A aparición da fotografía nas primeiras décadas do século XIX está en relación directa coas nova dinámicas sociais impulsadas pola burguesía, a vigorosa clase social en alza, que atopa neste invento mecánico (que se diferencia das outras artes de representación existentes ata daquela) un medio idóneo para promover a cultura burguesa, industrial e colonial propia daquel século.
Se
ven de clausurar no Museo Reina Sofía unha excelente exposición titulada “Genealogías
documentales. Fotografía 1848-1917” que aborda a aparición das
representación fotográficas de identidades subalternas: obreiros, criados,
mendigos, reclusos, doentes, etc. pero sen esquecer que “los retratos de las
clases populares y subalternos fueron una irrupción accidental o marginal, una
presencia involuntaria dentro de encuadres cuya intención era otra”.
A
fotografía naqueles tempos era empregada exclusivamente polas elites sociais e
consecuentemente contribúe á difusión das ideoloxías do poder: “a partir de
la décadas de 1850, las campañas de los monumentos nacionales fueron un de los
impulsos emblemáticos del “imperio de la fotografía”. La Misión
Heliográfica de 1851, en Francia, es un
ejemplo de cómo el discurso de los monumentos históricos nacionales fue
instrumental para la ideología del Estado Nación y la diseminación de discursos
nacionalistas por toda Europa. Fue una campaña que encontró sus particulares
réplicas en otros territorios. En España su pionero fue Charles Clifford; su
seguimiento de los viajes de Isabel II en forma de albúm y sus recorridos por
la geografía monumental española constituyen el primer repertorio organizado
que articula un discurso fotográfico sobre la nación. No obstante, a la idea
burguesa de nación, que impulsa la producción de estas campañas y álbumes sobre
el patrimonio histórico y artístico, se contrapone la irrupción de ciertas
figuras de alteridad en la periferia de los monumentos: los criados en los
palacios, los gitanos en la Alhambra, los pequeños oficios y escenas de
trabajo, mendigos o personajes de calle que aparecen azarosamente entre las
arquitecturas”.
Neste
mesmo momento a fotografía é unha das grandes protagonistas nas exposicións
universais que se popularizan nestes anos, a Gran Exposición de Londres en 1851
marcou un fito neste sentido pois amosan os procesos de industrialización e as
grandes obras públicas parellas, onde o emprego de man de obra proletaria e
mesmo os traballos forzados da poboación reclusa. “Las imágenes de las
grandes obras obras y de la colonia penitenciaria tienden a confundirse.
Obreros reclusos encadenados aparecen en daguerotipos de 1850, imágenes de
obras públicas dirigidas por el ingeniero Lucio del Valle, pionero en España de
este tipo de documentación fotográfica”.
Estamos
nun momento de incorporación da achega que representa a fotografía aos diversos
ámbitos do coñecemento, da investigación e da comunicación. Así “el gran
catálogo enciclopédico sobre las razas humanas del alemán Carl Dammann, que
comenzó a publicarse por entregas en 1874, constituye uno de los grandes
monumentos a las aspiraciones del positivismo en el estudio de la diversidad
humana. Otro ejemplo es el viaje del historiador Aby Warburg a la región de los
indiso hopi en 1895 (...) No obstante, es el trabajo del antropólogo Bornislaw
Malinowski y sus colaboradores en la islas de Trobriand hacia 1900, el que
marcaría la consolidación de la fotografía en el trabajo de campo” cunha
visión do uso antropolóxico da fotografía.
Resulta curioso, ata sorprendente, que nos diversos manuais consultados sobre os inicios da fotografía en España ou en Australia, e concretamente a fotografía documental se omita, basicamente por descoñecemento, a obra fotográfica que realiza o tudense Frei Santos Salvador na misión de Nova Nursia en Australia occidental fundada e dirixida polo seu irmán, de sangue e de vocación relixiosa, Frei Rosendo Salvado Rotea.
Frei Santos Salvado na súa cela en Nova Nursia |
Un breve e superficial achegamento á historia da fotografía en Australia nos informa que a primeira fotografía tirada en Australia tivo lugar no ano 1841 no decurso da visita do capitán naval Lucas, que foi publicada no Australasian Chronicle o 13 de abril dese ano. Dende o ano seguinte hai noticia da existencia de fotografía comercial centrada nos retratos. De feito a foto máis antiga conservada é un daguerrotipo do Dr. William Bland realizada por George Baron Goodman, o primeiro fotógrafo profesional australiano, tirada en Sidney en torno a 1845. Haberá que agardar ata 1852 en que sae do prelo The Illustrated Sydney News, primeiro periódico ilustrado de Australia. En 1854 o naturalista e artista polaco William Blandowski lidera unha expedición ao noroeste de Victoria, a primeira expedición científica australiana coñecida que inclúe fotografía.
Pero
en diversas búsquedas realizadas a través da internet non hai referencias á
figura de Santos Salvado e a súa actividade como fotógrafo na abadía de Nova
Nursia, agás nos estudos centrados nese lugar. Cómpre pois un achegamento a súa
figura e a súa produción fotográfica.
Miguel
de los Santo Salvado Rotea, nace en Tui o 5 de xullo de 1811, sendo o sexto
fillo, doi oito que tiveron, de Pedro Bernardo Salvado e María Francisca Rotea.
Dos seis fillos varón, dous morren de curta idade, os ou b tros catro seguen a
carreira eclesiástica. Santos ingresou en 1825 no noviciado do mosteiro bieito
de San Martiño Pinario en Santiago de Compostela sendo ordenado dez anos
despois.
Tras
os procesos desamortizadores, Santos Salvado retorna á casa paterna tudense igual
que Rosendo consegue unha capelanía na Real Capela no Pazo Real, cunha renda de
trinta mil reais anuais, que lle permiten “vivir como un duque”. No ano 1865,
tras a morte da súa nai, pediulle á raíña Sabela II deixar o seu servizo. Pasou
dez meses en Roma, “teniendo por un privilegio ensoñado poder decir treinta
y cinco misas en la cueva en Subiaco de su padre san Benito”.
Foi
un activo colaborador do seu irmán ao longo dos anos, ao que representaba e co
que mantiña unha ampla correspondencia (á que era tan afeccionado Rosendo
Salvado), pedíndolle a Rosendo que o admitise na misión australiana, ao que este lle indicou para serlle útil
aprendera fotografía. Os estudosos non coinciden se esta aprendizaxe foi neste momento
en Italia ou Santos xa coñecía as técnicas fotográficas na súa estadía
madrileña.
Rosendo Salvado cun neno aborixe, foto atribuía a Santos Salvado |
Santos
colabora tamén moi activamente con Rosendo na procura dun grande edificio onde
instalar un seminario para as numerosas vocacións que queren sumarse á misión
australiana. Tras pensar en Samos ou en Oña, finalmente conseguen da raíña a
cesión do mosteiro de San Lourenzo do Escorial por unha Real Orde de 11 de febreiro
de 1868 se lle concede a apertura do Colexio Beneditino de Ultramar no Escorial,
do que Rosendo é nomeado presidente o 22 de xuño. Pero de novo os acontecemento
políticos frustran os seus proxectos, a revolución gloriosa obriga ao peche do
colexio misioneiro escurialense.
Santos
arribou a Fremantle o 3 de maio de 1869, acompañado do seu irmán e 43 toneladas
de equipaxe e obxectos de toda índole para o mosteiro de Nova Nursia: “El
equipaje de Santos Salvado, sus chattels, pesaba cuarenta y tres toneladas. De
él hacían parte un candelabro de diez y siete brazos, una espesa alfombra y un
gran espejo, una cama de bronce; cinco relojes de campana, uno de los cuales
había sido del abuelo del pretendiente carlista, Carlos VII; un armonio de diez
y siete registros fabricado expresamente para él, la cruz de oro de la Orden
Americana de Isabel la Católica... Su hermano le había pedido que se llevara
todo, menos las sillas, las mesas y los útiles de la cocina. En un envío
posterior, iría la colección completa de los santos padres griegos y latinos,
el Migne que se la llama corrientemente, por su editor, el sacerdote bretón de
ese apellido, pero habiendo tenido mucha parte en la empresa el benedictino Pitra.
Salvado gestionó su adquisición en el viaje siguiente, y los libros llegaron
antes que él, cuando ya había comprado más en Roma. Ambos cargamentos
significan el comienzo de un nuevo período, en el cual Nueva Nursia se iba a
convertir también en uno de esos monasterios llenos de riquezas artísticas y
librarias, como lo eran algunos de los restaurados o fundados entonces en
Europa o América del Norte. El viaje duró ochenta y ocho días”.
Nova Nursia, en "El Museo Universal" ano 1861. |
Pero
esta colaboración de Santos para dotar de obras de arte que prestixiaran o
mosteiro e o culto litúrxico, en liña coa tradición monástica, mantívose logo
do seu retorno a España en 1879. Santos fue también el primer agente de las
adquisiciones de obras de arte que entonces empezaron. Así se llegó a formar
una pinacoteca, rica sobre todo de lienzos españoles e italianos, todavía no
bien estudiada. También se acopiaron ornamentos bordados y piezas de
orfebrería. La Divina Pastora de Juan Fernández de Laredo (1632-1693) le había
sido regalada a Salvado en su primer viaje a Europa por los oratorianos de
Barcelona. Un crucifijo de marfil fue a su vez regalo de Isabel II, de la cual
también hay libros. Todo ello a partir de La Virgen del Buen Consejo que, por
un motivo estrictamente devocional, se había llevado Rosendo consigo a su nuevo
país. Y hay que tener en cuenta que este arte refinado es sólo una parte del
Museo de Nueva Nursia, el cual es muy completo además, en labores aborígenes, y
en los utensilios de las artes y oficios practicados en el monasterio desde la
fundación, incluidas la famacia y la medicina de los tiempos de dom Emiliano
Coll, como por supuesto los instrumentos músicos. Por ejemplo, se guardan la
cámara fotográfica de Santos y los aparatos de telegrafía usados por Helen.
Ao
pouco tempo de chegar, e dado que Rosendo retornara a Europa para participar no
Concilio Vaticano I, Santos converteuse no segundo Prior de Nova Nursia tras a
morte de Venancio Garrido en 1870. É definido como “un hombre talentoso,
siendo un consumado organista, corista y coleccionista y reparador de relojes,
también introdujo la fotografía en Nueva Nursiia (hizo sus propios platos y
papel) y trajo al monasterio instrumentos musicales como el armonio, el
contrabajo y la viola”, está é unha viola stradivarius que lle fora
regalada pola raíña Sabela II e que aínda se conserva en Nova Nursia.
Santos
achega o primeiro aparello fotográfico coñecido na Australia occidental e
comeza de inmediato a rexistrar cada faceta da vida naquel mosteiro. As súas
placas de vidro, que aínda se conservan, son un rexistro inigualable da vida
aborixe emisioneira nas décadas de 1860 e 1870.
Santos
Salvado regresou a España en 1879 debido a problemas coa vista. Parte de Nova
Nursia o 11 de febreiro e arriba a Xibraltar o 9 de abril, o 27 está en Compostela
e o 6 de xuño se instala de novo en Madrid, cun dobre obxectivo: lograr un
continxente estable de novas vocacións para a abadía australiana e promover a restauración
beneditina en España. Na nova viaxe de Rosendo entre 1882 e 1885 se establece
no mosteiro de Montserrat. Presenta o 15 de maio de 1884 un memorial ao rei Afonso XII a
restauración do concedido en 1868, logrando que ese mesmo ano a aprobación real
para a creación do Colexio de Ultramar en Montserrat, onde formará numerosos
monxes.
Mosteiro de San Bieito, das beneditinas en A Guarda |
Santos
dimite como capelán real do altar da igrexa de San Isidro en 1885 e retorna a
súa terra, sendo nomeado capelán das monxas do mosteiro bieito de A Guarda, seguramente
gracias ao amparo do seu curmán e párroco, Nicolás Salgado y Rotea, con quen
ten unha grande amizade. Alí permanece
ata o seu pasamento, o 17 de abril de 1894. Xa en 1862 Fei Santos
dispuxera que todos os seus bens foran entregados ao seu irmán Rosendo, como
así se fixo tras a súa morte deixándolle as súas casas da Guarda e media en Tui
xunto con outros bens.
Mantivo
a súa afección fotográfica realizando unhas extraordinarias vistas xerais de
Tui, que con toda probabilidade son as fotografías máis antigas que se
conserven da nosa cidade, así como un amploa número de retratos de familiares e
amigos.
Vista de Tui dende As Valiñas, atribuida a Santos Salvado |
A
misión ecomendada por Rosendo Salvado ao seu irmán Santos é documentar, coa
novidosa técnica da fotografía, a vida no mosteiro e coas comunidades aborixes
que alí se acollen, para empregar estas imaxes como un instrumento
propagandístico da misión e lograr fondos económicos para o sostemento e
progreso de Nova Nursia: De hecho,
las fotografías jugaron un papel en la recaudación de fondos para New Norcia.
La audiencia prevista de las fotografías tomadas por Santos Salvado, por
ejemplo, incluía a la realeza española y dignatarios de la iglesia en Roma, y
hay amplia evidencia en el Archivo de Nueva Norcia que vincula las
fotografías de los aborígenes en Nueva Norcia con la creencia en el éxito
misional. Las fotografías de Santos Salvado muestran una visión idealizada de
un futuro para los aborígenes. En la fotografía del “Hermano Pablo Clos
amamantando al niño pequeño Pat” Santos Salvado construyó una línea de tiempo
visual del 'progreso' aborigen, capturando con su lente a los Yued mayores con
vestimenta tradicional yuxtapuestos junto a los Yued jóvenes. niños en misión
Non
podemos desbotar unha visión crítica, cunha ollada deste século XXI, ao labor
de Rosendo Salvado e a estas fotografías realizadas para a xustificación e
difusión do seu labor “civilizador” cos indíxenas australianos. Pero resulta
extremadamente inxusto cinguirse a esta análise sincrónica que descontextualiza
o labor inxente e singularísimo de Salvado.
A diferencia de muchos de los misioneros, Salvado respetó
la necesidad de los Yued de continuar con las prácticas tradicionales y
permitió más libertad que la mayoría de sus compañeros misioneros en toda
Australia. Mary Nannup, Margaret Drayton y Paul Willaway escriben en la
publicación que acompaña a la exposición: “Consideramos que el obispo Salvado
era amigo del pueblo Yued… (él) tenía un profundo interés y respeto por los
aborígenes en los que registró la lengua, la cultura y las costumbres locales
de Noongar.”
Cualquiera que sea nuestra perspectiva mirando hacia
atrás desde el siglo XXI, está claro que Salvado respetó los intereses de los
aborígenes, incluso si esto estuvo condicionado por su comprensión como hombre
y como monje benedictino de la época.
Non
podemos esquecer que Salvado realiza
nos seus escritos e na cidade-misión de Nova Nursia unha xenial aportación á
Humanidade, anticipando en case un século as ideas e conceptos expresados na
Declaración Universal dos Dereitos Humanos. Velaí a súa impresionante dimensión
e consecuentemente a necesidade de repensar e reposicionar a figura de Rosendo
Salvado con estas novas lecturas da súa traxectoria que o colocan como un
auténtico xigante, coma un tudense, galego e español que proclamou e anticipou
o valor do respecto aos dereitos e a dignidade dos homes e o seu conseguinte
labor de integración (nunca asimilación) das minorías e dos marxinados
(ver: http://tudensia.blogspot.com/2022/07/rosendo-salvado-nova-lectura-como.html
)
Neste
contexto o traballo desenvolvido por Santos Salvado como documentalista a través
da fotografía do labor da abadía de Nova Nursia cómpre ser recoñecido como unha
das primeiras mostras da representación dos aborixes, cun uso case antropolóxico
da fotografía empregada tamén como instrumento de propaganda.
A figura de Santo Salvado Rotea reclama un estudo que documente unha rica traxectoria vital que apuntamos sumariamente neste post. Hoxe nos interesa detacar o seu traballo como fotógrafo que podemos coñecer a través dos extraordinarios albumes que se conservan tanto en Nova Nursia como no arquivo do Mosteiro da Transfiguración do Señor en Trasmañó (Redondela) que edificou a comunidade de moxas bieitas da Guarda hai varias décadas. Tamén o Arquivo catedralicio e diocesano de Tui custodia unha boa colección de fotografías de Santos Salvado.
Álbum de fotografías de Santos Salvado. Arquivo Catedral de Tui. |
A súa figura reclama ser recuperada como un dos primeiros fotógrafos de caracter documental de Galicia e mesmo de España que presta atención aos marxinados, os “sen alma” e sen dereitos, que eran os pobos aborixes australianos.
Lembremos
que o primeira noticia que temos da presenza da fotografia en Galicia é de 1843
coa daguerrotipista Enrique Lauard Falconier na Coruña. Na Exposición Regional
de 1858 o fotografo compostelá Andrés Cisneros realiza 14 fotografías da cidade
e da propia exposición recollendo a visita da raíña Sabela II, pois o fotógrafo
oficial, Charles Clifford, non puidera achegarse a Galicia. Ata as últimas
décadas do século XIX os fotógrafos que aparecen en cidades en vilas teñen como
case exclusiva actividade os retratos, e moi serodiamente recolleran acontecementos
sociais e haberá que agardar ao século XX para a aparición de fotografos cunha
pretensión documental.
Frei Santos elabora extraordinarios álbumes conformado por numerosas e
curiosas cartes de visite de aboríxes, misioneiros no desempeño das súas
actividades diarias así como vistas xerais ou parciais da misión. Estes álbumes
son unha muestro de seu bo quefacer como fotógrafo durante os case dez anos que
residiu en Nova Nursia e da súa pioneira aportación que documenta un capitulo
singular nos procesos de colonización no territorio australiano. Unha obra, a
de Frei Santos Salvado, lamentablemente descoñecida e que reclama o seu rescate
e difusión.
Linage Conde, José Antonio: “Rosendo
Salvado. La aventura a lo divino de un gallego en Australia” en Estudios Mindonienses, Volumen 25
(2009), pp. 625-757.
Genealogías documentales,
fotografía 1848-1917. Exposición. Musee Nacional Centro de Arte Reina Sofía,
2022.
James, Tony: “Monastic
Musings: Some Notes On The New Norcia Archives” en https://publications.archivists.org.au/index.php/asa/article/download/7683/7679/
Shellam, Tiffany: “Aboriginal Cottages,
Transactional Encounters & Mission Lifestyles at New Norcia, 1860s–1900s”
en New Norcia Studies nº 25 (2015), pp. 22-32.
VV.AA.: O Bispo dos en alma. Frei
Rosendo Salvado (1814-1900), unha misión en Australia: Exposición no centenario
da súa morte. Consello da Cultura Galega, 2001.
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