Ir al contenido principal

VIII kalendas aprili (24 de marzo): 850 anos dos privilexios á cidade de Tui por Fernando II


Este 24 de marzo cúmprese o 850 aniversario dun acontecemento histórico de gran relevancia para a historia de Tui. Nesa data, VIIII kalendas aprili Era MCCVIII, o rei Fernando II estando na nosa cidade concédelle á cidade de Tui e aos seus habitantes diversos privilexios e reordena o espazo territorial da cidade, unha decisión que marcou o devir da nosa cidade para sempre.

Fernando II e Urraca (Tombo de Toxos Outos)

O proceso de independencia do reino de Portugal afecta directamente a nosa cidade que entra nos obxectivos estratéxicos do reino galaico-leonés e do nacente reino portugués. Estes enfrontamentos entre os reis galego-leoneses e os condes portucalenses nos primeiros anos do século XII e as conseguintes invasión do territorio tudense polas tropas portuguesas temos de consideralos dentro do proceso de independencia do condado portucalanse: invasión de Tereixa en 1121 (ao ano seguinte o seu fillo Afonso Henriques, futuro rei portugués, será armado cabaleiro na nosa cidade) e 1124; Afonso Henriques no 1131 e no 1137, cando ambos Alfonsos (o “emperador” Alfonso VII de León e Afonso de Portugal) asinan a chamada “Paz ou Pacto de Tui”, o 4 de xullo, polo que ambos se restitúen fortalezas e castelos tomados e o portugués acepta a súa condición de vasalo do Emperador, pero que non deixa de ser un episodio máis no camiño dos portugueses cara a súa plena independencia.

Novas incursións lusas están datadas en 1160 e 1169, posiblemente neste segundo caso contando co apoio do propio bispo Xoán (non esquezamos que moitos dos bispos eran de orixe lusa) ao que o rei portugués Afonso recompensa abondosamente.

A ofensiva que encabeza Fernando II de León (1157-1188) contra a invasión, tras as derrotas portuguesas no castelo de Cedofeita, preto de Pontevedra, e de seguido en Badaxoz significan a recuperación do territorio tudense pola coroa de León. Pero o rei, no caso tudense, toma unha decisión de grande transcendencia. Tenta mudar por completo de política e, no contexto do seu papel de impulsor dos centros urbanos no seu reino, outorga unha carta foral aos habitantes da nosa cidade. Dada a desconfianza que ten no bispo, que fora aliado dos portugueses, con esta decisión procura o apoio dos habitantes de Tui, dos burgueses, na defensa da cidade e, consecuentemente, do reino fronte ás pretensións lusitanas.

Fernando II dálle continuidade en Tui a súa estratexia de reforzar a seguridade do territorio fronteirizo, como fixera anteriormente en Ciudad Rodrigo, en 1161, e outras localidades. O reto era arriscado e de case imposible compatibilidade.

Selo ou "sigillum" de Fernando II

A política de Fernando II combina tres estratexias, ás veces aparentemente contraditorias: fortalecemento da estrutura da Igrexa, apoio na nobreza e fortalecemento da vida urbana, sen esquecer unha forte aposta pola acción militar na fronteira. Todo nun contexto de favorable conxuntura económica.

Fernando II no caso de Tui, como tamén fixo en Noia, Baiona ou Salvaterra, pretende organizar o asentamento poboacional creando novos núcleos ou reordenando, case ex-novo, os xa existentes como é o caso tudense. Este apoio á vida urbana é tamén un intento de reforzar o papel da Coroa. Tanto Fernando II como Afonso VIII concederon numerosas cartas forais, pero isto non cubría as aspiracións burguesas, que pretenden unha autonomía municipal, a dependencia directa do Concello do monarca, liberándose do señorío episcopal. Esta dinámica alongarase en toda a Idade Media. Pero os dous monarcas, como amosou Fernando II en Tui, se chegaba o caso dun conflito aberto, apostaran polo mantemento do señorío aristocrático e non polo establecemento do reguengo.

Así pois o propio monarca, Fernando II de León e a súa esposa, a raíña Urraca, están en Tui nos últimos días de marzo logo da súa recuperación do dominio da monarquía lusa. Destacar que esta Urraca era Infanta de Portugal, filla de Afonso Henriques e Mafalda de Saboia. O que nos ilustra sobre a complexidade da situación política que se vivía nestes anos, pois este matrimonio quería selar unha alianza entre o reino de León e o reino de Portugal, pero as presións de Castela e Inglaterra levaron que o Papa anulase, en 1175, este matrimonio pola consanguinidade entre eles, pois eran curmáns.

E nesa estadía na cidade asinan un documento que marca, para sempre, a configuración de Tui, tanto no seu emprazamento como na súa estrutura social.


Facta carta in villa Bone venture VIII Kalendas Aprilis Era M CC VIII eo anno quo idem famosissimus Rex victoriosissime cepit Regem Portugalie in Badaloucio.
Ego dominus Ferdinandus Dei gratia Hispaniarum rex cum coniuge mea regina domina Urraca hoc scriptum quod fieri iussi proprio robore confirmo
Asi remata este documento que Fernando II e Urraca asinan en Tui (vila Bone venture) o 24 de marzo (VIII kalendas Aprilis, ou sexa oito días antes de abril) do ano 1170 (o ano figura contabilizado na Era hispánica, 1208, que ten unha diferenza de 38 anos co noso computo cronolóxico e que estivo vixente ata o século XIV no reino de Castela e o XV en Portugal).

Neste diploma de 1170 Fernando II dita importantes resolucións para Tui:
1.- amplía o espazo físico da vella Tude, ata agora cinguido ao que podemos chamar “burgo vello” que abranguía a zona da Catedral e a Oliveira, onde estaban as casas episcopais e a Torre de Afonso VII.
2.- Para esta ampliación e para mellorar a súa defensa e a súa salubridade mércalle diversas fincas ao bispo, Cabido e particulares para estender a cidade cara ao Miño. Crea así o espazo de asentamento da nova cidade, pero en ningún caso podemos falar –coma aínda se afirma nalgures- que foi nesta altura cando a poboación trasladouse dende a zona de San Bartolomeu ao alto do outeiro tudense. Ten existido unha continuidade ao longo dos séculos na ocupación deste espazo co que temos de desbotar por completo ese pretendido traslado. Fernando II impulsa un intento exitoso de ampliar este espazo urbano, dotándoo dun sistema amurallado, para acoller a toda a poboación ata agora espallada polos arrabaldes da cidade.
3.- Pero o máis importante é que dota aos habitantes deste enclave dunha carta foral que os subtrae á autoridade e señorío episcopal coa condición de que estes poboadores asumisen a construción da muralla da cidade.
4.- E para testemuñar esta nova xeira na vida tudense concédelle un novo nome a nosa cidade: Bonaventura. So esta decisión non logrará o éxito pretendido.

É de interese enumerar moi sinxelamente o contido desta carta foral que destaca  polo seu carácter igualitarista e impulsor da autonomía municipal fronte ao señorío episcopal:
* exención de tributos como o portadego do sal, décimos ao Bispo e Cabido, caloñas, lutuosa, maniadego,
* inmunidade fronte aos meriños reais
* libre circulación dos seus mariñeiros e  mercancías polo reino
* liberdade de inmigración
* plena propiedade das herdades
Para compensar ao bispo da perda de ingresos que supoñen estes foros, dóalle diversas propiedades.

Pero o reto era excesivamente arriscado e a tentativa de Fernando II dura escasamente un mes, pois en abril de 1170 o rei devolvíalle ao bispo o pleno señorío da cidade e anulaba os foros outorgados aos tudenses.

Aínda que a documentación non é clara, podemos inferir a existencia dunha “revolta” contra o bispo e o seu cabido, a que non seria allea a coroa e os seus delegados en Tui, Martín Muñiz e Paio Martínez, para executar os novos foros da cidade que entraban en contradición directa co señorío eclesiástico. Fronte as pretensións do monarca e dos burgueses tudenses, tanto o Bispo Beltrán como o Cabido reaccionan na defensa dos seus intereses. 

Descoñecemos o alcance desta diverxencia de intereses, se chegou a existir unha auténtica revolta dos tudenses (algúns historiadores pretenden que liderada por Martín Muñiz e Paio Martínez) ou unicamente a reacción episcopal fronte á pretensión de aplicar o establecido na carta foral concedida.
Aos poucos días a decisión do propio Fernando II é irrevogable: confirma ao bispo Beltrán o seu poderío sobre a cidade e o seu territorio, consolidando esta preeminencia en 1179 ao concederlle autorización para erguer unha torre ou fortaleza xunto as casas episcopais da Oliveira. Con todo aquela carta foral recuperou nalgún momento a súa vixencia pois en 1250 Fernando III manifesta que os seus preceptos son os que ordenan o funcionamento da vida tudense.

Pero aquela breve autonomía municipal foi semente de futuros conflitos na nosa cidade, de novas revoltas dos tudenses continuando o ronsel de 1170.

Sepulcro de Fernandoi II no Panteón Real da Catedral de Santiago

En outubro de 2018 neste mesmo blog anunciaba a proximidade deste aniversario (http://tudensia.blogspot.com/2018/10/o-850-aniversario-do-ano-1170-un-fito.html). Recupero, pois seguen plenamente vixentes, os últimos parágrafos daquel post:

Celebramos pois o 850 aniversario dun fito histórico protagonizado polos cidadáns tudenses xunto co rei Fernando II e o bispo da cidade. Aquel momento foi unha das grandes oportunidades da nosa poboación e sentou as bases, coas limitacións que queiramos, para o seu desenvolvemento ao longo dos séculos medievais que só se truncará xa nos séculos XIV e XV, séculos de crises e violencia...

A nosa cidade precisa conmemorar este aniversario, pois o xeito como unha cidade lembra a súa historia –coas súas luces e sombras, coas súas grandezas e miserias- reflicte como se percibe a si mesma e, moi especialmente, como quere ser, que proxecto común quere construír.

Na actualidade tamén nos atopamos nun momento histórico certamente especial como naquel 1170 cando Fernando II á vista da problemática na que vivía á cidade tudense realiza unha aposta ampla a prol do seu desenvolvemento. Hoxe tamén Tui vive nunha conxuntura histórica en que precisa unha nova definición, abrir unha nova etapa para asentar as bases do seu progreso e evolución, ofrecer un proxecto colectivo amplo, como o que incentivou –cos seus atrancos- Fernando II e asumiu á cidadanía tudense, para abrir unha nova xeira na historia da nosa cidade abríndoa a novas expectativas, pensando con realismo, pero con ambición.

Resulta imprescindible unha reflexión en torno á nosa cidade para definir un proxecto colectivo, para xerar unha nova época que defina uns puntos mínimos dende os que basear unhas políticas cidadáns que recuperen o pulso da nosa cidade, que revitalicen o noso acervo patrimonial e social, que posibiliten, como fixo Fernando II e os tudenses daquela época, o inicio dunha nova andaina da nosa cidade e as súas xentes.

A celebración deste 850 aniversario é unha oportunidade excepcional para abrir esta reflexión colectiva, que non pode ser unicamente unha rememoración que “añore” o pasado (cómpre rachar co bucle melancólico en que vive a nosa cidade) senón unha afirmación das capacidade de Tui e as súas xentes para reposicionarse, para repensármonos como cidade.



(*) Con este post realizado en pleno confinamento pola pandemia do Covid19 iniciamos en Tudensia o intento de aportar diariamente un artigo sobre Tui, a súas xentes, a súa historia e tradicións co que contribuír, dende a nosa modestia e humildade, con estas pequenas pingas da nosa historia a sobrelevar estas xornadas. #quedanacasa

Comentarios

Entradas populares de este blog

Un poema en galego de D. Basilio do ano 1957

A figura de D. Basilio, cóengo maxistral na catedral tudense e profesor durante varias décadas no Instituto San Paio, continua a ser lembrada por moitos tudenses pola súa erudición, especialmente no que atinxía á historia da nosa cidade como pola súa singular personalidade. Neste blog conmemoramos hai algúns anos o centenario do seu nacemento, o 14 de abril de 1911, ( https://tudensia.blogspot.com/2011/04/hoxe-centenario-do-nacemento-de-don.html ) reproducindo un breve artigo publicado no libro das festas de San Telmo dese mesmo ano  2011. Sinalabamos daquela que era unha persoa sumamente austera, todos o lembramos coa “teja” cubrindo a súa cabeza, a súa faciana morena, sempre vestindo unha raída sotana, fumando os “bisonte” sen boquilla que ofrecía a cantos a él se achegaban, a súa conversa sempre mesturada con referencias teolóxicas. Case todas as tardes, primeiro pedaleando na súa bicicleta, e anos máis tarde sobre a súa vella mobilette (algún día tivo de ser nova pero a miña le

A fábrica de galletas "La Peninsular"

Temos sinalado neste blog en diversas oportunidades o descoñecemento que posuimos da historia contemporánea de Tui fronte a outros períodos históricos moito mais investigados que a nosa historia mais recente. Aspectos como a vida política tudense na primeira metade do século XX seguen esperando un achegamento como tamén os procesos e dinámicas socias desenvolvidos no noso territorio. Hoxe ofrecemos en Tudensia un post sobre a fábrica de galletas “La Penínsular” que abrangue case medio século da vida económica tudense. Achegamos a información ofrecida polo profesor de historia económica da Universidade de Santiago de Compostela, Angel Ignacio Fernández González, no seu blog “Galicia Agraria” nun documentado post sobre a industria de galletas en Galicia nos principios do século XX. Aportamos a rica e moi completa información que achega profesor Fernández algunha pequena referencia da nosa autoria colocadas como notas. http://galiciaagraria.blogspot.com.es/2012/03/gall

Emma Álvarez Besada a primeira tudense doutora en medicina

O legado dunha comunidade está conformado por un conxunto de bens materiais, que adoitamos denominar patrimonio, xunto cun amplo abano de elementos inmateriais que definen o seu carácter e a súa pervivencia no tempo. Entre estes bens intanxibles ou inmateriais ocupan un lugar non menor aquelas personalidades que ao longo do tempo teñen deixado unha pegada perdurable na memoria colectiva ou aquelas outras que, ás veces esquecidas ou non recoñecidas, expresan na súa traxectoria fitos senlleiros para a vida colectiva. Hoxe queremos recuperar dende Tudensia unha desas figuras olvidadas pero que no seu momento histórico tiveron unha pegada significativa na vida social e colectiva da nosa cidade e de alén dos seus termos xeográficos. As novas demandas sociais se expresan tamén na historiografía que investiga aos grupos sociais discriminados ou marxinados nos diferentes momentos do pasado. Retrato de Emma Álvarez Besada, foto da orla da Facultade de Medicina de Madrid, 1931 Unha revis