Galicia foi e, por
mágoa, segue sendo unha terra de emigrantes. Aínda que os procesos migratorios
das xentes do sur de Galicia, por centrarnos no territorio tudense, comezaron
coa procura de novos horizontes en América no século XVI, con figuras tan
destacables como Gonzalo de Ocampo, houbo un fluxo constante dende o século
XVIII que levou a moitas xentes das nosas comarcas a migrar a Portugal,
concretamente a súa capital Lisboa.
Dende finais do século
XIX os países de Sur América, especialmente Arxentina e Brasil xunto con Cuba
(substituída na segunda metade do século XX por Venezuela) centraron os fluxos
migratorios, que posteriormente mudaron cara outras zonas de España con maior
desenvolvemento (Madrid, Barcelona ou Bilbao) ou de Europa (Alemaña, Holanda ou
Suíza). Na actualidade o movemento migratorio dos nosos mozos ten xa unha
dimensión global na procura das oportunidades que non lle ofrecemos na nosa
terra.
O fenómeno da
emigración galega ten sido analizado en numerosas oportunidades por
historiadores, sociólogos, economistas, antropólogos, etc. e ten deixado no
último século e medio unha pegada fundamental na conformación de Galicia, que
excede, con moito, as pretensións deste post.
A inmensa maioría dos
nosos emigrantes tiñan a pretensión, amplamente cumprida, de retornar de novo á
terra, coa que mantiñan unha vinculación emocional permanente, expresada
especialmente no amplo entramado asociativo desenvolvido nos países de
acollida. Asi en Buenos Aires foi creada o 20 de maio de 1917 a “Casa de Tuy, Asociación
Mutual, Cultural y Recreativa”, o 12 de febreiro de 1922 foi creada tamén na
capital arxentina a “Unión de Residentes de Caldelas de Tuy” tamén coñecida
como ‘Sociedad Hijos de Caldelas de Tuy y contornos de Buenos Aires’ ( na
actualidade existe “Tuy
Salceda, Asociación Mutual Cultural y Recreativa”, xurdida tras a fusión en
1976 da Asociación “Casa de Tuy” e da Sociedade “Centro del Distrito de Salceda
de Caselas”, incorporándose posteriormenete a Asociación Caldelas de Tui e a
Asociación Galicia en Buenos Aires).
Unha das actividades á
que dedicaron especial atención os emigrantes galegos enriquecidos no mundo da
emigración foi a creación de escolas nas súas localidades de orixe, como o modo
mais efectivo de contribuír ao progreso de Galicia e as súas xentes.
Un dos destinos destas remesas, o que deixou maior pegada
no desenvolvemento da sociedade e da cultura galegas, concretouse na esfera
educativa. Tivo como beneficiarios directos os seus veciños, xa que
contribuíron a configurar a primeira rede escolar galega.
Esta intervención no proceso de equipamento de escolas en
case toda Galicia debeuse en boa medida a unha situación de graves
deficiencias. Moitos emigrantes sentíronse solidarios coa eiva educativa que
existía en Galicia. Este foi o xermolo do envío de remesas para a creación de
escolas instrutivas experimentadas polos propios emigrantes, que con frecuencia
padecían un alto grao de analfabetismo. Cando chegaban a América atopábanse
nunha situación de clara inferioridade no mercado laboral pola súa escasa
cualificación académica e profesional, e víanse obrigados a aceptar os
traballos máis ingratos, penosos e peor pagados. A súa experiencia americana levounos a concienciarse de
que a educación era fundamental para conseguir mellorar a súa condición no país
de acollida. O ensino converteuse así nun vehículo rexenerador e nun resorte de
transformación social.
Foron un total 356
escolas promovidas polos emigrantes, os indianos, en Galicia. Destaca amplamente
o partido de Viveiro con 57, seguida a certa distancia polo de Betanzos con 27,
o de Ribadeo con 24, o de Mondoñedo con 23, o de Ortigueira con 20 e o de
Vilalba tamén con 20 centros escolares. A maior distancia aínda aparecen os de
Pontedeume e Ferrol con 11 e 6 escolas respectivamente. Na Galicia meridional,
as Rías Baixas presentan as maiores cantidades nos partidos de Tui con 11 escolas,
Vigo con 9, ou Cambados-Vilagarcía con 8 escolas, namentres na Galicia
interior, no de Ourense concorren 16 escolas, o de Lalín con 13 e o de Sarria
con 8 escolas vinculadas ao mundo indiano.
No Baixo Miño coñecemos
as achegas dos emigrantes para os seguintes centros educativos:
-
Colexio Escola de San Xosé –
Colexio das Carmelitas na Guarda, fundado polo legado de Vicenta Rodríguez
Cachada relacionada coa emigración a Puerto Rico
-
Escola da Fundación Peirópolis,
en Estás, promovida polo emigrante en Brasil, Abdón Alonso Alonso
-
Escola de Cristelos, promovida
pola Protectora de Barrantes, Pro-Instrucción, Fomento y Protección Mutua,
sociedade creada polos emigrantes na Arxentina, un dos seus principais
promotores foi Daniel Calzado, que sería á volta da emigración alcalde de
Tomiño.
-
Escola “Unión del Provenir” en
Taborda e Piñeiro, promovida por “Unión del Porvenir. Sociedad de Instrucción y
Recreo” creada polos emigrantes destas
parroquias en New York.
-
Escola de Entenza, promovida
pola Sociedad de Fomento y Educación Hijos de Entienza, que impulsaron en
Buenos Aires Manuel Pérez Gándara e Salvador Estevez.
Pero a principal
institución foi a creada en Tomiño impulsada sociedade de instrución Aurora del
Porvenir de Río de Xaneiro, creada en 1912, que fundou unha escola nun local
cedido pola Sociedad de Obreros y Agricultores de Figueiró y Estás, en 1923.
Alí, coa contratación de mestres de recoñecida valía como Enrique Lobit
Callejas e José Ares Sánchez e a dotación de material educativo do máis
moderno, implantou un plan pedagóxico de graos no que se primaba a aprendizaxe
práctica e directa mediante a experimentación e que logo trasladaría ás aulas
do seu propio edificio.
En 1927, iniciaron as
obras do novo edificio nun extenso terreo mercado pola entidade no lugar da
Telleira de San Bieito en Tomiño. Ademais do edificio, habilitaron un gran
campo de recreo onde os alumnos realizaban numerosas actividades ao aire libre
e varias hortas para as clases prácticas de agricultura. Este
centro escolar foi inaugurado en 1931 e contou tamén coas achegas de Abdón
Alonso Alonso. Contaba con modernas instalacións, con espazos para o estudo e
tamén para as prácticas, e enseguida colleu fama en toda a bisbarra como un
centro moi innovador. Antón Alonso Ríos foi nomeado director do centro e impuxo
os métodos pedagóxicos máis avanzados.
Non podemos deixar de
mencionar, por proximidade xeográfica, as Escolas Pro-Valle Miñor, promovidas
pola Unión Hispano-Americana Valle Miñor, que foi un dos grandes complexos
educativos promovidos pola emigración en Galicia.
Todas estas
experiencias remataron no ano 1936 co levantamento contra a II República, aínda
que moitos edificios continuaron con centros escolares agora controlados polo
Estado.
No concello de Tui só
coñecemos unha escola promovida pola emigración. É a escola de A Gándara en
Guillarei, que no proxecto de escolas de indianos en Galicia do Arquivo da
Emigración Galega do Consello da Cultura Galega ( http://mapas.consellodacultura.gal/escolas/)
sinala que foi financiada por Rosendo Fernández Alonso, cando en realidade o
seu nome é José María Fernández Alonso.
A parroquia de
Guillarei tiña un amplo número de veciños na emigración, e posuía importantes
dinámicas sociais. No ano 1901 é fundada en Guillarei a primeira Sociedade de
Agricultores, na que ten especial protagonismo a Sociedade Obreira tudense,
fundada dous anos antes, pois será o canteiro Ramón Castiñeira o primeiro
presidente fundador da Sociedade de Guillarei, nun exemplo do impulso que os
membros socialistas do movemento obreiro realizan como axentes mobilizadores do campesiñado.
Entre 1903 e 1905 foron creadas ata 13 entidades agraristas en Tui, Salceda, O
Porriño e Tomiño co nome de Sociedades de Obreiros Agrícolas. As agrupación tudenses
constituirán o 1 de maio de 1904 a Unión General Agrícola con residencia na
parroquia de Areas. Andando os anos Guillarei, coas mortes provocadas pola
mobilización antiforal en Sobredo de 1923, seguirá como vangarda deste
movemento societario. A forza que acada o movemento agrarista levará que os
partidos tradicionais e a Igrexa se acheguen ás súas inquedanzas e
reivindicación. A Igrexa promoverá sindicatos agrarios católicos, a formación
dos agricultores e a promoción de iniciativas societarias e cooperativas. No
caso tudense, o ordoñismo que controlaba a vida política da comarca comeza a
preocuparse polo agrarismo, achegándose as organizacións (por exemplo, o
deputado Mariano Ordoñez será presidente de honra de catro destas asociacións
agrarias) pero sen lograr nunca acadar o seu apoio, pois encarnaban os vellos
vicios caciquís.
Descoñezo se foi o caso
da Sociedade de Guillarei, pero en moitas oportunidades estes colectivos
agraristas recibían apoio do mundo da emigración nas súas reivindicacións e
campañas antiforais.
Neste contexto temos de
situar o mecenzgo de José María Fernández Alonso. No libro de actas de plenos
do Concello de Tui conservamos o relato da sesión do Pleno da Corporación
Municipal de 24 de xullo de 1916, presidido polo Alcalde Servando Albuerne onde
se recolle o seguinte:
En el
barrio de la Gándara de la parroquia de Guillarey término municipal de Tuy a
diez y ocho de julio de mil novecientos diez y seis. Presentes Don José María Fernández
Alonso, casado, mayor de edad natural de la parroquia de Guillarey y residente
actualmente en la ciudad de Oporto (Portugal), a presencia de las autoridades
del término de Tuy y numerosa concurrencia dice: Que en terreno concedido por
el Excmo Ayuntamiento de Tuy en este barrio de la Gándara, construyó un
edificio formado de piso alto y bajo destinado para local de enseñanza de niños
y deseoso de hacer el bien a sus coterráneos dona y cede gratuitamente para que
sirva de local para enseñanza de niños en esta parroquia de Guillarey; con la
condición de que si durante el plazo de
dos años, ahora o en lo venidero dejara de prestar el tal servicio volvería el
edificio a la pertinencia de la familia del donante y lo propio si intentara
dar al dicho edificio otra finalidad diferente de la enseñanza. Y el Alcalde
accidental, Don Alejo Diz Jurado, en representación del Ayuntamiento de Tuy
acepta la generosa dádiva del señor Fernández, consignando que en el improbable
caso de tener que indemnizar al Estado el valor del solar el Ayuntamiento
asumiría esta obligación. En su consecuencia, se extiende este documento ante
mi Secretario del Ayuntamiento de Tui que firman además del señor donante y
alcalde, los señores Don Mariano Ordoñez García, diputado a Cortes por el
distrito de Tuy, don Amancio Presa Martínez, cura ecónomo de esta parroquia,
Don Benito Ulloa Sotelo, Juez de primera instancia de este Partido: Don Gerardo
Álvarez Limeses, Inspector de primera enseñanza; Don José Sarmiento Ozores,
diputado provincial; Don Antonio Gómez Lago, concejal de este distrito y Don
José Herraiz Ruibal, abogado, testigos presenciales de los hechos y
manifestaciones que quedan consignadas de todo lo cual certifico (siguen las
firmas).
Atenta
la Excma. Corporación a la liberalidad que significa el documento que acababa de leerse, y al hecho merítisimo en
el que no resalta menos la obra de cultura que la demostración de un elevado
patriotismo no entibiado por la ausencia ni la distancia, acordó por unanimidad
consignar en esta acta un voto de gracias dedicado al distinguido hijo de la
parroquia de Guillarey, Don José María Fernández Alonso, como testimonio de
gratitud por la donación del edificio construido a sus expensas en el lugar de
Gándara de aquella parroquia y entregarlo por dicho señor al Ayuntamiento para
ser dedicado a escuela nacional de niños.
Se
acordó igualmente, le sea participado oficialmente este acuerdo, sin perjuicio
de gestionar lo conducente cerca del Excmo Sr. Ministro de Instrucción Pública
y Bellas Artes, a fin de que generosidad tanta, se reconozca también y premie
con la merecida condecoración de Alfonso XII.
José María Fernández
Alonso, natural de Guillarei emigrou como tantos outros dos seus veciños a
Portugal e na cidade de Porto logrou, en base a moito traballo e esforzo, unha
boa posición económica e quixo promover o desenvolvemento da súa parroquia
natal financiando, como acabamos de ver, a construción desta escola para os
nenos de Guillarei. Aínda que temos procurado máis datos sobre este emigrante non
fomos quen de completar a súa biografía.
Na actualidade o edificio foi modificado da súa inicial estrutura e é sede da asociación cultural “Lembranzas da terra”.
Recuperar a José María
Fernández Alonso como un exemplo de compromiso coa terra e de mecenazgo xeneroso
a prol da súa parroquia, supón rescatar do esquecemento a un tudense que
contribuíu co seu peculio á promoción das xentes de Guillarei e de Tui.
No concello de tui ai outra escola promovida por emigrantes, en frinxo, que actualmente está en remodelación, e conta con Unha placa na fachada donde indica os nomes dos emigrantes que a fixeron posible.
ResponderEliminarGracias!!! Recolleremos ese interesante dato nun novo post. Unha aperta
ResponderEliminar