Ir al contenido principal

San Telmo: unha reflexión e unha noticia sobre o seu compañeiro Frei Miguel González

Celebramos onte, 14 de abril, o aniversario da morte de Frei Pedro Gonçalves, San Telmo, na nosa cidade posiblemente no ano 1246. O vindeiro luns celebraremos a súa festividade litúrxica, no luns da infraoitava de Pascua. Resulta certamente sorprendente como tras case oito séculos os tudenses seguen conservando acesa a devoción a súa figura, marcando unha continuidade que nos corresponde manter e transmitir.



San Telmo, da antiga capela do Corpo Santo de Aveiro

A figura daquel frade dominico pode ser abordada dende varias perspectivas, máis aló do meramente devocional, pois acoller a súa figura exclusivamente dende este punto de vista resulta empobrecedor. Xa neste blog nos temos ocupado do contexto histórico e espiritual no que vive Frei Pedro González (http://tudensia.blogspot.com/2018/05/unha-contextualizacion-historica-de-san_14.html) e como a súa presenza en Tui enlaza á nosa cidade coas dinámicas daquel século XIII no que vive. San Telmo participa nunha situación social novidosa co desenvolvemento das cidades e do comercio, que impulsan os burgueses convertidos na clase social innovadora. Unha situación que reclama da Igrexa unha resposta, que non son capaces de ofrecer os mosteiros beneditinos (nas súas diferentes modalidades) sobre os que pivotara, en boa medida, a vida eclesial ata aquela.

Xorden pois na Igrexa novas experiencias e expresións de vivencia da fe que conectan e responden ás expectativas daquela nova sociedade que agroma, por toda Europa, na plena Idade Media. E xunto a numerosos intentos de reforma que derivan en movementos cualificados como heréticos, agroman dúas personaxes como son Francisco de Asís e Domingo de Guzmán, fundadores respectivamente de franciscanos e dominicos, que coas súas ordes mendicantes e urbanas conectan coas novas realidades do seu tempo. San Telmo é un dominico desta primeira xeración.

Detalle do retablo central da Capela de San Telmo - Tui

A abordaxe da figura de San Telmo pode ser dende numerosas perspectivas:
-        A súa ampla formación na recen creada Universidade de Palencia, avala a súa preparación para o diálogo entre cultura e fe.
-        A súa visión da vida e dos acontecementos, como unha expresión da vontade de Deus; así interpreta a vergonzosa caída do cabalo, cando se estreaba como Deán de Palencia, como unha chamada de Deus.
-        A súa vocación como frade dominico e a súa conseguinte experiencia da radicalidade evanxélica, de vida mendicante fiado en exclusiva da Providencia divina, ofrece un modo de vida alternativo á sociedade do século XIII preocupada especialmente polo seu desenvolvemento económico.

Imposición do hábito dominico a San Telmo - Francisco de Zurbarán

-        Un home preocupado polas necesidades da xente e que non dubida en implicarse con elas, e que a tradición o expresa cando nolo presenta como impulsor na construción dunha ponte en Castrelo na comarca do Ribeiro.
-        Preocupado especialmente pola vivencia da fe das xentes, pois a súa dedicación será a predicación itinerante e os sacramentos (especialmente penitencia e eucaristía).
-        Integrado na vida da xente, pois vive nas casas populares onde é acollido, dada súa condición de apóstolo itinerante que percorre vilas e cidades realizando o anuncio do Evanxeo, pois cabe lembrar que o único convento dominico en Galicia estaba daquela en Santiago de Compostela.

Un frade que encaixa naquela fermosa expresión do Papa Francisco e que repite con asiduidade, a necesidade da Igrexa de ter pastores “con olor a ovella”, próximos á xente, que vive mesturado co pobo ofrecendo un modo de vida distinto.


Estas mensaxes da vida de Frei Pedro González, San Telmo, seguen sendo de actualidade e mais nun momento en que a pandemia do Covid19 ten alterado a nosa existencia e nos abre interrogantes sobre a precariedade da mesma; unha dimensión da que prescindimos pero que un simple virus nola lembra con estrépito.

Achegarse á figura de San Telmo, sen prescindir dos aspectos de devoción e culto nos que se ten incidido especialmente ata agora, reflexionar sobre ás mensaxes que transmite a súa propia biografía, outórgalle á súa figura unha actualidade ou unha perennidade de grande interese. A celebración no vindeiro ano do 775 aniversario da súa morte na cidade de Tui é unha oportunidade para afondar na figura poliédrica de San Telmo e a súa actualidade.

San Telmo, portada da súa cripta en Tui, 
representado como apóstolo e evanxelizador

Sirva esta ampla introdución para achegarmos nest post de Tudensia a un episodio escasamente coñecido da vida de San Telmo por moitos tudenses e devotos e que nos ofrece unha mostra da súa misión como frade mendicante polas terras da antiga Gallaecia.

A biografía de San Telmo, tomando como referencia o estudio do P. Galmés, nos informa que a presenza de San Telmo en terras galaicas corresponde á súa derradeira etapa como frade dominico. Como xa comentamos os dominicos eran auténticos predicadores profesionais, que vivían de xeito itinerante, residindo alí onde fosen acollidos. Caracterizábanse pola súa austeridade de vida, sustentándose das esmolas que recibían, para amosar unha vida segundo o modelo evanxélico de Cristo. E realizaban esta misión sempre de dous en dous cumprindo a “regula socii” tan característica da vida regular.

Velaí como desenvolvería Frei Pedro González, logo denominado San Telmo, a súa misión pastoral polas terras de Galicia e o Norte de Portugal nos últimos anos da súa vida.

Nos percorridos evanxelizadores de Frei Pedro González estivo acompañado, segundo a tradición, por outros dos frades dominicos: Frei Pedro das Mariñas, soterrado no convento de San Domingos de Ribadavia, que contan fundou xunto con San Telmo. Orixinario tamén das terras de Betanzos é outro dos frades que o acompañan: Frei Miguel González. A misión destes frades é fortalecer a vida cristián entre as xentes de Galicia, pois entón, como agora, cómpre unha nova evanxelización, redescubrir o profundo significado da nosa fe.
Narran as crónicas que “pasando los tres compañeros (San Telmo, Fr. Miguel e Fr. Pedro) por las tierras de Taboada y llegando al lugar de Zepo, a dos leguas distante de la feligresía de Santa Cruz de Viana, acosado del sol, entró en la tierra el báculo, que era de peral, y puso en él la capa para descansar un rato, y luego al punto que ejecutó lo referido, se vio el báculo coronado de flores y de hojas hecho un fresco y ameno peral; y de esta suerte se conservó hasta 1670 y con el nombre que de su principio hasta hoy permanece, palo de romero (…) De aquí vinieron a la costa de Matanza (…), media legua distante de Santa Cruz de Viana y en ella profetizó su muerte el V. Padre con estas palabras: “Hermanos míos, sabed que ha llegado la hora de mi muerte y así os ruego que deis sepultura a mi cuerpo en la primera iglesia cuya campana se tocará de suyo”. Luego que dijo el siervo de Dios las palabras referidas prosiguieron el camino y llegando a una fuente, a dos tiros de mosquete de la iglesia de Santa Cruz, bebieron de sus aguas todos tres compañeros y desde entonces se llama Fuente del Santo. En este sitio entregó el siervo de Dios el alma a su Criador (…) Y estando los dos Padres tan cerca de la iglesia de Santa Cruz de Viana, cuya campana ya se tocaba por sí, luego que llegó a su noticia este prodigio que verificaba la profecía de su compañero, fueron allá y oyendo decir que hacía tres días que se tocaba por sí la campana, cuyo sonido oían sin que impulso humano la moviese, vieron también que en la campana estaba una paloma, cuyo retrato permanece hoy en el frontispicio del altar mayor; conocieron que por disposición de Dios en aquella iglesia de Santa Cruz de Viana había de ser sepultado su santo compañero”.

Igrexa de Santa Cruz de Viana (Chantada), en primeiro plano Capela do Corpo Santo (Fr. Miguel González)

Dende que San Telmo e Frei Pedro soterraron naquela igrexa das terras de Chantada ao seu compañeiro de evanxelización Frei Miguel González, comezaron naquel templo a obrarse numerosas milagres pola súa intercesión. Nun informe realizado, en torno a 1720, polo párroco de Santa Uxía de Asma e o seu anexo Santa Cruz de Viana (a petición de Frei José Rivera, do convento dominico de Tui, nomeado polo bispo e Cabido tudense para que realizase un informe sobre o culto a San Telmo, a requirimento da Santa Sede) sinalaba que na capela dedicada a Frei Miguel González había depositadas numerosas “muletas que los cojos y tullidos dejaron en la capilla del Venerable Padre y las bolsitas de tierra que sacaron de su sepulcro sin conocerse la falta. La cuales bolsitas, volviendo los enfermos a dar gracias al Siervo de Dios por la salud recuperada por su intercesión, dejan colgadas en la misma capilla”.

Pero a relación con San Telmo non rematou naquel día do pasamento de Frei Miguel González; curiosidades da historia ou da devoción popular nos levan a comprobar que aos dous frades dominicos o pobo os coñece como “O Corpo Santo”, polas propiedades taumatúrxicas do seus enterramentos. Esta fama de santidade, acreditada por numerosas milagres ao longo dos séculos, levou a que ambos frades dominicos foran canonizados pola devoción do pobo, sen agardar ao proceso eclesiástico establecido. E finalmente a festa de Frei Miguel González e a festa do noso San Telmo celébranse anualmente no luns da infraoitava de Pascua. Paralelismos na súa vida, paralelismos no seu culto… compañeiros de anuncio do Evanxeo pola terras de Galicia, compañeiros na devoción popular.

Para todos os tudenses e os diocesanos de Tui-Vigo que temos como patrono e protector a Frei Pedro González, a quen invocamos neste tempo de pandemia, feliz día de San Telmo!

Comentarios

  1. Observación sobre el primer párrafo: No creo que se pueda transmitir continuidad alguna. Otra cosa es transmitir el deseo de que algo tenga continuidad. La continuidad, en este caso, es el cumplimiento del deseo, y como acción futura y de incierto futuro, no se puede transmitir en cuanto que no se puede poseer, ni garantizar.

    ResponderEliminar

Publicar un comentario

Publicación populares

A fábrica de galletas "La Peninsular"

Temos sinalado neste blog en diversas oportunidades o descoñecemento que posuimos da historia contemporánea de Tui fronte a outros períodos históricos moito mais investigados que a nosa historia mais recente. Aspectos como a vida política tudense na primeira metade do século XX seguen esperando un achegamento como tamén os procesos e dinámicas socias desenvolvidos no noso territorio. Hoxe ofrecemos en Tudensia un post sobre a fábrica de galletas “La Penínsular” que abrangue case medio século da vida económica tudense. Achegamos a información ofrecida polo profesor de historia económica da Universidade de Santiago de Compostela, Angel Ignacio Fernández González, no seu blog “Galicia Agraria” nun documentado post sobre a industria de galletas en Galicia nos principios do século XX. Aportamos a rica e moi completa información que achega profesor Fernández algunha pequena referencia da nosa autoria colocadas como notas. http://galiciaagraria.blogspot.com.es/2012/03/gall...

A lenda do túnel baixo o MIño

As lendas ou narracións populares, transmitidas oralmente, relatan xeralmente acontecementos ficticios que se teñen por reais, en moitas ocasións mesturados con feitos históricos. Pola súa capacidade de evocación, pola súa transmisión xeracional as lendas conforman un acervo do que chamamos patrimonio inmaterial que cómpre recoller e preservar. Na nosa cidade conservamos varias lendas vencelladas ao caracter histórico da nosa localidade, ao seu caracter fronteirizo e consecuentemente a súa fortificación fronte aos posibles invasores. A máis asentada no imaxinario colectivo tudense é a relativa ao “túnel” que comunica Tui coa outra beira do Miño, coas terras de Valença. Resulta moi significativa esta lenda pois testemuña como na mentalidade dos tudenses a fronteira e a súa condición de limite, de aillamento fronte ao estranxeiro era superada polas nosas xentes que a través do túnel escapaban destas “imposicións” e mantiñan a comunicación coas terras irmáns que as estructuras políticas ...

Agrarios tudenses en "El Agrario" de Buenos Aires de 1923

Fundadores da "Sociedad Agraria" de Paramos (en pose para El Agrario) De esquerza a dereita b(en pé), cidadáns Hermenegildo Gándara Estévez e Manuel Alem; sentados Simplicio Fernández Rivas, Hermenegildo Alem Rocha e Jesús Fernández Rivas Temos comentado en numerosas oportunidades neste blog o escaso coñecemento que posuímos sobre a historia mais recente do noso concello. Entre os episodios que conforman este período histórico máis recente está o movemento agrarista que na última década do século XIX e nas primeiras do pasado século mobilizou aos labregos de Galicia na procura do acceso á propiedade da terra (ata daquela os nosos campesiños eras foreiros, tiñan o usufructo inmemorial dunhas leiras que non eran súas) e consecuentemente a mellora das condicións de vida destas masas populares. Será o movemento agrarista o que adquira neste anos un progresivo protagonismo fronte ao caciquismo conservador que dominaba a vida política da comarca de Tui coa figura ...

A Semana Santa tudense e as súas posibilidades

Xa na noite do Venres Santo xorde de novo unha reflexión sobre a Semana Santa tudense, pois quizais na nosa cidade non chegamos albiscar as súas potencialidades como elemento que forma parte do noso acervo patrimonial que temos a responsabilidade de conservar, sen privala da súa dimensión relixiosa, e dende esta valorización é tamén un posible recurso turístico para Tui, pois poucos lugares de Galicia teñen unha riqueza similar nestas xornadas. Neste mesmo blogue temos sinalado que inmediata celebración das festas patronais de San Telmo distorsiona a visión destas xornadas de celebración do misterio pascual de Xesús, configuradas como un preludio das festas e, consecuentemente, infravaloradas non xa na súa dimensión espiritual senón na súa significación cultural. Cómpre valorizar as actividades litúrxicas ou para-litúrxicas destas datas, pois, independentemente da súa significación relixiosa ou espiritual, conservan requintadas expresións da nosa historia colectiva da que somos...

"A Trapa" a segunda cova granítica máis grande de Europa descoberta en Ribadelouro

O pasado sábado 9 de abril nunha conferencia pronunciada en Tui Clube Espeleolóxico “Maúxo” presentou un descubrimento certamente importante: “A Trapa” a segunda cova granítica máis grande de Europa, que se atopa na parroquia de Ribadelouro nas abas do Monte Aloia. Un descubrimento de especial relevancia para a xeoloxia e para a arqueoloxia da nosa terra, e que incrementa o valor que sa posuía esta zona inmediata ao Parque Natural do Monte Aloia. Cómpre agora impulsar o proxecto de ampliación territorial deste Parque abranguendo a Serra do Galiñeiro –por certo, ameazada na actualidade pola prevista instalación dun parque eólico-. Felicitamos ao Clube Espeleolóxico “Maúxo” polo seu labor e por aportarnos este relevante descobrimento. Achegamos un artigo publicado no día de onte na edición Galicia de “El País” como información sobre este achado. Una trampa de 1.200 metros Expertos descubren la segunda cueva más grande de Europa en O Galiñeiro SARA VILA - Santiago - 21/04/2011...

Ricardo Blanco Cicerón

O pasado martes 15 de decembro foi inaugurada no Museo do Pobo Galego, en Santiago de Compostela, unha exposicion que co titulo de “Olladas dunha época” recolle unha escolma das fotografias do chamado “Fondo Blanco-Cicerón” que se custodia no devandito Museo. Como podemos comprobar na portada do catálogo que acompaña a este “post” a cidade de Tui é unha das protagonistas desta mostra que amosa unha selección das fotografías que conformaban a colección de Ricardo Blanco-Cicerón (Tui 1844 – Santiago 1926). Son na súa meiranda parte instantáneas da época do cambio de século, entre 1890-1910, e que respostan ao interese coleccionista de D. Ricardo que conformou ao longo da súa vida a, posiblemente, a máis ampla colección de caracter cultural que teña existido en Galicia: obxectos prehistóricos, artísticos, etc. que nutren hoxe en boa medida os museos da nosa terra. Esta mostra organizada conxuntamente polo Museo do Pobo Galego e o Centro Galego de Artes da Imaxe poderá ser visitada ...

Yzquierdo Durán, ilustrador tudense. Breve noticia.

Jose Yzquierdo Durán foi un popular ilustrador que radicado en Madrid realizou, nas primeiras décadas do século XX unha prolífica producción en todo tipo de publicacións, tanto periódicas como en libros. Son moi escasas as noticias sobre a súa traxectoria que poidemos acadar non así imaxes da súas obras, que ocupan as portadas de numerosas edicións das segunda e terceira décadas do pasado século. O erudito Manuel Fernández-Valdés no seu excepcional libro “Familias antiguas de Tuy” nos informa que Jose Izquierdo Durán era fillo do avogado tudense José Izquierdo Sarmiento, que foi secretario do Concello tudense, e de Concepción Durán Mera, dunha familia de longa tradición na cidade. Tiveron tres fillos, Celso, que foi crego ocupando, entre outras, a parroquia de Piñeiro, Pilar, que foi directora moitos anos do “Hogar Rosendo Salvado” dependente do Auxilio Social nos anos da ditadura, e José, de quen hoxe nos ocupamos. José Izquierdo Durán naceu en Tui no anos 1890 e desenvolveu en Madrid...