A Semana Santa tudense
ten sido obxecto de atención deste blog en diversas oportunidades reivindicando
a súa alongada tradición e a súa consideración como parte do noso patrimonio
cultural, neste caso de carácter intanxible pero non por elo de menor
importancia e significación. Poden consultarse en: http://tudensia.blogspot.com/search?q=Semana+Santa
Neste ano 2020 en que,
por vez primeira, as cerimonias desta semana maior do calendario litúrxico non
poderán realizarse por mor das restriccións establecidas pola pandemia do
Covid19 resulta aínda máis necesario reivindicar ao seu valor e a súa tradición.
O xornal tudense e
católico “El Eco del Miño” recolle nas súas paxinas unha ampla descrición dos
actos programados co motivo da Semana Santa ou Maior a celebrar na nosa cidade no
ano 1880 e que publicamos para comprobar que máis aló dos cambios de horarios,
promovidos coa reforma litúrxica do Concilio Vaticano II, en boa medida o
contido das celebracións da Semana Santa tudense se conservan logo de 120 anos,
conservando unha tradición que ven de tempos medievais como xa temos recollido
noutras entradas deste blog.
Esta perennidade temporal é un dos grandes valores deste cerimonial, que expresa unha parte substancial do noso patrimonio cultural inmaterial.
Esta perennidade temporal é un dos grandes valores deste cerimonial, que expresa unha parte substancial do noso patrimonio cultural inmaterial.
Reproduzo de seguido o
devandito programa engadindo algún comentario que posibilite unha
contextualización o explicación das diversas cerimonias destes días.
PROGRAMA
DE LAS FUNCIONES DE LA SEMANA SANTA, REPARTIDO POR EL ILTRE. AYUNTAMIENTO DE
ESTA CIUDAD
Domingo
de Ramos
A las
nueve de la mañana de este día después de bendecir los ramos el Excmo e Ilmo.
Sr. Obispo con la mayor solemnidad en la S.I.C. (Santa Iglesia Catedral) y
distribuirlos al Ilmo. Cabildo y clero asistentes, tendrá lugar la procesión de
las Palmas que significa la entrada de Jesucristo en Jerusalén. Concluida ésta,
seguirá Misa Conventual en que se canta la Pasión y lo mismo en los días
siguientes.
A las
tres de la tarde se verificará en la misma Santa Iglesia, la ceremonia
significativa de arrastrar el Pendón.
Esta
cerimonia aínda se conserva en bastantes localidades de España, se consiste
nunha acto de rendición de honras; supoño que neste caso o Pendón da Corporación
Municipal arrastrábase polo chan do templo catedralicio rendendo honras no
inicio da semana maior do cristianismo. É unha cerimonia propia dos cortexos
procesionais de época barroca e realizábase en numerosos lugares. Por exemplo,
o Concello de Bilbao nas súas ordenanzas da vila de Bilbao de 1797 recolle esta
cerimonia na tarde do Venres Santo, en concreto na procesión do Santo Enterro.
A las
cuatro de la tarde, la Venerable Orden Tercera de San Francisco sacará
procesionalmente la imagen del Ecce-Homo de la Iglesia del Seminario, á cuyo
regreso se pronunciará un discurso alusivo a aquel misterio.
Esta procesión deixou de celebrarse ha xa bastante
décadas e foi substituída pola procesión co Santo Cristo da Agonia o V Domingo
de Cuaresma. Era unha procesión na que participaban exclusivamente os homes e
que pérdeuse nos últimos anos da década dos sesenta do pasado século. Anos
despois a imaxe do Cristo da Agonía, que foi creada para estar colocada sobre a
rexa que separaba o coro do presbiterio da catedral, foi incorporada á chamada
procesión dos Pasos do Venres Santo.
Miércoles
Santo
A las
cinco de la tarde se cantarán Maitines solemnes en la S.I. Catedral con
asistencia del Exmo. Sr. Obispo y Cabildo las Lamentaciones a toda orquesta y
un solemne Miserere.
Jueves
Santo
He aquí
el día quizás más grande del año en que la Iglesia exhibe todo el lujo de su
grandeza, para solemnizar la institución del Santísimo Sacramento de la
Eucaristía.
A las
ocho de la mañana el Excmo. Sr. Obispo vestido con los ornamentos más preciosos
que contiene el rico vestuario de esta Santa Iglesias Catedral celebrará una
solemne Misa Pontifical a toda orquesta en que distribuye la Sagrada Eucaristía
a los Sres. Capitulares, al clero y a todos los dependientes de la misma. Los
doce pobres, representación de los doce apóstoles del Salvador, la suntuosidad
de las ceremonias sagradas, la riqueza de los ornamentos, y los sentidos
acentos de la música, todo contribuye a realizar la sublimidad de tan piadoso
acto.
Terminada
la Misa tiene lugar la consagración de los Santos Oleos, conduciéndose en
seguida procesionalmente la Sagrada Forma al Monumento mientras la Capilla
canta un majestuoso e inspirado Motete. Desde aquel momento quedan expuestas a
la veneración pública, los vistosos Sagrarios de todas las iglesias de la
población.
Na actualidade a ceremonia da consagración dos Santos
Oleos celébrada na maña do Mercores Santo na catedral tudense, para facilitar a
presenza dos párrocos de toda a diocese que, renovan a súa consagración
presbiteral e recollen os novos óleos cos que impartirán os sacramentos do
Batismo e a Unción de enfermos ao longo do ano.
A las
doce, tiene efecto en el Palacio Episcopal, la Sagrada Cena, en que el Prelado
preside a los doce pobres que en traje especial le acompañan a la mesa servida
por sus familiares; representación de la Cena Pascual en que el Salvador comió
por última vez con sus discípulos antes de su Pasión santísima.
A las
tres de la tarde se celebra el Lavatorio en la S. I. Catedral con una plática
alusiva a tan grandioso acto. El Excmo. Sr. Obispo, lavando los pies á los doce
pobres representa a Jesucristo en el acto de lavar los pies a sus discípulos.
Esta augusta ceremonia que se repite todos los años en las Catedrales y en el
regio Alcázar de los reyes está llena de sublimes máximas y encierra una
humildad profunda y una caridad verdaderamente evangélica.
A las
cinco de la tarde se cantan las Lamentaciones como el día anterior.
O canto das Lamentacións do profeta Xeremías era
realizado na oración litúrxica dos días do Triduo Sacro e por extensión na Semana
Santa, corría a cargo da Capela da catedral tudense.
Aínda que non figura no programa dende 1818 a Irmandade
do Doce Nome de Xesús e Santa Casa de Misericordia prepara na capela da
Misericordia a representación da Horta da Oliveiras.
Viernes
Santo
Desde el
día anterior la música forma una pausa melancólica; los sagrados cánticos se
interrumpen; el sonido de las campanas enmudece, para dar lugar a la meditación
de los augustos misterios que van a celebrarse.
Ya el sermón
de la Pasión pronunciado a las seis de la mañana en la S.I.C. prepara los
ánimos de los que van a presenciar el misterioso drama del Gólgota.
A las
ocho, después de las Horas canónicas, el Excmo. Sr. Obispo vestido con ornato
negro ofrece al público la adoración de la Cruz y terminada esta, es recogida
procesionalmente la Sagrada Forma del Monumento.
A las
diez la V. Hermandad de la Misericordia celebra el piadoso espectáculo
denominado el Encuentro, en la plaza Consistorial, con sermón patético alusivo
al objeto; terminado el cual, son conducidas las Santa Efigies por las calles
con música religiosa, banda marcial y escolta.
Como podemos comprobar nas fotografias o sermón do
Encontro celebrábase na Praza do Concello que ofrecía, daquela, mellores
condicións que a Praza de San Fernando pois tiña menor superficie que
actualmente (o Hospicio -actual delegación de Facenda- ocupaba una maior volume
na praza) e amais había arbores nesta Praza de San Fernando.
A las
tres de la tarde se verificará la solemne ceremonia del Descendimiento de la
Cruz N.R.J. (Nuestro Redentor Jesucristo) en la Iglesia de Santo Domingo con
sermón, terminado el cual tendrá lugar la procesión del Santo Entierro en una
estensa carrera hasta la Iglesia del Seminario.Al
reseñar tan vistoso espectáculo, no podemos omitir las variadas figuras que se
exhiben al público, y que representan pasages, memorias y personages bíblicos
que dicen una relación más o menos directa al Salvador y preceden a su Sagrada
Efigie colocada en una preciosa urna (…) Esta procesión es la más distinguida
entre las poblaciones de nuestros contornos; y a la que, presidida por la
Autoridad Civil con asistencia de todas las Corporaciones, acompañará una
escolta y la banda de música del Batallón de Cazadores de la fronteriza plaza
de Valenza.
Sobre esta procesión e o seu contido publicaremos un post
nos vindeiros días.
Y a las
siete y media de la noche, se pronunciará un sentido discurso en la S.I.C.
dedicado a la Soledad de la Virgen, cantándose en seguida un solemne Stabat
Mater á toda orquesta.
Este sermón pronunciase na actualidade á primeira hora da
maña do sábado Santo na catedral onde chega a procesión de Nosa Señora Dolorosa
que sae da igrexa de San Francisco, nunha cerimonia na que participan
exclusivamente mulleres. Tamén ata os anos setenta a procesión do Santo
Enterro esta reservada para o homes en exclusiva.
Sábado
Santo
A las
ocho y media de la mañana, se celebran en la misma Iglesia las solemnes
ceremonias de la bendición del fuego y del agua lustral, y seguidamente la misa
de Aleluya á toda orquesta con repique general de campanas.
Este é o cambio máis substancial producido na liturxía da
Igrexa, ao recuperar xa Pío XII no ano 1952 a celebración da Vixilia Pascual, como centro do Tríduo Sacro a celebrar logo do solpor do sábado para o domingo. Unha reforma litúrxica que culmina o Concilio Vaticano II que recupera a Pascua como o elemento central das celebracións non xa da Semana Santa senón de todo o ano litúrxico. Desta forma, fica o Sábado Santo como unha xornada sen cerimonias ou desfiles
procesionais (agás o xa comentado de Nosa Señora Dolorosa).
Domingo
de Resurrección
En este
día, en que se oyen ya los cantos de júbilo y regocijo, se celebra misa solemne
con la Bendición Papal que dará el Excmo. Sr. Obispo a todos los asistentes.
As fotografias que acompañan a este post son tomadas de "Fotografias antiguas de Tui" agradecendo a autorización de uso.
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