Ir al contenido principal

O cónsul tudense, Teodoro Varela y Gil, e os sefardís de Salónica

A historia da presenza en Tui dunha pequena comunidade xudía na Idade Media, ata o Decreto de expulsión de 1492, e posteriormente a comunidade de conversos e xudaizantes, se ten integrado nas últimas décadas na memoria colectiva tudense. Os traballos de investigación iniciados por Ernesto Iglesias Almeida e logo continuados por Gloria de Antonio Rubio, Jesús Casás Otero e culminados por Suso Vila cunha ampla investigación ao respecto, a celebración das Xornadas da Cultura Xudía dende o ano 2006 e a recente integración da nosa cidade na Red de Juderias de España, son etapas neste proceso de recuperación do patrimonio xudeu en Tui.



Dous fitos e un nome remarcan esta memoria. Por unha banda, a colección de Sambenitos da Catedral, conservados no Museo Diocesano. Unhas pezas excepcionais sen parangón en ningún outro lugar e que reclaman unha mellora da súas actuais condicións de exhibición nun Museo pechado dende hai mais dunha década (so aberto para visitas guiadas no verán pasado por iniciativa do Concello tudense), expostos nun espazo onde carecen dunha contextualización axeitada para tan significativas pezas  e, finalmente, unha colección agora infelizmente alterada ao expoñer, completamente descontextualizados, catros destes lenzos no Museo Catedralicio sendo substituídos por réplicas no Museo Diocesano. No claustro catedralicio temos a outra peza excepcional: a menorah gravada no granito nunha das cruxías deste claustro fronte á sala capitular románica. E finalmente, a figura do médico e filósofo Francisco Sánchez, nado en Tui en torno a 1550, de ascendencia xudía e autor dunha das obras de filosofía máis importantes do pensamento do século XVI, Quod nihil scitur.

Actual instalación de parte da colección dos Sambenitos no Museo Catedralicio


Non hai outro lugar en Galicia con mais restos materias que testemuñen a presenza xudía ao que temos que sumarlle a numerosa documentación. Unha comunidade xudía que vivía na nosa cidade sen que, en rigor, podamos falar nunca dunha xudería en Tui no sentido dunha rúa ou barrio no que residisen os xudeus. Nunca foi así entre nós senón que as escasas familias hebreas que vivían en Tui, arredor de dez ou doce familias, habitaban mesturadas co resto da poboación.

Unha convivencia que foi alterada polo decreto de expulsión de 1492, en que a Coroa de Castela se suma ao proceso que dende había varios séculos desenvolvíase nos diversos reinos de Europa. Nos traballos de Suso Vila se documenta como foi este proceso na nosa cidade e como un bo número dos xudeus tudenses marcharon cara Portugal e outros territorios de Europa e do norte de Africa.

Igual destino buscarán posteriormente os xudeus convertidos pero aos que a presión social e da propia Inquisición levará a buscar novos lugares de asentamento. Nun texto do Cabido tudense de 1601 sinala algún destes lugares de destino: ansi se an enbarcado en nabios en los puertos maritimos deste obispado con sus hijos nietos y familiares deudos y parientes, en mucha quantidad para las islas de Corfú, Salonique y la Rochela, y otras partes sospechosas en donde esta aberiguado aber sido bien reçividos por los Judios.

Tamén Suso Vila documenta unha familia que tiña fuxido a Salónica, onde foran circuncidados os seus fillos, logo retornaron a Tui, chegando un deles, Baltasar de Araujo, a ser un dos rexedores tudenses de 1653. 

Temos pois a constancia que houbo xudeus tudenses que se estableceron, nos séculos XVI e XVII, na cidade de Salónica, ao norte da península helénica, e que formaba parte do Imperio otomano.

Salónica contou con poboación xudía dende época antiga, pero no século XVI e posteriores recibiu numerosos xudeus procedentes da Península Ibérica, primeiro os expulsados dos reinos de Castela (1492) e Portugal (1497) e posteriormente de criptoxudeus, que fan da comunidade sefardí a maioritaria na cidade. Tesalónica converteuse así na cidade hebrea máis importante do Meditarráneo, sendo coñecida como “A Xerusalén dos Balcáns” e contaba como acabamos de constatar con xudeus procedentes de terras tudenses. 

Nos inicios do século XX, tiña unha ampla comunidade xudía con máis de 60.000 membros, todos sefardís; esta comunidade maioritaria naquela cidade veu alterado a súa posición coa desaparición do Imperio otomán e a integración de Salónica en Grecia no ano 1912. Esta comunidade mantiña vivo o idioma ladino, aparecendo nestes anos diversos proxectos culturais para a súa revitalización. Paralelamente, España vivía neste anos un redescubrimento do sefardismo, coas campañas impulsadas polo doutor Angel Pulido; se declara aos sefardís protexidos do reino de España e se recibe algúns xudeus perseguidos en Rusia e noutros lugares e, finalmente, se declara como cidadáns españois a sefardís que evitan así participar na I Guerra Mundial na que España se tiña declarado neutral.

Neste contexto o 18 de agosto de 1917 un gran incendio destruía case a metade da cidade de Salónica, ata 80.000 persoas quedaron sen casa e máis da metade eran membros da comunidade sefardí, por tanto protexidos de España, á que se dirixen en petición de axuda.
Era o cónsul de España en Salónica naquel momento, o tudense Teodoro Varela y Gil, que prestou unha grande axuda a esta comunidade xudía. As xestións de Varela y Gil, responden as peticións dos afectados, e foron solicitar o envío dun buque con víveres e prendas de vestir que non podían ser adquiridas polo bloqueo a que estaba sometida Grecia no decurso da I Guerra Mundial. Os propios sefardís pagarían os gastos pero non resultou posible lograr este envío pola devandita situación bélica no Mediterráneo.

Salónica tras o incendio de 1917

A outra medida que xestionou Teodoro Varela y Gil foi a concesión de axudas económicas directas aos afectados. O goberno de Madrid concede un total de 20.000 francos.

A historiadora Matilde Morcillo Rosillo, da Universidade de Castilla – La Mancha, ten publicados diversos traballos sobre a comunidade sefardí de Salónica e recollemos o seu relato destas axudas:

Para tal fin era necesario nombrar una comisión que conociera las condiciones de cada uno y eligiera la forma en que pudieran tener mejor aplicación los recursos enviados. Finalmente se constituyó en Salónica la comisión que debía ocuparse del justo reparto de los fondos remitidos; estaba formada por seis miembros de la colonia española y presidida por el cónsul en dicha ciudad, Teodoro Varela y Gil. Antes de empezar la sesión se acordó, a instancia de sus vocales, que en nombre de todos sus connacionales deseaban expresar su agradecimiento al gobierno español por su importante donativo y al cónsul por su eficaz apoyo en pro de la súplica formulada y tan generosamente concedida. No tuvo tanto éxito, sin embargo, el deseo de aumentar la suma concedida por España con fondos procedentes de una suscripción realizada entre los súbditos españoles más acomodados y que menos daños habían sufrido. En cualquier caso, dada la urgente necesidad de atender a algunas familias, se procedería al reparto lo antes posible, y para ello se reunió la comisión en el Consulado de España en Salónica . Tenía que distribuir los 18.057 dracmas con 50 leptas, importe en moneda griega de los 20.000 francos que el gobierno español había enviado para socorrer a las víctimas.

Para repartir el dinero se creó una comisión formada por seis miembros de la colonia sefardí española: D. Gino Fernández, D. Isaquino J. Carasso, D. Isaac J. Simha, D. Abraam Saportta, D. Jacob Elie Sides y D. Isaac J. Cohem. Dicha comisión estaba presidida por el cónsul Varela, encargado de repartir los 20.000 francos remitidos por el gobierno español. Se establecieron dos categorías, haciéndose la distribución en la primera a razón de 175 dracmas (moneda griega) por cabeza de familia, padre y madre, y de 85 dracmas por cada uno de los hijos existentes. En la segunda se asignaron 120 y 60 dracmas respectivamente, más un aumento en ambos de 20,50 dracmas por cada hijo menor de 16 años o hija soltera, cualesquiera fuese su edad, aparte del socorro que por el otro concepto correspondía

As xestións do cónsul Varela y Gil continuaron posteriormente para defender os intereses dos sefardís no proceso de reconstrución da zona incendiada para o que o goberno grego procedeu á expropiación dos terreos. As xestión consulares e da Embaixada diante do Ministerio español fixeron que este se dirixise ás autoridades gregas reclamando o respecto ás propiedades dos cidadán sefardís, protexidos de España, dereitos que foron garantidos.


Resulta curioso como os avatares da historia religaron, ao cabo dos séculos, a un tudense cos destinos da comunidade hebrea de Salónica que acollera no seu momento a outros tudenses que fuxindo da persecución atoparon naquela cidade hospitalidade e onde desenvolveron as súas vidas. O papel de Varela y Gil de apoio á comunidade xudía é valorado moi positivamente tanto polos seus contemporáneos como agora nos estudos que se abordan sobre este tema.

Teodoro Varela y Gil, era fillo do catedrático da Universidade de Santiago e prestixioso médico, Ramón Varela de la Iglesia, casado coa tudense Mercedes Gil Ruibal, filla do médico tudense Juan Benito Alonso Gil e Merces Ruibal y Quirós. Deste matrimonio, segundo recolle Manuel Fernández Valdés, “nacieron  cuatro mujeres Dº María, Dº Dolores, Dª Marcedes y Dª Josefa y tres varones, D. Teodoro, D. José y D. Juan Varela Gil, nacidos los tres en Tuy (...) poseía esta matrimonio una magnifica finca, que conservan sus herederos, en Paramos en la que pasaban las vacaciones estivales”.

José foi enxeñeiro, primeiro militar e logo civil pola Universidade suíza de Lausanne, radicouse en Buenos Aires, falecendo en Tui en 1955. Juan Varela y Gil foi un dos grandes médicos de Galicia no século XX e en vindeiras datas lle dedicaremos atención en Tudensia.

Nomeamento de Teodoro Varela como cónsul en Filadelfia - EEUU


Finalmente, Teodoro Varela y Gil, licenciado en Dereito accedeu á carreira diplomática ingresando no Corpo Consular, alcanzando a categoría de ministro plenipotenciario no ano 1948. Estivo destinado como cónsul en Salónica, en La Habana (arredor de 1914, onde naceu o seu fillo Fernando Varela Colmeiro), en Sao Paulo, Southampton e en Filadelfia, capital do Estado de Pensilvania pero cunha amplo territorio encomendado, alí estará ata o inicio da Guerra Civil. No ano 1941 é nomeado como Cónsul Xeneral de España en  Xerusalén, aínda que a familia non lembra que se teña incorporado a ese destino. Aproveito para agradecer a súa neta, Mercedes Varela, e ao seu esposo, Luis H. Larramendi, as noticias aportadas sobre Teodoro Varela y Gil.

Nota. Nestes días as comunidades xudías celebran tamén a Pesaj (Pascua), para todos Shalom!.

Comentarios

Publicación populares

A fábrica de galletas "La Peninsular"

Temos sinalado neste blog en diversas oportunidades o descoñecemento que posuimos da historia contemporánea de Tui fronte a outros períodos históricos moito mais investigados que a nosa historia mais recente. Aspectos como a vida política tudense na primeira metade do século XX seguen esperando un achegamento como tamén os procesos e dinámicas socias desenvolvidos no noso territorio. Hoxe ofrecemos en Tudensia un post sobre a fábrica de galletas “La Penínsular” que abrangue case medio século da vida económica tudense. Achegamos a información ofrecida polo profesor de historia económica da Universidade de Santiago de Compostela, Angel Ignacio Fernández González, no seu blog “Galicia Agraria” nun documentado post sobre a industria de galletas en Galicia nos principios do século XX. Aportamos a rica e moi completa información que achega profesor Fernández algunha pequena referencia da nosa autoria colocadas como notas. http://galiciaagraria.blogspot.com.es/2012/03/gall...

A lenda do túnel baixo o MIño

As lendas ou narracións populares, transmitidas oralmente, relatan xeralmente acontecementos ficticios que se teñen por reais, en moitas ocasións mesturados con feitos históricos. Pola súa capacidade de evocación, pola súa transmisión xeracional as lendas conforman un acervo do que chamamos patrimonio inmaterial que cómpre recoller e preservar. Na nosa cidade conservamos varias lendas vencelladas ao caracter histórico da nosa localidade, ao seu caracter fronteirizo e consecuentemente a súa fortificación fronte aos posibles invasores. A máis asentada no imaxinario colectivo tudense é a relativa ao “túnel” que comunica Tui coa outra beira do Miño, coas terras de Valença. Resulta moi significativa esta lenda pois testemuña como na mentalidade dos tudenses a fronteira e a súa condición de limite, de aillamento fronte ao estranxeiro era superada polas nosas xentes que a través do túnel escapaban destas “imposicións” e mantiñan a comunicación coas terras irmáns que as estructuras políticas ...

Agrarios tudenses en "El Agrario" de Buenos Aires de 1923

Fundadores da "Sociedad Agraria" de Paramos (en pose para El Agrario) De esquerza a dereita b(en pé), cidadáns Hermenegildo Gándara Estévez e Manuel Alem; sentados Simplicio Fernández Rivas, Hermenegildo Alem Rocha e Jesús Fernández Rivas Temos comentado en numerosas oportunidades neste blog o escaso coñecemento que posuímos sobre a historia mais recente do noso concello. Entre os episodios que conforman este período histórico máis recente está o movemento agrarista que na última década do século XIX e nas primeiras do pasado século mobilizou aos labregos de Galicia na procura do acceso á propiedade da terra (ata daquela os nosos campesiños eras foreiros, tiñan o usufructo inmemorial dunhas leiras que non eran súas) e consecuentemente a mellora das condicións de vida destas masas populares. Será o movemento agrarista o que adquira neste anos un progresivo protagonismo fronte ao caciquismo conservador que dominaba a vida política da comarca de Tui coa figura ...

A Semana Santa tudense e as súas posibilidades

Xa na noite do Venres Santo xorde de novo unha reflexión sobre a Semana Santa tudense, pois quizais na nosa cidade non chegamos albiscar as súas potencialidades como elemento que forma parte do noso acervo patrimonial que temos a responsabilidade de conservar, sen privala da súa dimensión relixiosa, e dende esta valorización é tamén un posible recurso turístico para Tui, pois poucos lugares de Galicia teñen unha riqueza similar nestas xornadas. Neste mesmo blogue temos sinalado que inmediata celebración das festas patronais de San Telmo distorsiona a visión destas xornadas de celebración do misterio pascual de Xesús, configuradas como un preludio das festas e, consecuentemente, infravaloradas non xa na súa dimensión espiritual senón na súa significación cultural. Cómpre valorizar as actividades litúrxicas ou para-litúrxicas destas datas, pois, independentemente da súa significación relixiosa ou espiritual, conservan requintadas expresións da nosa historia colectiva da que somos...

"A Trapa" a segunda cova granítica máis grande de Europa descoberta en Ribadelouro

O pasado sábado 9 de abril nunha conferencia pronunciada en Tui Clube Espeleolóxico “Maúxo” presentou un descubrimento certamente importante: “A Trapa” a segunda cova granítica máis grande de Europa, que se atopa na parroquia de Ribadelouro nas abas do Monte Aloia. Un descubrimento de especial relevancia para a xeoloxia e para a arqueoloxia da nosa terra, e que incrementa o valor que sa posuía esta zona inmediata ao Parque Natural do Monte Aloia. Cómpre agora impulsar o proxecto de ampliación territorial deste Parque abranguendo a Serra do Galiñeiro –por certo, ameazada na actualidade pola prevista instalación dun parque eólico-. Felicitamos ao Clube Espeleolóxico “Maúxo” polo seu labor e por aportarnos este relevante descobrimento. Achegamos un artigo publicado no día de onte na edición Galicia de “El País” como información sobre este achado. Una trampa de 1.200 metros Expertos descubren la segunda cueva más grande de Europa en O Galiñeiro SARA VILA - Santiago - 21/04/2011...

Ricardo Blanco Cicerón

O pasado martes 15 de decembro foi inaugurada no Museo do Pobo Galego, en Santiago de Compostela, unha exposicion que co titulo de “Olladas dunha época” recolle unha escolma das fotografias do chamado “Fondo Blanco-Cicerón” que se custodia no devandito Museo. Como podemos comprobar na portada do catálogo que acompaña a este “post” a cidade de Tui é unha das protagonistas desta mostra que amosa unha selección das fotografías que conformaban a colección de Ricardo Blanco-Cicerón (Tui 1844 – Santiago 1926). Son na súa meiranda parte instantáneas da época do cambio de século, entre 1890-1910, e que respostan ao interese coleccionista de D. Ricardo que conformou ao longo da súa vida a, posiblemente, a máis ampla colección de caracter cultural que teña existido en Galicia: obxectos prehistóricos, artísticos, etc. que nutren hoxe en boa medida os museos da nosa terra. Esta mostra organizada conxuntamente polo Museo do Pobo Galego e o Centro Galego de Artes da Imaxe poderá ser visitada ...

Yzquierdo Durán, ilustrador tudense. Breve noticia.

Jose Yzquierdo Durán foi un popular ilustrador que radicado en Madrid realizou, nas primeiras décadas do século XX unha prolífica producción en todo tipo de publicacións, tanto periódicas como en libros. Son moi escasas as noticias sobre a súa traxectoria que poidemos acadar non así imaxes da súas obras, que ocupan as portadas de numerosas edicións das segunda e terceira décadas do pasado século. O erudito Manuel Fernández-Valdés no seu excepcional libro “Familias antiguas de Tuy” nos informa que Jose Izquierdo Durán era fillo do avogado tudense José Izquierdo Sarmiento, que foi secretario do Concello tudense, e de Concepción Durán Mera, dunha familia de longa tradición na cidade. Tiveron tres fillos, Celso, que foi crego ocupando, entre outras, a parroquia de Piñeiro, Pilar, que foi directora moitos anos do “Hogar Rosendo Salvado” dependente do Auxilio Social nos anos da ditadura, e José, de quen hoxe nos ocupamos. José Izquierdo Durán naceu en Tui no anos 1890 e desenvolveu en Madrid...