Facemos hoxe un alto na serie de "posts" sobre os diversos parlamentarios naturais da nosa cidade ou radicados nela ao longo dos séculos XIX e XX, para ofrecer outra temática nesta oferta diara que dende "Tudensia" achegamos a todos os nosos seguidores neste tempo de confinamento e crise que vivimos.
Un 27 de abril de 1968
celebrouse en Tui a primeira edición da festa gastronómica dedicada á angula do
Miño na nosa cidade, cúmprense pois 52 anos deste evento gastronómico
celebrado, agás algunha pequena interrupción, na nosa cidade coincidindo coas
festas patronais de San Telmo. Unha alongada traxectoria para esta celebración
dedicada á exaltación do “meixón”, que é como, nestas terras miñotas,
denominamos ás angulas. Durante este medio século as angulas pasaron de ser un
produto que comezaba a ser valorado gastronomicamente e que iniciaba tamén a
súa produción en viveiros a ser na actualidade un produto moi escaso no río e a
un prezo completamente desorbitado debido, segundo contan, á demanda do mercado
oriental e ao seu risco de desaparición do Miño.
Na memoria dos tudense
conservamos a tradición de que as angulas se collían a manchea dende a propia
ribeira, sendo o peixe menos valorado, que sobraba en todas as mesas, ata o
punto que servían para alimentar ás galiñas do curral doméstico. Andando os
anos a produción industrial, a degradación do río e a comercialización en
mercados como o nipón, levaron a que a angula acadase un prezo inalcanzables
para calquera bolso.
Recuperamos hoxe neste
post a memoria da primeira celebración desta festival gastronómico no ano 1968,
celebrado o domingo seguinte á festa de San Telmo, en concreto o domingo 27 de
abril.
Recollemos do Boletín
Informativo do Centro de Iniciativas y Turismo de Tuy o programa desta
primeira “Fiesta a la angula”:
A
las 9 de la mañana se anunciará el comienzo de los festejos con una salva de bombas, a continuación la
típica Treboada Os Trovadores de Mallada recorrerán las calles de la ciudad
A
las 13 horas, con una salva de morteros se anunciará la apertura del Gran
Certamen
A
las 14 horas comida en los Comedores del Hogar Fray Rosendo Salvado
A
las 20 horas dará comienzo en el paseo de Calvo Sotelo una gran verbena
amenizada por la Orquesta Iberia que durará hasta altas horas de la madrugada
Esta celebración se
enmarca nun momento que xorden outras iniciativas como foi o caso da festa da
lamprea de Arbo que foi creada no ano 1961, ou anteriormente a festa do Albariño
de Cambados fundada en 1953, ou a romaría viquinga de Catoira creada en 1961...
Tui vivía neste tempo unha época de grande dinamismo coas obras de restauración
da Catedral e do conxunto histórico, declarado como monumento no ano anterior.
Neste ano 1968 se culminan as obras da catedral e se inaugura o Parador de
Turismo “San Telmo”. Neste contexto hai tamén nestes anos un intento de
relanzamento das festas patronais coa celebración con diversos acontecementos
deportivos: proba ciclista, rallye San Telmo, etc. Ao que se incorpora este
festexo gastronómico.
Os promotores destas
actividades, e tamén por conseguinte deste "1 Festival a la angula" é a Comisión de festas que está presidida por Benito Morais
Martínez xunto as seguintes persoas:
- Nazario Araujo García
- Juan Valverde Domínguez
-
Manuel Besada Lemos
-
Manuel Martínez Gonda
-
Ildefonso Fernández Losada
-
Laureano Durán García
-
José Antonio Cendón Estévez
-
Nicolás Zoilo Míguez
No número de marzo de
1968 do citado Boletín figura tamén un artigo de Eliseo Alonso que reproducimos
de seguido. Eliseo Alonso (Goián, 1924 –
Cuba, 1996) tiña retornado a Galicia, dende Buenos Aires había escasos anos e
iniciaba neste tempo as súas múltiples colaboración xornalísticas e a súa
dedicación investigadora en torno a etnografía do Baixo Miño. Eliseo Alonso
estará vinculado durante moitos anos á celebración da festa do meixón,
escribindo innumerables artigos sobre esta temática.
PRIMERA
FIESTA A LA ANGULA
Este año,
por el San Telmo patrón, se celebra la “I Fiesta de la angula”. Sobre la
generosa mesa, el amplio mantel romero se extenderá en el Tui fluvial y
catedralicio, con campanas derramadas sobre el Miño y el sabroso recorrido de
una ruta tabernaria con le fesco bodegón
de los peces de nuestro río mayor.
Si durante
la coquinaria fiesta, a usted le toca por vecino de mesa un inesperado comensal
de circunstancias, y no tiene de que hablar, puede hacerlo sobre la angula.
Brevemente, para que el otro no coma mientras usted parla, dígale lo que está
comiendo o como se pesca.
Por si
hubiere escrúpulos en yantarlas, conviene reafirmar que la angula es la anguila
sin la “i”, esa “i” fina, huidiza y culebreante, que al parir la angula en el
Mar de los Sargazos, se convierte en el “meixón” dicho se ahora en nuestro
lenguaje bajomiñoto. Este tema aun puede dar origen a discusiones; ya se
discutía en tiempo de Aristótoles, hasta que los biólogos que saben algo más
que nosotros, lo han resulto. Repitamos, angula y anguila son dos edades
distintas y un solo pez.
En las
noches procelosas que entran por la barra del Miño, cuando el mazarico diluye
si piar asustado entre el vendaval que revuelve la corriente del río, pasa la
angula. Siempre eligen, para el pescador, estas desapacibles, desviándose de
las correntadas centrales para aproximarse a las orillas donde son capturadas.
Corre el
“meixón”. Los anguleros surgen de la lluvia envueltos en sus abstractas capas
de junco y ropas de agua como inesperadas apariciones. Portan en sus manos esos
inapagables faroles del miedo, que muchos han confundido, asustados, con la
visión de una Santa Compaña fluvial. Por esta irresistible atracción a la luz,
un buen lugar para pescarlas es el Puente Internacional, que brinda las mayores
capturas.
Se pescan
con un salabre de maya muy tupida, que por aquí llamamos “arrastrón”, desde
tierra o desde una chalana, de un modo semejante a como si se estuvieran
colando las aguas. Corre el “meixón” y el angulero tampoco ha de detenerse
nunca en la oportunidad del banco que pasa.
Después
de estas nociones, si usted quiere que su vecino de mesa nos las coma, en favor
suyo, háblele de la similitud de la angula con las lombrices, o de lo que decía
Aristóteles, que proceden de las grandes podredumbres de la tierra o, mejor
aún, de esa creencia que asegura que la angula es un híbrido de anguila y de
culebra. Estos temas dan buenos resultados.
Pero si
no fuese así, y por culpa de la gula que ocasionan, su vecino embadurna la faz
-cosa muy frecuente al comer angulas- procure ingeniárselas para decírselo discretamente.
Deje caer su servilleta y luego límpiese usted primero (es muy posible que le
imite); ofrézcale un cigarrillo; incítele a beber de nuevo: háblele de una
pomada, que parece salsa, buena para los sabañones, etc., pero nunca se lo diga
directamente si acaso recuérdele que son de un comer un tanto difícil, como los
“spaghetti”…
Mientras
tanto los comensales de esta primera fiesta de la angula, que es también el
primer homenaje que se tributa a este pez, habrán llegado a un punto de euforia
feliz, y ya habaklarán de todo, tras haber dado buena cuenta de las modalidades
anguleras “a la tudense”, “a la vasca” o a la “moda del bajo Miño”, con
cebolla, aceite, pimentón y guindilla, en sus cazuelas de barro y con el
artesano tenedor de madera.
Eliseo Alonso.
No
número de abril-maio de 1968 figura neste boletín un solto (que reproducimos) que valora positivamente esta primeira edición da festa do meixón:
Fiesta de la Angula
Es indudable que este primer festival de la angula, fue
un significativo prólogo de lo que puede llegar a ser, ya que su éxito fue el
éxito de la madurez condimentado con la sobrasa juventud.
Una nota que llamó la atención fue la gran afluencia de
forasteros a este bautizo de la angula, a la que pronosticamos un futuro
venturoso, que repercutirá favorablemente en el buen nombre que ya por sí,
tiene la angula del Miño.
Nuestra felicitación y estímulo a los organizadores
Así pois esta
iniciativa de 1968 tivo una prolongada continuidade que chega ata os nosos días
e que, con diversos avatares e transformacións para adaptarse ás novas
circunstancia e demandas do público, continua presente na actualidade no
programa festivo tudense. Os mais de cincuenta anos de traxectoria teñen
consolidado á festa da angula como un referente da cidade de Tui e
que debe ser aproveitado, con intelixencia, para a promoción da gastronomía
tudense baseada especialmente na ampla gama de produtos do río Miño. E tamén para
reivindicar o mundo da restauración tudense, con magníficos profesionais e
excelentes cociñeiros e cociñeiras que reclaman un recoñecemento ao seu alongado
e, tantas veces, anónimo traballo entre os pucheiros pero que tanto aportan no ámbito
turístico á nosa cidade.
Hoxe a gastronomía é
valorada como unha parte do patrimonio intanxible dun territorio que contribúe
ao seu posicionamento e a súa promoción como recurso turístico. Lamentablemente
a pandemia do Covid 19 que agora padecemos obriga a suspensión da celebración
neste ano 2020, pero a festa do meixón forma parte da nosa memoria local e da
imaxe de Tui cara ao exterior, que precisamos relanzar con novos esforzos e
ilusión cando superemos este período de confinamento e crise.
Ola
ResponderEliminarAlgunha información sobre os autores dos carteis da Festa da Angula? Alguén sabe quen era o que asinaba no cartaz de 1970, Alberto Cruz?
Grazas