En numerosas
oportunidades neste blog temos comentado a importancia de conservar as
tradicións, ás menos das veces aínda vivas, como valiosas reliquias do pasado,
pois amais de conformar o noso acervo patrimonial constitúen unha mostra da
identidade colectiva dunha poboación, que se é quen de conservalas e
transmitilas significa que está orgullosa de si mesma, da súa historia, que ten
capacidade para reafirmar a súa singularidade ao longo dos tempos.
Nos últimos séculos a
revolución industrial e a conseguinte revolución dos transportes ten impulsado
un proceso de uniformización a escala planetaria que agora, coas novas
tecnoloxías da información e comunicación, acada as cotas máis altas ata agora
coñecidas.
Un dos ámbitos onde
mais expresivo resulta este proceso de globalización é no referente á
indumentaria, o que hoxe chamamos industria da moda. Aínda que a moda ou as
tendencias sempre existiron (xa en época romana ou antes) sendo adoptadas polas
clases poderosas e popularizándose de seguido; na actualidade a produción
industrial leva a que un habitante de calquera país do globo vista a mesma
indumentaria que o que reside nas súas antípodas.
Un proceso que se
inicia coa revolución industrial e a produción de fibras artificiais a gran
escala e a prezos económicos que converteu á industria artesanal do tecido, as
tecedeiras, en inviables. Podemos citar que o Catastro do Marqués da Ensenada
realizado no 1735 recolle que só en Tui existían 49 tecedores. Ao longo do
século XIX, asistimos a un progresivo abandono dos oficios tradicionais
relacionados co tecido e a súa confección. Desta forma a indumentaria
tradicional das xentes da nosa terra é substituída por unha nova roupa derivada
da produción industrial.
Pero ao mesmo tempo que
desaparece esta indumentaria tradicional xorden os primeiros defensores da
mesma ao entender que é un dos elementos máis representativos da idiosincrasia
dun territorio. Como sinala Clodio González Pérez no caso de Galicia: a
situación tórnase cada ano que pasa mais critica xurdindo entón os primeiros
defensores da recuperación, entre os que sobresae o pontevedrés Perfecto
Feijóo, fundador dos coros galegos (en 1883), que tamén foi un dos primeiros en
lucir o traxe tradicional (...) dándose o paradoxo de que individuos que
vestían “á moderna” dende sempre tentan recuperar o traxe antigo, mentres están
a desaparecer as derradeiras persoas que o usaron decote dende nenos, por mor
da tradición ou por non dispoñer de medios económicos para mercar outro,
converténdoo así nun atavío exclusivamente folclórico e tamén nun dos
distintivos característicos da nosa identidade (...) Hai países nos que os seus
habitantes, homes e mulleres, teñen a gala lucir en determinadas datas do ano e
mesmo algúns os máis dos días festivos e domingos, a indumentaria tradicional,
a roupa que foi pasando de pais a fillos ou que se reproduce fielmente seguindo
vellos patróns, de xeito que varios roupeiros constitúen valiosos museos
familiares. En Galicia non sucede así, agás contadas excepcións, non se amosou
especial cariño pola vestimenta dos devanceiros, e aínda máis, sacábase da
hucha na que se gardaba para usala no Entroido como roupa das máscaras, o que
provocou a desaparición de prendas antigas ou que sufrisen graves e
irreparables danos. O seu uso rematou por cinguirse exclusivamente a actos de
carácter folclórico relacionados coa música e coa danza e algunha xornada de
enxalzamento.
Unha recuperación, ás
veces deturpada ao intentar crear un
modelo de indumentaria (especialmente no franquismo) unificado para toda
Galicia, cando en realidade esta era moi diversa con características
diferenciadas en cada zona e cunha constante evolución debido á renovación dos
materiais e á influencia de modelos externos.
En Tui, dende os anos
setenta / oitenta do pasado século vimos empregando o denominado traxe tudense,
como unha indumentaria vinculada a eventos folclóricos primeiro e logo ampliado
o seu uso ás festas patronais de San Telmo, nomeadamente á procesión da súa
festividade. Pero onde podemos documentar esta roupa? Cal é a fonte de
información para esta vestimenta? Xa que logo, cal era a indumentaria
tradicional no territorio tudense? Había un modelo definido que era empregado
decotío? Ou os trazos singulares eran na indumentaria de festa? En definitiva,
ten historicidade o que hoxe coñecemos como traxe de Tui?
Comezaremos por
analizar os datos que podemos documentar na bibliografía especializada nesta
materia.
A primeira imaxe que
posuímos de indumentaria tudense, foi publicada por Ernesto Iglesias Almeida
nun traballiño titulado “Un gaiteiro tudense do século XVI” publicado no
Anuario da Gaita da Escola de Gaitas da Deputación de Ourense do ano 1996.
Neste artigo recolle unha ilustración existente no libro, realizado en
pergamiño, titulado “Forma de dar el habito y recibir la profession de las
monjas conforme a las Reglas Pontificales”. No colofón figura o nome do seu
autor e data da obra: “Scribebat Franciscus Caldensis anno dm 1569 de
mandato Illustrissimi D. Didaci episcopi tudensis”. O libro está pois
escrito e iluminado polo artista Francisco de Caldas do que carecemos doutros
datos ou referencias á súa obra e traxectoria e foi realizado no episcopado de
Diego de Torquemada, que ocupa a sé
tudense entre 1564 e 1582.
A vestimenta deste
gaiteiro está composta por unha chaqueta vermella e uns amplos calzóns brancos,
as medias tamén vermellas fan xogo coa chaqueta. Salienta a monteira coa que
cubre a cabeza, un afiado gorro de bordados que remata cun penacho.
Resulta especialmente
de interese os calzóns deste gaiteiro de 1569 pois veremos, mais adiante, a súa
directa relación coa indumentaria do tudense que figura no gravado de Juan Cruz
de Olmedilla de 1876, con trescentos anos de continuidade nestas pezas de
roupa.
En diversos retablos
barrocos podemos atopar mostras da indumentaria popular que nos permite
descubrir a súa evolución. No ano 1685 o retablista redondelán, Domingo
Martínez, realiza un baixo relevo sobre o Nacemento de Cristo con varios
músicos adorando ao Noso Señor, entre eles un gaiteiro que porta unha monteira
que segue cubrindo a cabeza do músico e uns amplos calzóns que manteñen unha
continuidade coa anterior representación. Esta peza procedente de Santa María
de Vigo podemos contemplala actualmente no Museo Diocesano de Tui.
A seguinte mostra de indumentaria podemos atopar no retablo de Nosa Señora da Expectación da Catedral de Tui, nun dos medallóns dedicados aos misterios do Santo Rosario, en concreto no referido á adoración dos pastores ao Neno Xesús, temos a figura dun gaiteiro. Esta obra foi realizada polo escultor e retablista, de Redondela, Antonio del Villar no ano 1777 . O máis interesante é a monteira que leva este gaiteiro que segue mantendo a tipoloxía anterior que cubre a cabeza, aínda que no caso que nos ocupa con certo desleixo.
O estudoso Antón Fraguas na monografía que realizou sobre “El traje gallego”(1985) publica dous interesantes documentos que ofrecen unha ollada á indumentaria no territorio tudense a mediados do século XIX. Citamos:
el 26
de febrero de 1842 en la parroquia de Santa María de Budiño el matrimonio
formado por Manuel Andrad. y Francisca de Seijo, dan en dote, entre otras
cosas, a su hija Antonia que contrae mantrimonio con Andrés Barreiro, lo
siguiente
Un
arca nueva
Un
refajo de Tarazona
Un
refajo de bayeta
Un
mantelo de Tarazona
Otro
de Segovia
Un
dengue de escarlate
Un
justillo y un mantelo de estambre
Cuatro
camisas, dos medianas y dos nuevas
Cuatro
panos de lino
Otro
paño
Una
cofia
Dos
servilletas
Dos
manteses
Dos
almoadas de guarnición
Una
sábana de lienzo de nueve varas
Otra
de estopa de cuatro varas
Un
travesero
Una
manta de lana
Un
justillo
En la
misma parroquia el día 22 de marzo del mismo año 1842 Fernando Filgueira recibe
como dote de Josefa Barreiro, con quien acaba de casarse, entre otras cosas lo
siguiente:
Un
arca de castaño nuevo
Una
refaijo de Segovia
Un
mantelo de Tarazona
Un
dengue de grana
Un
mantelo de lana
Otro
mantelo de lino
Una
almoada de buelos
Un
travesero
Otro
travesero y una servilleta
Otra
servilleta de vara y media
Tres
paños, una cofia y otro paño
Dos
camisas nuevas
Un par
de enaguas
Una
camisa
Dos
sábanas, una de lienzo, otra de estopa
Dos
pares de medias
Un
refajo de Tarazona y un justillo
Media
vara de lana
Dos
mantas de lana
Ambos inventarios son
ilustrativos da roupa dunha moza casadeira e consecuentemente da indumentaria
das xentes no noso rural, posiblemente de certo acomodo. Na descrición non
atopamos elementos especialmente diferenciadores respecto da roupa empregada
polas xentes de Galicia naquela altura e tampouco figura ningunha referencia
que poidamos relacionar co denominado traxe tudense.
En diversas
oportunidades teño escoitado que a vestimenta de Tui está recollida polo
historiador tudense Leopoldo Martínez Padín (1823-1850) na súa inacabada obra Historia
política, religiosa y descriptiva de Galicia (Madrid, 1849), pois por mor
do seu prematuro pasamento, só escribiu o primeiro tomo e parte do segundo.
Na sección IX do
primeiro volume ao expoñer o “Tratamiento individual de los campesinos de
Galicia” Martínez Padín publica a seguinte descrición do traxe popular:
En el
interior usan un paño ordinario tegidos en el país en telares caseros con la
lana áspera de los carneros, hilada a mano por las mugeres. Los de la costa
gastan las panas, panillas, granas, paños delgados y telas inglesas,
introducidas por la raya de Portugal, ó comparadas en los puertos á los que
desembarcan procedentes del estrangero; aqui los percales pintados sustituyen
en las mugeres á las estameñas gruesas y bayetas de que hacen las sayas las de
la montaña; la lana entre las primeras es muy poco usada, y como indicando su
escasez de rebaños, solo la tejen mezclada con el lino formando una tela particular, de que hacen
ropa para las labores del campo. Al mismo tiempo se advierte que en estas
comarcas litorales apenas se conservan trajes comunes á muchas. En ellas usa
cada hombre uno diferente llevado de
Andalucia, de Madrid ó de Portugal. Pero
el que parece ser el patronímico, aunque en algunas comarcas poco usado, se compone de chaqueta parda,
chaleco de grana ribeteado con terciopelo ó con filetes de seda y botones de
filigrana, pantalón pardo ó de pana negra, polainas de paño, zapato con botón ó
lazo, camisa punteada y sujeta con botón doble de plata al cuello, montera con
ribetes bordados de seda y un palo no
muy largo en la mano.
En
cuanto á las mugeres es mas notable la variedad y mas dificil de averiguar el
traje originario de este país. Sin embargo, no hemos podido menos de reirnos de
la ignorancia de algunos actores en los teatros de la corte, al ver que visten
á las gallegas con medias encarnadas, sayas cortas, y en tanto número, que las
semejan a la panza de un globo aerostático, cófias harto ridiculas, y otros
afeites del peor gusto y nada decentes. Diremos por lo que hemos observado ,
que la cófina casi no existe ya, y que esos otros adornos jamás se usaron en
Galicia: el traje mas general se compone de pañuelo de seda ó algodón estampado
á la cabeza , con el lazo sobre el pecho y encima de él la mantilla con franja
de terciopelo, el pecho cubierto hasta el cuello con pañuelo de seda, sobre el
que ciñen un justillo bordado adelante ó sin este adorno, llevan jubon negro, ó
van en mangas de camisa, la que en este caso está bien punteada en las mangas y
puños; usan al cuello el dengue, que es una especie de mantela bastante airosa
encarnada u oscura con franjas de terciopelo sujeta con broches de plata ó de otros metales , saya de grana, bayeta o
percal estampado, larga hasta los tobillos
y otra especie de saya abierta
que se ciñe á la cintura , á que llaman mantelo, es de paño negro, con
franjas de terciopelo y broches de plata, media blanca, ó desnuda la torneada y
limpia pierna con zapato de lazo.
Martínez Padín recolle
pois unha visión da indumentaria tradicional da nosa terra e en ningún caso
recolle unha descrición do traxe tudense que actualmente empregamos, certamente
que a roupa das xentes da contorna de Tui son as que inspiran a descrición que
acabamos de transcribir.
Tampouco atopamos
mención algunha nunha obra de referencia editada nas primeiras décadas do
pasado século: a Geografia General del Reino de Galicia, dirixida por
Francesc Carreras Candi. No volume a cargo de Eugenio Carré Aldao realiza un
estudo da etnografía de Galicia e analiza a evolución da indumentaria: la
cofia, el pañuelo de bobiné, el dengue, el xustillo, el mantelo, la mantilla
con franja de terciopelo, los grandes pendientes y aderezos, los collares de
cuentas y otros adornos femeninos puede decirse que pasaron a la historia (...)
del mismo modo pasó a las cosas que fueron lo típico del traje de varón.
Outra fonte documental á que cómpre recorrer é a fotografía, pero tendo en conta que a produción de fotos comeza nas últimas décadas do século XIX, popularizándose a medida que avanza o século XX, estas instantáneas reflicten xa os últimos momentos ou as derradeiras manifestación dunha indumentaria popular. Achegamos diversas fotografías de finais do século XIX ou primeiros anos do século XX que mostran as roupas empregadas pola poboación de procedencia rural, pois os habitantes da cidade adoitaban usar outra indumentaria que certificase a súa diferencia social, onde os modelos burgueses importados eran os máis comúns.
Outra tipoloxía son as
fotografías de estudio realizadas co “traxe galego” por membros das clases
acomodadas tudenses, tamén aquí comprobamos que non empregaban o que hoxe
coñecemos como traxe tudense senón que adoitan vestirse con elementos da
indumentaria tradicional confeccionados para estes usos folclóricos ou festivos
que se recollían nestas instantáneas.
Pola súa banda, a
magnífica fotografía de F. Zagala sobre o “Gaiteiro de Guillarei”
testemuña os cambios de indumentaria e como as calzas das ilustración de 1569
do libro das Clarisas tudenses ou do gravado de Juan Cruz perdéranse xa, pero
non asi a tipoloxía de monteira en pico que segue portando o gaiteiro de
Guillarei, cun ampla extensión que chega a cubrir ata as orellas e mesmo ata
practicamente o colo.
En consecuencia,
cómpre continuar coa pregunta de onde
podemos documentar e testemuñar o que hoxe denominamos como traxe de Tui. Ten
algunha base histórica? Existe unha referencia gráfica ou documental sobre o
seu uso en tempos pretéritos?
Tui posúe o privilexio
de contar cunha lámina, da segunda metade do século XVIII, que reproduce a
vestimenta dun home identificado como “un gallego de Tuy” que acompaña a
unha galega de Noia, nunha ilustración realizada por Juan Cruz de Olmedilla
Juan de la Cruz Cano y
Olmedilla (Madrid, 1734 - 1790) foi un xeografo, catógrafo, gravador e
ilustrado español do século XVIII. En 1777 comezou a edición da “Colección
de trajes de España, tanto antiguos como modernos, que comprehende todos los de
sus dominios”. Esta colección de láminas recolle tanto traxes do pobo como
da elites nobiliarias; estaban previstos oito cadernos de 12 estampas cada un,
sen embargo a obra ficou inconclusa pola morte do autor. Juan Cruz de Olmedilla
é autor dos gravados namentres que nos debuxos colaboraron o seu sobriño,
Manuel de la Cruz, Antonio Carnicero, Luis Paret e outros.
Juan Cruz de Olmedilla
inaugura en España con esta obra unhas publicacións xa moi populares noutros
países europeos como Francia. A serie foi un gran éxito con numerosas edicións
tanto en España como no estranxeiro e foi referencia para outras coleccións
como as realizadas por Antonio Rodríguez, Miguel Gamborino o José Ribelles.
A lámina que nos atinxe
leva o número 82, trátase dunha estampa realizada en augaforte e buril, con huella
da prancha de 290x192mm en h de 434x310 mm. Editada en Madrid, Casa de D. M.
Copin, Carrera de S. Geronimo, entre 1777 e 1788.
Nieves de Hoyos na súa
monografía sobre “El traje regional de Galicia” publicada no ano 1971
recolle esta ilustración e sinala sobre esta lámina: en su porte se les ve,
sobre todo a él, que son personas de elevada posición social; viste, también,
dos calzones, pero lo curioso es que aquí el calzón verdadero es el de abajo,
ajustado a la rodilla de un modo normal, llevando encima un calzón de vuelo de
un tejido rayado que, por el movimiento, parece de seda (...) La chaqueta,
también de tejido suave, tiene un corte estilo Carlos III, lo mismo que los
zapatos con grandes hebillas de plata. Lleva una montera achatada por delante,
muy dieferente de las monteras de punta.
En relación ao traxe
feminino as informacións que posuímos son moito máis limitadas, basicamente
dúas. Por unha banda o Museo das Mariñas, en Betanzos, custodia o legado do
coreógrafo José Manuel Rey de Viana, fundador do Ballet do seu nome xunto coa
súa esposa Victoria Canedo. Para as súas coreografías Rey de Viana dotouse dun
amplo conxunto de traxes das diversas comarcas ou terras de Galicia, a maioría
de nova confección pero posuía outros recollidos de vellas arcas domésticas no
seu labor de pescuda por Galicia adiante. Entre estas pezas históricas está o
traxe de muller tudense que hoxe podemos coñecer no referido Museo betanceiro.
Descoñecese a procedencia desta peza pero a súa composición posúe xa elementos
que podemos atopar no que denominamos traxe tudense.
O que hoxe adoitamos
chamar traxe tudense débese a un achado fortuíto de Emilia Alonso González, que
nos anos setenta / oitenta do pasado século promovía o baile galego con
diversas agrupacións folclóricas e realizaba traballos de investigación
informal do folclore tradicional nas parroquias tudenses. Relata que nunha
destas visitas as terras de Ribadelouro tivo acceso a unhas pezas de indumentaria
gardadas nunha desas arcas de madeira que puido analizar e que logo reproduciu
con habelencia recuperando o traxe tudense de muller coa referencia das pezas
achadas en Ribadelouro.
Tomamos dun artigo de
Emilia Alonso publicado no libro das festas de San Telmo do ano 2007 a descrición do taxe tudense:
A
calza, de pano aliñado de cor branca como toda a roupa interior, é moi folgada
e chegan ata debaixo dos xeonllos, tapando o final das medias. Cínguese á perna
cunha fita que pode ir, tanto entrelazada ó encaixe, coma por dentro dun
dobrado.
A
chambra, de liño forte, vai por debaixo da camisa como se fose un camisón sen
mangas que chega ata debaixo dos xeonllos. Cortada polo van, a parte de arriba
chamada cos, faise con lorzas moi finas. A de abaixo, aba, ten lorzas máis
anchas nos baixos e pouco voo.
A
camisa, de liño fino, é de amplas mangas rematadas en puños con dobre fila de
encaixe. Este mesmo adorno ponse no colo e pode levar lorzas ou outros adornos
de bordado por mangas e dianteiro.
A
enagua faise con moita roda en liño fino, con puntillas e sobrepostos de
encaixe, para se atar no van con fitas ou cordóns de algodón.
O
refaixo é unha saia de bastante voo en batea marrón que, sobre a enagua, axústase
no van. Leva no baixo dúas franxas horizontais doutro pano diferente como
lenzo, veludo ou raso e que se colocan separadas uns quince centímetros. Tapa
totalmente a enagua pero o seu longo deixa ver os zapatos, que son de coiro
negro e con lazo ou fibela.
A
vasquiña, que vai por riba do refaixo é mais curta e non chega a tapalo. É unha
saia de moito voo que non se pecha en roda con costura, senón que queda aberta
a modo de mandil e vístese montando un extremo sobre outro. Pode levar adornos
de acibeche, veludo ou pasamanería na zona que se deixa ver ó poñer o mantelo
enriba.
O
mantelo é un mandil moi grande cortado en capa que deixa ver por detrás o
adorno da vasquiña. Non leva tanto voo como esta e o seu alto é o do refaixo.
Vai abrochado ou atado ó van por detrás. Esta confeccionado en pano fino de cor
marrón e leva unha franxa ancha en veludo ou adamascanado negro que, cubrindo
toda a roda, sobe pola parte traseira ata chegar á cintura. O demais é
pasamanería e acibeche adornando o resto do mantelo.
O
xustillo, que se viste sobre a camisa despois de atar o mantelo, é un chaleco
moi longo e axustado ó van. Confeccionado en veludo ou adamascanado, vai aberto
por diante con presillas a cada lado para entrecruzar a fita que, chegando á
altura da cintura, crúzase cara atrás para atar con lazo nas costas por enriba
do mesmo xustillo. Pode levar adornos de acibeche e pasamanería polas partes
visibles.
A
chaqueta toureira, como ben indica o nome, é axustada ó corpo de moi curta,
pechándose con enganche ou botóns sen chegar a cruzarse por debaixo do peito e
por riba da cintura. As mangas non son axustadas senón bastante amplas. Tamén
vai en pano fino de cor marrón con sobrepostos en puños e solapas en veludo ou
adamascanado negro, de acordo coa elección que se faga para o traxe. Leva
adornos de pasamanería e acibeche como o resto das pezas.
O
casquete é un tocado circular composto dunha banda de veludo ou adamascanado
negro, que con catro centímetros de alto forma a base que se acopla sobre o
pano da cabeza. Vai pechado na parte superior con pano fino marrón. Os adornos
son acibeche e un ramo de plumas, posiblemente de faisán, cinguidas cun
colgante. Isto, xunto con pendentes, colares e outros colgantes en prata,
acibeche ou prata dourada de arraigada tradición na zona miñota, forman o
conxunto de alfaias do traxe de gala tudense.
Nesta ampla descrición
de Emilia Alonso interesa destacar dous aspectos. Por unha banda, a condición
de traxe de gale ou de festa, por tanto unha indumentaria que era empregada
polas clases sociais acomodadas para datas especialmente sinaladas no
calendario ou para os acontecemento familiares, coincidindo neste sentido co
traxe masculino que recolle o gravado de Juan Cruz de Olmedilla. En segundo
lugar indica a relación estreita entre esta indumentaria tudense e os traxes
tradicionais do Norte de Portugal, o que ela denomina zona miñota.
Dende aquel momento
Emilia Alonso empregou esta indumentaria nas actividades que promovía nos seus
grupos de baile e foi como paseniñamente foron divulgando e popularizándose
aquelas roupas atopadas en Ribadelouro como referencia da nosa cidade.
Acompañamos unha imaxe dunha destas actuación no Cine Yut.
Certamente podemos
atopar evidentes paralelismo entre as pezas tudenses e as do sur do río Miño.
Moi especialmente no elemento más singular do roupeiro tudense como é o bonete
que adorna a cabeza. Algunhas fotografías facilitadas por Emilia Alonso
permiten ilustrar esta relación directa.
Podemos comprobar os
evidentes paralelismos ente o bonete, os adobíos de ouro que portan as
mulleres, e mesmo noutros elementos como o xustillo. En consecuencia, aquela
roupa que Emilia Alonso puido recoller e documentar en Ribadelouro e logo
popularizou a través dos seus grupos
folclóricos e do seu asesoramento persoal, era abofé un traxe de gala de
procedencia ou influencia portuguesa que ben puideron portar as mulleres das
elites sociais tudenses. Non podemos esquecer que, ao longo dos séculos, o río
Miño, pese a súa consideración legal de límite fronteirizo sometido a todo tipo
de control aduaneiro, nunca deixou de ser unha potente vía de comunicación
entre ambas ribeiras. As xentes casaban e mantiñan estreitas relacións sociais,
incluso acreditadas familias nobiliarias tiñan propiedades e relacións familiares
en Galicia e Portugal, a pesar dos esforzos dos Estados por limitar e reducir
esta ampla comunicación. Amais dende a Idade Moderna moitos eran os galegos, e
tamén tudenses, que emigraban a terras portuguesas e posteriormente retornaban,
traspoñendo os usos e costumes que coñeceran en Portugal.
Por tanto, que a roupa
feminina do chamado traxe tudense corresponda cunha indumentaria cunha forte
influencia portuguesa, ou incluso cunha orixe ou procedencia lusa; non resulta
en absoluto estraño e afonda no esencial papel que xogou, e segue xogando, Tui
como punto de comunicación e mestura entre as culturas galegas e portuguesas,
especialmente minhotas.
Nesta mesma liña
podemos apuntan tamén as conclusións dun escrito manuscrito de Basilio González
Domínguez, cóengo maxistral da Catedral tudense que nos facilita Emilia Alonso
e que polo seu interese reproducimos:
El
traje gallego de la provincia de Tuy
1ª.-
Para conocer el traje gallego anterior a la mitad del siglo XVIII hay que
utilizar la arqueología. Existió el “traje urbano” y el “traje rural”. Sería
posible encontrar, aún hoy, trajes completos gallegos en los sarcófagos de los
pazos y en los cementerios aldeanos. No sólo se conservan huesos! También
aparecen en los sepulcros cuya apertura me correspondió presenciar en la
Catedral de Tuy; fragmentos de buen tamaño correspondientes a prendas de
vestir.
Este
método de investigar sobre el antiguo traje gallego todavía no se inició.
2ª.-
Desde el siglo XVIII comienza la fijación del traje gallego mediante textos
literarios ya se puede conocer “algo”. Digo “algo”, por que el traje gallego
tuvo algunas variantes. La ropa de los de Muros (muradanas) son distintas de
las betanceiras (Betanzos). Cada una de las siete provincias gallegas tenía su
tipismo diferencial en el colorido en la ornamentación de las prendas
4º.-
El día 30 de noviembre de 1833 la provincia de Tuy y su capital (la ciudad de
Tuy) dejaron de existir. ¡Murió la provincia en el mes de Difuntos!
Según
mi análisis, el color castaño de las prendas del traje tudense se inspiró en el
color de los peregrinos hacia Santiago, que era parda como símbolo de
penitencia.
El
color de las franjas verdes recoge el color del lino que se cultivó durante
siglos en Galicia y Portugal.
Aún
hoy, en Portugal, la lenceria de lino rural tiene bordados del verde lino,
asociando asi la industria del lino comarcal. Tuy tuvo una destacada industria
de telares de lino. Desde Tebra hasta Ribadelouro no había un campo en el que
no se cultivase esta extraordinaria planta textil.
5º.-
La provincia de Tuy, con su via terrestre y fluvial mediante barcas del Miño,
logró para su traje típico y deferenciador, los colores castaños y verde. Sin
faltar el canutillo propio de todas las provincias gallegas.
A
mediados del siglo XIX desaparece el “calzón” del traje masculino y aparece el
pantalón de hoy. Desaparecen también las medias de “lan” blanca en las medias
femeninas. Las sustituyen las medias catalanas. La industria catalana presenta
en el mercado los terciopelos que anulan los primitivos “dengues” del traje
rural femenino. Desaparece la “cofia” que es sustituida por el pañuelo de
muchos colores entre los que sobresale el de oro apagado y el chillón rojo.
Desde
la mitad del siglo XIX los gallegos urbanos y los rurales utilizan un traje
cosmopolita.
Anotaciones
complementarias
Actualmente
se celebran con éxito, muchos festivales gallegos en los que aparece el traje
que hace un siglo no se utiliza ni a diario ni tampoco en los días festivos.
El
traje corresponde a la historia de la colectividad que lo pone en uso y lo
sostuvo comoun blasón.
(...)
El traje gallego que presenciamos hoy, en los festivales, es un traje
estandarizado. ¡Me da pena!
La
única diferencia que destaca es la mayor o menor cantidad de abalorios y
canutillos. La diferencia histórica no consiste en esa ampulosa o pobre
cantidad de abalorios.
(...)
Por eso, con el modelo que encontraste y como se vestía el Tuy provincial estás
dando una lección de historia. ¡Que poco se estudia sobre la historia tudense!
Y lo que es peor ¡que poco se enseña!. Y tu, Emilia, la estás enseñando.
BGD
agosto de 1979
Este texto de D.
Basilio corrobora as liñas de traballo que vimos apuntando neste pequeno estudo
sobre a indumentaria tudense, a súa excepcionalidade, a súa relación directa,
como non pode ser doutro xeito, coas terras do alen Miño, con Portugal.
Podemos logo deste
percorrido polas referencias coñecidas ao denominado traxe tudense establecer
algunhas conclusións
- O traxe masculino posúe unha acreditada
documentación histórica que ata podemos levar, alo menos para os calzóns, ata o
século XVI. Sen embargo, non se conservou peza algunha e dende o século XIX
desapareceu das roupeiros tudenses das clases acomodadas pois a elas
correspondía o recollido por Juan Cruz de Olmedilla.
- A súa recuperación responde pois a este
modelo histórico do gravado de 1786 o que lle outorga un certo arcaísmo, pero
sen dúbida estamos diante dunha indumentaria histórica dos homes tudenses.
- A roupa feminina, ao contrario, carece
desa referencia histórica clara ao non contar con ilustracións ou fotografías
que posibilite unha documentación fidedigna das súas pezas.
- Sen embargo, por paralelismo con pezas
portuguesas e mesmo coa roupa conservada no Museo das Mariñas, cómpre
considerala como unha recreación contemporánea no actual estado da
investigación sobre a indumentaria tudense. O que non significa un menor valor
do seu carácter como peza representativa da indumentaria tradicional tudense.
En definitiva, a
recuperación, hai varias décadas, do denominado traxe das terras de Tui recolle
o restablecemento e reprodución de pezas históricas e a recreación, dende estas
bases históricas, doutros elementos que dan lugar a esta indumentaria que as
xentes de Tui asumen xa coma propia.
O traballo iniciado por
Emilia Alonso, logo continuado por numerosas veciñas e veciños e diversos
colectivos e asociacións, resulta de sumo mérito ao promover unha indumentaria tudense
que ao ser asumida pola sociedade como elemento diferenciador e de seu se
integra na memoria colectiva enriquecendo, de xeito excepcional, o acervo
patrimonial tudense.
Sen falsear ou
manipular a historia e a tradición, este traxe tudense está consolidado logo de
varias décadas e corresponde á sociedade tudense continuar asumíndoo como
propio e promover a súa utilización nos acontecementos festivos e solemnes da
vida colectiva da nosa cidade. Na miña opinión tras corenta anos de uso esta
indumentaria tudense precisa ser coidada e impulsada polos propios tudenses e
as súas institucións ao constituír un xeito excelente de afondar na
singularidade da nosa cidade e promover os seus valores e identidade.
Este traballo foi
posible gracias á xenerosa colaboración de Emilia Alonso González, que achegou
información e boa parte das imaxes, debendo, en consecuencia ser considerada
co-autora deste texto, que pretende ser un primeiro achegamento a esta temática
da indumentaria tudense no que seguiremos afondando no futuro. Agradecemos a "Tui, fotos antigas" o permiso para empregar algunhas fotos do seu excepcional arquivo.
Comentarios
Publicar un comentario