Ante todo, dende
Tudensia os desexos dunha feliz Pascua a todos os nosos lectores e seguidores e
que esta celebración acenda, neste momento que vivimos, a esperanza en todos
nos, pois “o lume que alampea xamais o veredes morto”.
Bernardo Gui bendecido polo Papa Xoán XXII
De seguro que moitos
dos seguidores deste blog leron nalgún momento unha das novelas de carácter
histórico máis afamadas das últimas décadas dos pasado século, “El nombre de la
rosa”, do italiano Umberto Eco. Ou igual se conformaron coa versión
cinematográfica homónima, dirixida polo francés Jean-Jacques Annaud en 1986,
con Sean Connery no papel do franciscano Guillermo de Baskerville e Christian
Slater encarnando ao seu discípulo,
Adso. O pasado xoves, 9 de abril, estreouse en televisión unha serie de oito
capítulos sobre esta mesma obra, que deste xeito retorna á actualidade.
En síntese, a obra de
Eco está situada no ano 1327 cando nunha lonxana abadía nos Alpes italianos se
suceden unha serie de asasinatos que teñen relación cunha espectacular
biblioteca e o patrimonio que acolle no seu interior. O protagonista é o monxe
franciscano Guillermo de Baskerville encargado da investigación que realiza
acompañado dun adolescente nobre e entusiasta, Adso de Melk, que aspira a ser
monxe defraudando ás aspiracións familiares á milicia.
Pero Eco non era un só
un novelista senón un gran intelectual italiano con obras de semiótica,
estética, lingüística ou filosofía así como varias novelas. Esta ampla cultura
lle permiten a Umberto Eco construír a novela con dous niveis de lectura, o
desenvolvemento da trama de intriga sobre a resolución dunha serie de
asasinatos nunha época e ambiente de atractivo para o público como é a
misteriosa Idade Media; pero a novela ten un segundo nivel de lectura pois esta
baseada nun contexto histórico concreto que aborda con coñecemento, con
numerosas referencias e citas textuais que enriquecen a obra e a dotan dun xogo de ironías e alusións de grande interese. Un xogo que completa, entre
outras coas referencias, a A. Conan Doyle e os seu personaxe Sherlock Holmes ou
á figura e obra de Jorge Luis Borges, etc.
Varios dos
protagonistas teñen o seu trasunto histórico. O protagonista Guillermo de
Baskerville ten como referencia ao pensador franciscano Guillermo de Ockham; o
debate teolóxico que recolle a novela sobre a riqueza da Igrexa tómase do
debate lanzado polos franciscanos espirituais no século XIV sobre a doutrina da
pobreza apostólica e por tanto sobre as riquezas da Igrexa. Un tema que sempre
suscita interese do público e que Umberto Eco sabe abordar con habelencia.
Outro dos protagonistas
da novela é o inquisidor Bernardo Guidoni (ou Bernado Gui) que moitos
consideran unha personaxe de ficción, pero o certo é que tratase dun relixioso
francés do mesmo nome, historiador, haxiógrafo da orde dos Dominicos á que pertencía
e coñecido por ser Inquisidor en Toulouse, perseguidor dos herexes cátaros,
con ampla forza nese territorio naqueles tempos.
Pois ben este Bernado
Gui foi bispo de Tui no ano 1323, de aí a relación entre este personaxe de “El
nombre de la rosa” e a nosa cidade. Compartimos personaxe.
Gui naceu en Royèrs
(Alto Vienne – Francia) en 1261 probablemente nunha familia da baixa nobreza.
Aos 19 anos ingresa na Orde de San Domingos en Limoges. Destinado ao Languedoc,
ocupara reitorías en Albí, Carcasona, Castres e Limoges. Nesta zona toma
contacto e coñece á herexía dos cátaros amplamente asentada nesta zona. Gui
aparece como un mediocre teólogo pero como un gran xurista. Os seus estudos
abrangueron a lóxica e a filosofía, a historia e a haxiografía, realizando ata
17 libros.
En 1307 foi nomeado
Inquisidor de Toulouse ata 1323 co encargo de centrar a súa acción contra as
tres grandes herexías daquel tempo, especialmente os cátaros, as beguinas e os
valdenses. Neste tempo investigou 647 casos, dos que mais da metade sufriron
prisión, un terzo foi absolto, un terzo marcado con cruces (a modo de
sambenitos) e 43 foron condenados a morrer na fogueira. Pero é coñecido
popularmente polo seu tratado sobre a practica inquisitorial “Practica
Inquisitionis Heretice Pravitatis (Conduta da Inquisición á maldade
herética)" con instrucións sobre os deberes e dereitos do inquisidor e
como abordar os interrogatorios, que tivo unha ampla difusión no seu tempo (é
un dos recursos empregados por Umberto Eco na súa novela). No ano 1314 foi
nomeado vicario de Toulouse e encárganlle varias misións papais en Italia e na
corte francesa (lembremos que o Papado estaba daquela instalado en Aviñon).
Pero a súa principal
obra é o “Speculum sanctorale”, unha moi ampla colección de vidas de santos
realizada en 1312 e 1329 que é un fito na haxiografía. Esta obra, unha
auténtica enciclopedia haxiográfica destaca polo seu espírito critico á hora de consultar fontes,
rexeitamento de textos apócrifos, etc e contribúe á difusión dos novos modelos
de santidade difundidos pola Igrexa. Participará activamente no proceso de
canonización de Santo Tomás de Aquino, tamén dominico como Gui, que finaliza
oficialmente o 18 de xullo de 1323. Tras isto, o 18 de decembro o Papa Xoán
XXII noméao bispo de Tui e no ano seguinte bispo de Lodève (Herault –
Francia), unha diocese modesta pero próxima a Avignon onde estará ata a súa morte
no ano 1331.
Nun recente congreso de
estudos xacobeos celebrado en Santiago en torno á figura do arcebispo
compostelá, Berenguel de Landoira, o profesor Klaus Herbers presentou un
interesante e documentado relatorio sobre Bernardo Gui, "O dominico
Bernardo Gui, inquisidor, haxiógrafo e bispo de Tui en tempos de Berenguel",
agardamos a edición das actas para coñecer este estudio. Pero todos os
investigadores concordan en que Bernardo Gui ou Guido ou Guidone non ten
chegado a visitar Tui no ano que ocupou a sede tudense.
Con todo, hai varios
elementos que temos de considerar no seu nomeamento. Un amigo e con quen xa colaborara en Francia, tamén dominico, ocupa dende 1317 a sede compostelá,
Berenguel de Landoira nomeado directamente polo Papa Xoán XXII (e non polo
Cabido) para reafirmar a autoridade papal e aplicar as reformas que impulsa.
Igualmente Bernardo Gui é o primeiro bispo tudense que non resulta elixido polo
Cabido senón designado directamente polo Papa Xoán XXII. Un Papa que encargara
a Berenguel de Landoira reclamar para a Cámara Pontificia o expolio do
anterior bispo tudense, Juan Fernández de Soutomaior falecido en xullo de 1323.
Trátase de reclamar o patrimonio adquirido polo bispo defunto que, por norma,
pasa, tras unha tasación, á Cámara Pontificia.
A designación de Gui,
amigo e colaborador de Berenguel de Landoira (que fora xeneral da Orde do
Dominicos) e colaborador do Papa Xoán XXII non pode estar allea a este momento
en que a Santa Sede reclama os seus dereitos sucesorios en relación ao
predecesor na cadeira episcopal. Ter un bispo en Tui que favoreza os intereses
do Papado que precisa non perder fontes de financiamento.
Bernado Gui, como
informa o sempre ben documentado Avila y La Cueva, tras tomar posesión do
bispado nomeou provisores para que gobernasen a diocese na súa ausencia
namentres seguira residindo na curia de Avignon. Designa ao Mestre Guido
Guidonis, arcediano de Cerveira e logo de Miñor, e ao mestre Almerinque ou Hugo
Aymericus como os seus vigarios e procuradores xenerais. Este último era un
clérigo francés, procedente da diocese de Poitiers, namentres que sobre o primeiro
podemos conxeturar algunha relación familiar co bispo Bernardo Gui.
Descoñecemos as razóns
últimas polas que o bispo Gui non chegase a tomar posesión en Tui da súa
cátedra, pero era unha práctica moi habitual naqueles momentos en que se
gobernaba a diocese a través de vigarios e o ascenso á sede episcopal era unha
forma de recoñecemento eclesiástico e de acceso a rendas económicas.
Posiblemente foi o caso de Bernardo Gui. Tamén é probable, que os seus labores na Curia
de Avignon impedisen a súa viaxe ata Tui, pois a nova diocese que lle concede o
Papa Xoán XXII, Lodève na Occitania está a escasos 150 quilómetros de Avignon,
facilitando así este traballo.
Sexa como fose, o
nomeamento de Bernardo Gui como bispo de Tui, relaciona á nosa cidade coa
novela de Umberto Eco, aínda que na diocese tudense o inquisidor Gui non
podería exercer este oficio. Bernado Gui actúa en Touluse nunha Inquisición
pontificia creada para erradicar, como xa temos dito, a herexía cátara
implantada no sur de Francia e Norte de Italia e con moi pouca presenza na
Península, pero sobre todo por que a Inquisición no Reino de Castela non se
implanta ata 1478, no reinado dos Reis Católicos, e o Tribunal do Santo Oficio
en Galicia chega no 1581, dous séculos e medio mais tarde do seu episcopado.
Escribe a Tudensia o cóengo Avelino Bouzón, director do Arquivo Catedralicio e Diocesano, para enviar un interesante dato que lle agradecemos:
ResponderEliminarBernardo Gui escribió una biografía sobre Santo Tomás de Aquino, titulada Vita S. Thomas Aquinatis. “Apoyaron eficazmente la canonización [de Aquinatense] Bernardo Gui (126-1331), procurador general de la Orden dominicana en Avignon, junto con dos cardenales de la Orden, Nicolás Alberti y Nicolás de Fréauville. También Bernardo Gui había escrito durante los años 1318 y 1319 su biografía del Aquinate, aunque apareció un año después de la canonización [1323], cuando fue nombrado obispo de Tuy, en España, con el título de Legenda sancti Thomas Aquinatis.
Está copiada de EUDALDO FORMENT, Santo Tomás de Aquino, Ariel, Barcelona 2007, 7. 10. Segundo este autor, a esa obra désello moita importancia ata pasado o tempo demostrouse que tiña grandes partes copiadas dun dos grandes biógrafos do aquinatense, Guillermo de Tocco.
Mi felicitación a los autores y administradores de la presente página "Tudensia", por el interesante articulo histórico, que con numerosos datos nos revela la vida de uno de los principales personajes en la obra "El Nombre de la Rosa" de Umberto Eco, se desvela la circunstancia de haber sido Fr. Bernardo Gui, personaje destacado en la popular obra literaria y en versión cinematográfica puntualmente referida en dicho trabajo, casualmente el mismo, que forma parte de la cronología de los Obispos tudenses Fray Bernardo Guido I, quién hay que recordar sus virtudes de grandes conocimientos que, seguramente le sirvieron para ser partícipe, entre las glorias de la Iglesia de Tuy; quién fue prelado según constan en los documentos de los archivos de la Catedral de Tuy, desde el 13 dev febreo del año 1324, quién con sus provisores que residian en la curia del Papa, el Sumo Pontífice Juan XXII, hicieron juramento de guardar los privilegios y costumbres de la Iglesia tudense...El que había nacido en Francia en la Diócesis Lemovicense, se hizo religioso de la Orden de Predicadores, para después poner en practica su gran espíritu, sus dotes, ciencia y virtudes le hicieron ganar fama en vida y después de muerto, que se dice haber hecho milagros a lo la largo de su vida y otros después de fallecido. Bernardo Guido inquisidor de Tolosa y procurador en la curia Romana. Ha que recordar que esiste en el dicho archivo catedralicio, un documento de un convenio otorgado el día 27 de marzo del mismo año 1324 entre el Cabildo, el Maestre Bernardo, arcediano de Cerveira y el Maestre Alberinque, Vigarios y Procuradores generales del honrado Padre Fray Bernardo Guido, por la gracia de Dios, Obispo de Tuy, sobre la pertenencia delMonasterio de Pexegueiro...Como nos hace conocer el trabajo histórico, quizás núnca hizo su entrada en la ciudad de Obispo, ni tansiquiera conoció Tuy; la gobernó poco tiempo, pués el 20 de julio del repetido año 1324, fue promovido por el mismo Santo Pontícipe al Obispado Narbonense; la dedicación de este prelado a la escritura fue importante, que existen en el archivo del Convento de Santo Domingo de Tolosa, nueve tomos en folio manuscritos por él...
Eliminar