Ir al contenido principal

Feliz día de San Telmo, co pregón de 1987 de Ángel Luis Vázquez de la Cruz

A inmediata celebración da festividade de San Telmo, patrono da nosa cidade, é unha marabillosa oportunidade para felicitar dende este modesto blog a todos os nosos seguidores. Aínda que sen esquecer ás vítimas da Covid neste longo ano de pandemia, asi como aos que tiveron e teñen esta enfermidade e a cantos teñen traballado, dende a súa actividade profesional o dende o seu compromiso persoal, por superar esta crise sanitaria e por facilitar a vida de todos nós. Para todos que San Telmo nos coide pois como di o seu himno: Ayúdenos tu mano las olas a surcar.

Cripta da Igrexa tudense de San Telmo, onde a tradición sinala o seu falecemento

Achegamos a nosa felicitación cun fermoso texto do médico e escritor tudense Ángel Luis Vázquez de la Cruz.  O texto do pregón das festas de San Telmo do ano 1987 que zumega querencia pola nosa terra e que conserva, pese a tempo pasado, a cálida escrita chea de retranca que caracteriza á obra literaria de Ángel Luis Vázquez de la Cruz. Nado en Tui no ano 1942, estudou medicina na Universidade de Santiago de Compostela, dedicándose profesionalmente a este actividade. Comezou no Hospital Municipal de Vigo,  completou a súa especialidade no Hospital do Vall d’Hebron de Barcelona como pediatra e posteriormente como neonatólogo. Dende 1974 ata a súa xubilación desenvolveu a súa actividade na Coruña, onde, como director, participa na fundación e posta en marcha do Hospital Materno-Infantil “Teresa Herrera”.


Pero, paralelamente, á súa dedicación sanitaria mantivo dende época de estudante colaboracións literarias diversas. Os seus primeiros escritos foron publicados no afamado xornal vespertino de Compostela “La Noche” ao que seguirían relatos e artigos en xornais e revistas como “Bravú” e “Luzes” ou en modestas publicacións tudenses como o “Boletín do Centro de Iniciativas e Turismo” de Tui ou diversos libros das festas patronais.

Escribiu ademais o guión da película -premio Ramón Dagá de cine social en 1975- “A Romeria da Morte”, dirixida polo tudense Alberto Estévez Piña, recentemente falecido.

No ano 2010 publicou un fermoso libro de relatos, “Luz de Tebra” que recomendamos va todos os nosos lectores. Como dixo o escritor Eduardo Galeano, “Ánxel acepta ser llamado doctor aunque él cura contando”.

O texto deste pregón das festas de San Telmo de 1987 é unha boa mostra da capacidade narrativa de Ángel Luis Vázquez de la Cruz e da súa habelencia para recoller oe mostrar o espírito da nosa cidade

 

Tui: cidade limite (*)

Ten a palabra Tui resonancias inmediatas de fronteira, só os que coñecen ben a cidade saben ata que ponto iso tamén é verdade no sentido de límite; un límite no que  se cruzan a realidade e os soños. Como si nos seus vellos ollos permanecera todo o que foi pasando en miles de anos. Tui é unha e moitas cidades ao mesmo tempo. É, ademais, un retablo barroco de paisaxes, de climas, de aromas, de xentes.

Esta armonía de contrastes conta cun santo patrono moi especial e representativo: San Telmo. Un aristócrata que se apelida González, como calquera; un cabaleiro que botou pé a terra para facerse monxe, e as súas pobres sandalias campesinas levaríanno mais lonxe que o seu cabalo de capitán: Trouxerenno a estas terras tan distintas ás da súa infancia, terras ás que lle acabaría por entregar a súa propia morte que, como está escrito, pode ser mais que a propia vida.

Aquí amou, sofriu, tivo febres e navegou sobre a fraxil nave do seu manto o que había se ser o patrón dos mariñeiros. Él, que nacera nas chairas casteláns esquecidas para sempre do mar, xa tiña entón decidido deixar a épica pola lírica, a recta pola curva, a claridade pola bruma.

Un santo orixinal que nado en terras lineales e escuetas, repousa baixo as formas frondosas dunha igrexa de estilo manuelino. Un santo con humor que tendo prometido salvar a Tui das tormentas permitiulle a un raio desmandado que desbaratase o seu propio campanario; a xente, lonxe de perderlle a fe ou o respeto, tomou o asunto como unha tolería de tudense.

Santo tan complexo non podía deixar as súas reliquias o albur do destino dunha cidade calquera. Ollade a Tui. Ollade a Vella Señora: Alta, adusta -soberbia dixo Camoens- na colina. Un xesto hierático de pedra que, non obstante, se deixa trepar por buganvillas e limoeiros. Finxe indiferencia e mesmo desdén o tráfico incesantes de bacallaos e toallas; pero mira de reollo porque a súa entraña mediterránea vibra tamén coa vitalidade do comercio. Alta dama de nidios perfiles, pero amante asi mesmo das evanescencias de acuarela nas tardes de choiva. Cidade forte, cidade de guerra que cerra un país; e, ao mesmo tempo, umbral, man aberta ao outro lado do río.

Tui é ademais clima: moitos climas. Lugar de feroces invernos de vento sur, pero tamén de victoriosas primaveras; de verán de cal e febre sobre as veigas adormecidas; e de outonos dilatados e transparentes cuio naufraxio de follas leva o río.

O río. Sempre o río. Filla do río. Señora do río. Él, o Miño, baixa con apresuramento de neno ata as mesmas portas da cidade. Alí sosega, amplíase, faise vello e faise sabio. A un tempo vaise e quédase, une e separa, da vida e mata. E ofrece o mellor do seu ventre -o meixón- nas noites mais turbulentas. Noites de tormentas, de mareas vivas, de lúas mortas. Noites nas que a xente baixa a súa beira con candelas nunha sorte de adoración primitiva e frenética.

Mirade o grande val: os cumes do Aloia e o Faro, as cidades frente a frente, o río durmindo abaixo: todo parece ter brotados dun estasis da Terra.

Pero Tui é, ademais, una cidade de camiño: coñece e ama ao viaxeiro, a súa canción e o seu afán. Pero é tamén unha trampa para os que deixaron un momento a súa ansiedade de camiñantes e sucumben a tentación de perderse no feitizo das rúas que se derraman desde a Catedral. A severidade da pedra, o silencio reverencial das prazas e praciñas: a historia atrapada na maraña de rúas sempre a punto de desplomarse hacia o abismo. E dos abismo, a cada pouco, o destelo virxinal do río.

O viaxeiro tentará de descifrar o enigma dunha cidade que permanecerá xa para sempre na súa memoria facéndolle señas dende unha nostalxia nova que o obrigará a voltar.

Otero Pedrayo comparaba a Tui cun froito, e engade estas fermosas palabras: É unha cidade rematada, completa. Os silencios de arestora fan medrar a impresión, cecais angustiosa, de cousa perfecta”.

Tal vez sexa esa angustia a que nos leva a unha pregunta: ¿Existe de verdade esta cidade, ou é un soño da nosa tolería de tudenses?

Eu creo que sí; eu creo que existe. Somos nos os que somos un soño de Tui.

Angel Luis Vázquez de la Cruz

 

(*) mantemos a escrita do autor.

Comentarios

Publicación populares

A fábrica de galletas "La Peninsular"

Temos sinalado neste blog en diversas oportunidades o descoñecemento que posuimos da historia contemporánea de Tui fronte a outros períodos históricos moito mais investigados que a nosa historia mais recente. Aspectos como a vida política tudense na primeira metade do século XX seguen esperando un achegamento como tamén os procesos e dinámicas socias desenvolvidos no noso territorio. Hoxe ofrecemos en Tudensia un post sobre a fábrica de galletas “La Penínsular” que abrangue case medio século da vida económica tudense. Achegamos a información ofrecida polo profesor de historia económica da Universidade de Santiago de Compostela, Angel Ignacio Fernández González, no seu blog “Galicia Agraria” nun documentado post sobre a industria de galletas en Galicia nos principios do século XX. Aportamos a rica e moi completa información que achega profesor Fernández algunha pequena referencia da nosa autoria colocadas como notas. http://galiciaagraria.blogspot.com.es/2012/03/gall...

A lenda do túnel baixo o MIño

As lendas ou narracións populares, transmitidas oralmente, relatan xeralmente acontecementos ficticios que se teñen por reais, en moitas ocasións mesturados con feitos históricos. Pola súa capacidade de evocación, pola súa transmisión xeracional as lendas conforman un acervo do que chamamos patrimonio inmaterial que cómpre recoller e preservar. Na nosa cidade conservamos varias lendas vencelladas ao caracter histórico da nosa localidade, ao seu caracter fronteirizo e consecuentemente a súa fortificación fronte aos posibles invasores. A máis asentada no imaxinario colectivo tudense é a relativa ao “túnel” que comunica Tui coa outra beira do Miño, coas terras de Valença. Resulta moi significativa esta lenda pois testemuña como na mentalidade dos tudenses a fronteira e a súa condición de limite, de aillamento fronte ao estranxeiro era superada polas nosas xentes que a través do túnel escapaban destas “imposicións” e mantiñan a comunicación coas terras irmáns que as estructuras políticas ...

Agrarios tudenses en "El Agrario" de Buenos Aires de 1923

Fundadores da "Sociedad Agraria" de Paramos (en pose para El Agrario) De esquerza a dereita b(en pé), cidadáns Hermenegildo Gándara Estévez e Manuel Alem; sentados Simplicio Fernández Rivas, Hermenegildo Alem Rocha e Jesús Fernández Rivas Temos comentado en numerosas oportunidades neste blog o escaso coñecemento que posuímos sobre a historia mais recente do noso concello. Entre os episodios que conforman este período histórico máis recente está o movemento agrarista que na última década do século XIX e nas primeiras do pasado século mobilizou aos labregos de Galicia na procura do acceso á propiedade da terra (ata daquela os nosos campesiños eras foreiros, tiñan o usufructo inmemorial dunhas leiras que non eran súas) e consecuentemente a mellora das condicións de vida destas masas populares. Será o movemento agrarista o que adquira neste anos un progresivo protagonismo fronte ao caciquismo conservador que dominaba a vida política da comarca de Tui coa figura ...

A Semana Santa tudense e as súas posibilidades

Xa na noite do Venres Santo xorde de novo unha reflexión sobre a Semana Santa tudense, pois quizais na nosa cidade non chegamos albiscar as súas potencialidades como elemento que forma parte do noso acervo patrimonial que temos a responsabilidade de conservar, sen privala da súa dimensión relixiosa, e dende esta valorización é tamén un posible recurso turístico para Tui, pois poucos lugares de Galicia teñen unha riqueza similar nestas xornadas. Neste mesmo blogue temos sinalado que inmediata celebración das festas patronais de San Telmo distorsiona a visión destas xornadas de celebración do misterio pascual de Xesús, configuradas como un preludio das festas e, consecuentemente, infravaloradas non xa na súa dimensión espiritual senón na súa significación cultural. Cómpre valorizar as actividades litúrxicas ou para-litúrxicas destas datas, pois, independentemente da súa significación relixiosa ou espiritual, conservan requintadas expresións da nosa historia colectiva da que somos...

"A Trapa" a segunda cova granítica máis grande de Europa descoberta en Ribadelouro

O pasado sábado 9 de abril nunha conferencia pronunciada en Tui Clube Espeleolóxico “Maúxo” presentou un descubrimento certamente importante: “A Trapa” a segunda cova granítica máis grande de Europa, que se atopa na parroquia de Ribadelouro nas abas do Monte Aloia. Un descubrimento de especial relevancia para a xeoloxia e para a arqueoloxia da nosa terra, e que incrementa o valor que sa posuía esta zona inmediata ao Parque Natural do Monte Aloia. Cómpre agora impulsar o proxecto de ampliación territorial deste Parque abranguendo a Serra do Galiñeiro –por certo, ameazada na actualidade pola prevista instalación dun parque eólico-. Felicitamos ao Clube Espeleolóxico “Maúxo” polo seu labor e por aportarnos este relevante descobrimento. Achegamos un artigo publicado no día de onte na edición Galicia de “El País” como información sobre este achado. Una trampa de 1.200 metros Expertos descubren la segunda cueva más grande de Europa en O Galiñeiro SARA VILA - Santiago - 21/04/2011...

Ricardo Blanco Cicerón

O pasado martes 15 de decembro foi inaugurada no Museo do Pobo Galego, en Santiago de Compostela, unha exposicion que co titulo de “Olladas dunha época” recolle unha escolma das fotografias do chamado “Fondo Blanco-Cicerón” que se custodia no devandito Museo. Como podemos comprobar na portada do catálogo que acompaña a este “post” a cidade de Tui é unha das protagonistas desta mostra que amosa unha selección das fotografías que conformaban a colección de Ricardo Blanco-Cicerón (Tui 1844 – Santiago 1926). Son na súa meiranda parte instantáneas da época do cambio de século, entre 1890-1910, e que respostan ao interese coleccionista de D. Ricardo que conformou ao longo da súa vida a, posiblemente, a máis ampla colección de caracter cultural que teña existido en Galicia: obxectos prehistóricos, artísticos, etc. que nutren hoxe en boa medida os museos da nosa terra. Esta mostra organizada conxuntamente polo Museo do Pobo Galego e o Centro Galego de Artes da Imaxe poderá ser visitada ...

Yzquierdo Durán, ilustrador tudense. Breve noticia.

Jose Yzquierdo Durán foi un popular ilustrador que radicado en Madrid realizou, nas primeiras décadas do século XX unha prolífica producción en todo tipo de publicacións, tanto periódicas como en libros. Son moi escasas as noticias sobre a súa traxectoria que poidemos acadar non así imaxes da súas obras, que ocupan as portadas de numerosas edicións das segunda e terceira décadas do pasado século. O erudito Manuel Fernández-Valdés no seu excepcional libro “Familias antiguas de Tuy” nos informa que Jose Izquierdo Durán era fillo do avogado tudense José Izquierdo Sarmiento, que foi secretario do Concello tudense, e de Concepción Durán Mera, dunha familia de longa tradición na cidade. Tiveron tres fillos, Celso, que foi crego ocupando, entre outras, a parroquia de Piñeiro, Pilar, que foi directora moitos anos do “Hogar Rosendo Salvado” dependente do Auxilio Social nos anos da ditadura, e José, de quen hoxe nos ocupamos. José Izquierdo Durán naceu en Tui no anos 1890 e desenvolveu en Madrid...