando s’achegue a morte,

Que nos colla apretadiños.

¡Dinde eses brazos de pedra,

Que gusto, meu cruceiriño!

¡que gusto voar a Dios…!

 

Basilio González Dominguez

 



[2] Gonzalo Álvarez Besada ben merece unha lembranza neste blog pola súa traxectoria profesional, pero especialmente pola súa calidade como debuxante, ao igual que o seu irmá Jaime..

[3] Neste mesmo blog nun post sobre o traxe tradicional publicamos unhas notas manuscritas cedidas por Emilia Alonso González de grande interese: https://tudensia.blogspot.com/2021/03/o-traxe-das-terras-de-tui.html


Comentarios

  1. Moitos recordos, e Bos, de don Basilio, como meu profesor de relixión nos anos de Bacharelato no instituto San Paio (hoxe Área Panorámica). E recordó como nos daba "corrente", cun experimentado toque infalible, tocándonos o codo. E aínda que algúns o practicabamos, non conseguíamos resultados.

    ResponderEliminar
  2. Yo pasé 6 años de mi vida en el Instituto Laboral "San Pelayo" (1965-1971) y jamás leí o escuché que se llamara "San Paio" en aquel entonces. Seamos rigurosos, lo de San Paio vino después.

    ResponderEliminar

Publicar un comentario

Publicación populares

A fábrica de galletas "La Peninsular"

Temos sinalado neste blog en diversas oportunidades o descoñecemento que posuimos da historia contemporánea de Tui fronte a outros períodos históricos moito mais investigados que a nosa historia mais recente. Aspectos como a vida política tudense na primeira metade do século XX seguen esperando un achegamento como tamén os procesos e dinámicas socias desenvolvidos no noso territorio. Hoxe ofrecemos en Tudensia un post sobre a fábrica de galletas “La Penínsular” que abrangue case medio século da vida económica tudense. Achegamos a información ofrecida polo profesor de historia económica da Universidade de Santiago de Compostela, Angel Ignacio Fernández González, no seu blog “Galicia Agraria” nun documentado post sobre a industria de galletas en Galicia nos principios do século XX. Aportamos a rica e moi completa información que achega profesor Fernández algunha pequena referencia da nosa autoria colocadas como notas. http://galiciaagraria.blogspot.com.es/2012/03/gall...

A lenda do túnel baixo o MIño

As lendas ou narracións populares, transmitidas oralmente, relatan xeralmente acontecementos ficticios que se teñen por reais, en moitas ocasións mesturados con feitos históricos. Pola súa capacidade de evocación, pola súa transmisión xeracional as lendas conforman un acervo do que chamamos patrimonio inmaterial que cómpre recoller e preservar. Na nosa cidade conservamos varias lendas vencelladas ao caracter histórico da nosa localidade, ao seu caracter fronteirizo e consecuentemente a súa fortificación fronte aos posibles invasores. A máis asentada no imaxinario colectivo tudense é a relativa ao “túnel” que comunica Tui coa outra beira do Miño, coas terras de Valença. Resulta moi significativa esta lenda pois testemuña como na mentalidade dos tudenses a fronteira e a súa condición de limite, de aillamento fronte ao estranxeiro era superada polas nosas xentes que a través do túnel escapaban destas “imposicións” e mantiñan a comunicación coas terras irmáns que as estructuras políticas ...

Agrarios tudenses en "El Agrario" de Buenos Aires de 1923

Fundadores da "Sociedad Agraria" de Paramos (en pose para El Agrario) De esquerza a dereita b(en pé), cidadáns Hermenegildo Gándara Estévez e Manuel Alem; sentados Simplicio Fernández Rivas, Hermenegildo Alem Rocha e Jesús Fernández Rivas Temos comentado en numerosas oportunidades neste blog o escaso coñecemento que posuímos sobre a historia mais recente do noso concello. Entre os episodios que conforman este período histórico máis recente está o movemento agrarista que na última década do século XIX e nas primeiras do pasado século mobilizou aos labregos de Galicia na procura do acceso á propiedade da terra (ata daquela os nosos campesiños eras foreiros, tiñan o usufructo inmemorial dunhas leiras que non eran súas) e consecuentemente a mellora das condicións de vida destas masas populares. Será o movemento agrarista o que adquira neste anos un progresivo protagonismo fronte ao caciquismo conservador que dominaba a vida política da comarca de Tui coa figura ...

A Semana Santa tudense e as súas posibilidades

Xa na noite do Venres Santo xorde de novo unha reflexión sobre a Semana Santa tudense, pois quizais na nosa cidade non chegamos albiscar as súas potencialidades como elemento que forma parte do noso acervo patrimonial que temos a responsabilidade de conservar, sen privala da súa dimensión relixiosa, e dende esta valorización é tamén un posible recurso turístico para Tui, pois poucos lugares de Galicia teñen unha riqueza similar nestas xornadas. Neste mesmo blogue temos sinalado que inmediata celebración das festas patronais de San Telmo distorsiona a visión destas xornadas de celebración do misterio pascual de Xesús, configuradas como un preludio das festas e, consecuentemente, infravaloradas non xa na súa dimensión espiritual senón na súa significación cultural. Cómpre valorizar as actividades litúrxicas ou para-litúrxicas destas datas, pois, independentemente da súa significación relixiosa ou espiritual, conservan requintadas expresións da nosa historia colectiva da que somos...

"A Trapa" a segunda cova granítica máis grande de Europa descoberta en Ribadelouro

O pasado sábado 9 de abril nunha conferencia pronunciada en Tui Clube Espeleolóxico “Maúxo” presentou un descubrimento certamente importante: “A Trapa” a segunda cova granítica máis grande de Europa, que se atopa na parroquia de Ribadelouro nas abas do Monte Aloia. Un descubrimento de especial relevancia para a xeoloxia e para a arqueoloxia da nosa terra, e que incrementa o valor que sa posuía esta zona inmediata ao Parque Natural do Monte Aloia. Cómpre agora impulsar o proxecto de ampliación territorial deste Parque abranguendo a Serra do Galiñeiro –por certo, ameazada na actualidade pola prevista instalación dun parque eólico-. Felicitamos ao Clube Espeleolóxico “Maúxo” polo seu labor e por aportarnos este relevante descobrimento. Achegamos un artigo publicado no día de onte na edición Galicia de “El País” como información sobre este achado. Una trampa de 1.200 metros Expertos descubren la segunda cueva más grande de Europa en O Galiñeiro SARA VILA - Santiago - 21/04/2011...

Ricardo Blanco Cicerón

O pasado martes 15 de decembro foi inaugurada no Museo do Pobo Galego, en Santiago de Compostela, unha exposicion que co titulo de “Olladas dunha época” recolle unha escolma das fotografias do chamado “Fondo Blanco-Cicerón” que se custodia no devandito Museo. Como podemos comprobar na portada do catálogo que acompaña a este “post” a cidade de Tui é unha das protagonistas desta mostra que amosa unha selección das fotografías que conformaban a colección de Ricardo Blanco-Cicerón (Tui 1844 – Santiago 1926). Son na súa meiranda parte instantáneas da época do cambio de século, entre 1890-1910, e que respostan ao interese coleccionista de D. Ricardo que conformou ao longo da súa vida a, posiblemente, a máis ampla colección de caracter cultural que teña existido en Galicia: obxectos prehistóricos, artísticos, etc. que nutren hoxe en boa medida os museos da nosa terra. Esta mostra organizada conxuntamente polo Museo do Pobo Galego e o Centro Galego de Artes da Imaxe poderá ser visitada ...

Yzquierdo Durán, ilustrador tudense. Breve noticia.

Jose Yzquierdo Durán foi un popular ilustrador que radicado en Madrid realizou, nas primeiras décadas do século XX unha prolífica producción en todo tipo de publicacións, tanto periódicas como en libros. Son moi escasas as noticias sobre a súa traxectoria que poidemos acadar non así imaxes da súas obras, que ocupan as portadas de numerosas edicións das segunda e terceira décadas do pasado século. O erudito Manuel Fernández-Valdés no seu excepcional libro “Familias antiguas de Tuy” nos informa que Jose Izquierdo Durán era fillo do avogado tudense José Izquierdo Sarmiento, que foi secretario do Concello tudense, e de Concepción Durán Mera, dunha familia de longa tradición na cidade. Tiveron tres fillos, Celso, que foi crego ocupando, entre outras, a parroquia de Piñeiro, Pilar, que foi directora moitos anos do “Hogar Rosendo Salvado” dependente do Auxilio Social nos anos da ditadura, e José, de quen hoxe nos ocupamos. José Izquierdo Durán naceu en Tui no anos 1890 e desenvolveu en Madrid...