O 22 de agosto de 1968
é unha data lembrada por moitos tudenses: é a inauguración do Parador de
Turismo “San Telmo” na que participan o anterior Xefe do Estado, o xeneral
Franco, que previamente visita a Catedral para coñecer as obras de
rehabilitación e restauración realizadas na mesma. Esta visita de Franco é,
dende época medieval, a única oportunidade en que o Xefe do Estado Español
visita a nosa cidade.
Pero a nosa atención
non vai tanto na inauguración deste establecemento turístico senón no programa
de actividades complementarias celebradas co gallo deste evento. Amais da
consabida visita ás instalacións do novo
Parador e os discursos de rigor no acto protocolario, se porá en escena unha
pequena obra de teatro, encargada polo Ministerio de Información e Turismo que
dirixía Manuel Fraga Iribarne, titulada “Eterno Tuy” composta polo daquela
prometedor escritor, Antonio Gala.
A obra estivo
interpretada por un plantel de actores de Televisión Española contando coa
colaboración de “extras” locais para algunhas escenas. A obra contaba coa
dirección de Roberto Carpio, persoa de alongada traxectoria no ámbito teatral,
e como protagonista interpretando ao Pai Miño, co actor José Franco (tamén
popular con numerosas obras de teatro e películas con directores como Berlanga
ou Eloy de la Iglesia). A obra foi retransmitida pola senda canle de Televisión
Española coa realización de Eugenio García Toledano. Neste enlace podemos
visionar algunhas imaxes deste acto editadas polo Nodo: https://www.rtve.es/filmoteca/no-do/not-1339/1486393/
Non é lugar de
ocuparnos sobre a traxectoria e personalidade de Antonio Gala pois é amplamente
coñecido polos nosos lectores pola súa traxectoria como dramaturgo,
novelista, guionista e columnista en numerosos medios de comunicación.
Esta peza teatral foi
publicada, no ano 1976, xunto con outras
tres obras máis, nun libriño titulado “4 conmemoraciones”, que recolle xunto a
“Eterno Tuy”, outra peza sobre Xaén e o Castelo de Baños de la Encina, “Auto
del Santo Reino”; outra sobre Hondarribia titulada “Oratorio de Fuenterrabia” e
finalmente “Retablo de Santa Teresa” sobre a santa de Ávila.
Estas pezas de ocasión
responden, sen embargo, a un obxectivo máis amplo de Antonio Gala, que dende os
primeiros anos sesenta xa vive en exclusiva de escribir. Nun tempo en que a
televisión se populariza moi rapidamente Gala dí: «Me doy cuenta de que la manera de comunicar es la prensa,
todavía más que el teatro, porque hay gente que no va al teatro y que sin
embargo, sí lee, y la televisión para comunicar de verdad con el pueblo... el
interés en escribir en una prensa muy leída, y la televisión son porque los
considero como dos métodos inmediatos de conectar con el pueblo...» E nese
contexto están estas colaboracións de Antonio Gala con Televisión Española que
lle reportarán enorme popularidade. Destacan: Al final la esperanza; 4
conmemoraciones: Eterno Tuy, Auto del Santo Reino, Oratorio de Fuenterrabía,
Retablo de Santa Teresa; para celebrar o ano santo compostelán: Cantar de Santiago para todos;
e dúas interesantes series tituladas: Si
las piedras hablaran y Paisaje
con figuras.
Noutra entrevista Gala manifesta: «he procurado que por lo menos,
conozcamos algunas cosas. Cosa de este sitio en que vivimos y que se llama en general
España. Cosas de gentes que nos han hecho ser como somos; de españoles que nos
fueron haciendo así: españoles (...) me parece de verdad esencial que el
español reconozca su pasado para que aprenda a convivir con su presente y con
su futuro. El pasado se nos ha enseñado de manera muy mala, de una manera
triunfalista y falsa. Los españoles no conocen como han llegado a ser lo que
son, entre otras cosas porque no son, porque no saben lo que son...»
Esta peza teatral se
enmarca dentro deste contexto da traxectoria de Antonio Gala, e podemos afirmar que é unha das escasísimas pezas teatrais que ten a Tui como protagonista, xunto co
famoso Entremés famoso en que se contiene La contienda que tuvieron los
labradores de la provincia de Caldelas con los portugueses, sobre la pesca del
río Miño do ano 1671 e que é a primeira peza teatral escrita en galego (xa
en Tudensia falamos da mesma: http://tudensia.blogspot.com/2008/12/caldelas-protagoniza-primeira-peza-de.html).
Esta obra teatral como
o propio Antonio Gala sinala na presentación do libro “4 conmemoraciones”: “en
la hermosa Galicia verdeazul, el Padre Miño nos narra -con su agua, la misma de
siempre y siempre diferente- la crónica de Tuy”.
A obra teatral se
estrutura en sucesivas escenas sempre co “Padre Miño” como elemento permanente
e referencial. Na primeira escena está con Diomedes, na segunda aparece no
escenario Witiza e de seguido Don Rodrigo xunto co bispo Opas e Paio (D. Pelayo
iniciador da Reconquista). Continua avanzando a obra, como o Miño, coa presenza
das tres raíñas Urraca que nos conducen ata o noso Corpo Santo, San Telmo, e
logo a Pedro Madruga e o bispo Diego de Muros. Tamén sae a escena o Abade do
Couto, heroe da guerra contra o francés, e finaliza cun encontro entre galegos
e portugueses sempre na presenza do Pai Miño.
Este Pai Miño que, xa
no final da peza, proclama:
Me emocionaron estos
gallegos míos y lloré como un niño. Francia salió de Tuy, pero quedó al salir
sus arrabales. Corrieron malos días. Yo quiero a mis gallegos lo entendéis. Me
llaman Padre Miño. No mis ríos: los hombres son mis hijos. Nunca les he
faltado. Durante centurias han jugado conmigo como un caballo de cartón. Me ha
cruzado barcas; han pescado mis sábalos, mis angulas, mis salmones rosados; se
ha venido a besar a mis orillas: me han ceñido con puentes. ¡Ah mis puentes!
Esbeltos y rotundos. Puentes de sillerías bien labradas... Pero hay uno al que
amo sobre todos. Uno sólo de hierro, al que, en vuestro lenguaje que no
comprendo bien, le llamáis Puente Internacional. Me lo pusieron prieto sobre el
lomo, ahora para morir. No me molesta, no: me gusta pasear mansamente a la luna
o al sol, debajo de él. Me apoyo en sus pilares. Creo que es un bello sitio para
una cita de los novios de siempre: Portugal y España. Hace casi cien años que
ya paso y lo reflejo. Cada día arqueo bien el cuello y la grupa por él, que se
me encuentre hermoso. Yo quiero a mis riberas a las dos: ya sabéis: este vaivén
Meus
ollos van por lo mare
mirando
van Portugale;
meus
ollos van por lo río,
mirando
van meu amigo.
Sirva esta referencia á
obra teatral “Eterno Tuy” para divulgar a súa existencia, descoñecida para
moitos, e incentivar aos numerosos afeccionados tudenses ao teatro amador para
a súa representación, pois esta peza que nos aproxima á nosa historia estou convencido
resultaría de gran interese para tudenses e visitantes.
En numerosos lugares
unha representación teatral de similares características constitúe un atractivo
cultural e turístico que enriquece a oferta da localidade e contribúe a unha
maior valorización da nosa historia e patrimonio.
Para todos feliz día do libro 2020!
Para todos feliz día do libro 2020!
Aquella no fue la única ocasión en la que el "Jefe del Estado" (eufemismo por dictador) visitó Tui. Fue, en todo caso, la única vez en que lo visitó oficialmente en calidad de Jefe del Estado.
ResponderEliminarGracias pola precisión, pero descoñezo se Franco visitou algunha outra vez Tui (ten noticia dalgunha outra?), non así a súa muller Carmen Polo que visitou en diversas oportunidades algun establecemento comercial, como o de Rogelio na Corredoura. O de Xefe do Estado era para remarcar que ao longo dos séculos Tui no recibiu a visita de ningunha máxima autoridade do Estado; na cualificación que merece o xeneral Franco certamente concordamos.
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